nová architektura elektromobilů nissan | Aktuality | autoweek.cz

Nová architektura elektromobilů Nissan

Nová architektura elektromobilů Nissan

08.03.2022 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Platforma CMF-EV je důležitou součástí strategie elektrifikace vozů Nissan. Představuje se u elektricky poháněného crossoveru Nissan Ariya.
Nová alianční platforma CMF-EV se poprvé představuje u Nissanu Ariya, prvního plně elektricky poháněného crossoveru značky. Platforma využívá synergie v rámci Aliance Renault-Nissan-Mitsubishi a maximalizuje efektivitu výroby. Jak nedávno oznámily společnosti Aliance, tato platforma bude do roku 2030 základem pro 15 elektrických modelů všech tří značek.
 
Platforma CMF-EV
Konstruktéři vytvořili platformu CMF-EV s rovnou otevřenou podlahou jako základem pro velkou modularitu. Prostor pro trakční elektromotory byl vytvořen přímo u přední a zadní nápravy, zatímco akumulátory byly navrženy tak, aby byly co nejtenčí a tvořily nosnou strukturu platformy.
 
Platforma CMF-EV poskytuje konstruktérům volný prostor pro aplikaci konceptu Ma, což je filosofie designu Nissanu využívající potenciál prázdného prostoru. Umístění klimatizační jednotky více vpředu a optimalizace polohy předních a zadních sedadel při absenci středového tunelu pro převody umožnily využít veškerý dostupný prostor, takže kabina nabízí víc prostoru pro nohy. Prostor lze ještě více přizpůsobit díky posuvné středové konzoli.
 
Platforma CMF-EV umožňuje flexibilitu pro použití různých velikostí akumulátorů i specifikací pohonných jednotek s jedním nebo dvěma trakčními elektromotory a dvoumotorové konfigurace s pohonem všech kol e-4ORCE. Systém e-4ORCE zároveň minimalizuje náklon vozidla při brzdění optimalizací vyvážení účinku brzd mezi přední a zadní nápravou, což současně stabilizuje jízdu.
 
Nissan Ariya
Téměř 4,6 metru dlouhý kompaktní crossover bude nabízen s inovativním elektrickým pohonem předních kol případně za příplatek s pohonem všech kol e-4ORCE. Objem zavazadlového prostoru je 468 litrů pro vozidla s pohonem předních kol a 415 litrů pro pohon všech kol.
 
Verze s pohonem předních kol budou vybaveny akumulátorem s kapacitou 66 kWh nebo 91 kWh pro dojezd 360 km nebo 500 km. Výkon trakčního elektromotoru je 160 kW (218 k) resp. 178 kW (242 k). Nejvyšší rychlost je omezena na 160 km/h.
 
Verze s pohonem všech kol je vybavena akumulátorem s kapacitou 91 kWh. Přijde ve dvou variantách - jako e-4ORCE s výkonem 225 kW (306 k) resp. e-4ORCE Performance s 290 kW (394 k) a zrychlením z 0 na 100 km/h za 5,1 s. Nejvyšší rychlost je 200 km/h. Dojezd je 460 km resp. 400 km.
 
Nissan Ariya už se dá předobjednávat ve Velké Británii, Norsku a Nizozemsku, ale brzy bude zahájen prodej v dalších evropských zemích včetně České republiky. K zákazníkům se dostane v létě 2022.
 
  • Nová architektura elektromobilů Nissan
  • Nová architektura elektromobilů Nissan
  • Nová architektura elektromobilů Nissan
  • Nová architektura elektromobilů Nissan
  • Nová architektura elektromobilů Nissan
  • Nová architektura elektromobilů Nissan