informace z oblasti prodeje ojetých vozidel | Aktuality | autoweek.cz

Informace z oblasti prodeje ojetých vozidel

Informace z oblasti prodeje ojetých vozidel

04.08.2014 | Rybecký Vladimír | Tiskové zprávy

Společnost Cebia opět přinesla čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly. Cebia Summary se zaměřil na hlavní parametry trhu s ojetými vozidly, tentokrát v meziročním srovnání prvního pololetí 2014 se stejným obdobím loňského roku.

Z meziročního srovnání vyplývají trendy a vývoj celého trhu s ojetými vozidly a měnící se preference zákazníků.

 

Hlavní trendy:

- roste zájem zákazníků o ojeté vozy tuzemského původu, které nyní tvoří téměř tři čtvrtiny prodaných ojetin

- klesá zájem o velmi levné ojetiny, roste zájem o dražší a průměrná cena vzrostla na 198 000 Kč

- preference zákazníků se stále více soustředí na vozy staré mezi 4 a 6 lety

- vozidel s udávaným stavem tachometru přes 200 000 km se stále prodává do 13 %, což neodpovídá spektru stáří prodávaných ojetin

- zákazníci více kupují ojetiny v lepším stavu

- průměrná doba prodeje ojetého vozidla v autobazaru se výrazně zkrátila na průměrných 69 dní

- mezi ojetými vozy převládá zájem o značky Škoda, Volkswagen a Ford

 

Původ ojetých vozidel

Dlouhodobě roste zájem zákazníků o ojeté vozy, které pocházejí z tuzemska. Ty tvoří téměř tři čtvrtiny ojetých vozidel prodaných během letošního prvního pololetí. Ojetá vozidla, která jsou dovážena buď autobazary, dovozními firmami nebo přímo spotřebiteli tvoří aktuálně přibližně čtvrtinu všech prodávaných ojetin.

V meziročním srovnání vzrostl prodej ojetin s českým původem na úkor ojetých vozidel individuálně dovezených ze zahraničí o 3 %. U dovozových vozidel vrostl podíl německých a klesl podíl italských ojetin. Ostatní země mají minoritní podíl na úrovni 1 až 2 %. Řada vozidel z jiných zemí se však dováží přes Německo, kde jsou jen krátce zaregistrovány, a údaje tak mohou být zkreslené.

 

Prodejní cena

Zákazníci nejčastěji kupují ojeté vozy s cenou do 100 000 Kč. Jejich podíl však v meziročním srovnání klesl ze 42 % na 39 %. Na druhé straně stoupla prodejnost dražších ojetin s cenou nad 350 000 Kč.  Poptávka po dražších ojetých vozech je znát i z nárůstu průměrné ceny. Zatímco v prvním pololetí loňského roku průměrná cena ojetiny činila 150 000 Kč., letos ve stejném období byla již 198 000 Kč.

 

Stáří ojetých vozidel

V prvním pololetí roku 2014 byla nejčastěji prodávána ojetá vozidla 4 až 6 let stará. Podíl těchto vozidel na celkových prodejích v daném období činil 39 %. Ve stejném období loňského roku podíl čtyř- až šestiletých vozidel tvořil 26 %. Podíl prodaných vozidel starších 12 let je však stále vysoký a meziročně dokonce stoupl ze 14 % na 15 %.

 

Stav kilometrů na tachometru

Udávané stavy kilometrů na tachometru nevykazují výrazný meziroční posun. Stále naprostou většinu tvoří vozidla, u nichž prodejci uvádí stav tachometru do 200 000 km (88 %, resp. 87 %). Vzhledem ke spektru stáří prodávaných ojetin by přes 200 000 km měla mít na tachometru reálně více než třetina ojetin. Vozidla, která mají skutečně najeto kolem 200 až 300 000 km se nejčastěji stáčejí na hodnotu mezi 100 až 150 000 km.

Průměrný udávaný stav tachometru se dlouhodobě pohybuje kolem 120 000 km.

 

Stav vozidla

Lidé kupují letos vozidla v lepším stavu než vloni. Vyplývá to z analýzy kategorií stavů, které prodejci definují při prodeji. Podíl vozů v kategorii „perfektní“ a „velmi dobrý“ byl v prvním pololetí loňského roku 76 %, zatímco v prvních 6 měsících letošního roku 80 %.

Pouhé 1 % vozidel má udávaný stav „havarovaný“. Takto definovaný stav tak lze chápat jako aktuální, tzn. vozidlo je prodáváno jako havarované a neopravené. Zdali vozidlo bylo v průběhu jeho používání havarované a opravované či nikoliv, tak zjistí zájemce jedině pomocí odborné prohlídky.

 

Doba prodeje

Při meziročním srovnání je patrné výrazné zkrácení doby prodeje. Vloni v prvním pololetí trval prodej ojetého vozidla průměrně 81 dní a letos ve stejném období jen 69 dní. Nejčastěji jsou prodávány vozy dokonce do 30 dní, letos takto rychlé prodeje tvoří již 61 %.

Délka prodeje, tedy doba od příjmu vozidla na sklad prodejce do jeho prodeje zákazníkovi, je podstatným parametrem například pro autobazar, ale je i tržním indikátorem ukazujícím míru zájmu zákazníků o ojetá vozidla.

 

Nejprodávanější modely

Prodeji ojetých vozidel stále vévodí značka Škoda. Zatímco však zájem o model Octavia meziročně roste (z 9,8% podílu na 10,3 %), zájem o Fabii klesl z 8,8 % na 7,9 %.

Podobně u značky Volkswagen roste zájem o model Golf (z 2,3% na 2,5 %), prodej modelu Passat klesá, a to z 2,5 % na 1,9 %.

Poměrně výrazně dlouhodobě roste prodej ojetých vozů Hyundai i30, který letos v průběhu prvního pololetí dosáhl již 1,8% podílu na trhu.

  • Informace z oblasti prodeje ojetých vozidel
  • Informace z oblasti prodeje ojetých vozidel
  • Informace z oblasti prodeje ojetých vozidel
  • Informace z oblasti prodeje ojetých vozidel
  • Informace z oblasti prodeje ojetých vozidel