nová definice hybridního pohonu | Aktuality | autoweek.cz

Nová definice hybridního pohonu

Nová definice hybridního pohonu

15.03.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Dlouholetá rivalita McLarenu a Ferrari se z velkých cen přenesla na silnici. Automobilky stojící za závodními týmy vytvořily podobná superauta s extrémními výkony a hybridním pohonem odvozeným ze systému KERS formule 1. 

Ferrari LaFerrari je nástupcem superauta Enzo. Je nejvýkonnějším a současně i nejdražším Ferrari určeným (alespoň teoreticky) k běžnému provozu. McLaren svoje superauto P1 už předvedl vloni v Paříži, ale jen jako nefunkční designovou studii bez informací o technické stránce. Až v Ženevě odhalil co se skrývá pod jeho přísně minimalistickými tvary.

Na první pohled jsou si po technické stránce Ferrari LaFerrari (pořizovací cena 1 410 000 eur) a McLaren P1(1 060 000 eur) hodně podobné. McLarenů P1 se vyrobí 375 kusů a LaFerrari bude k dispozici ve 499 exemplářích. Jak McLaren, tak Ferrari ale uvádějí, že už mají objednávkové listy přeplněné, takže si budou kupující vybírat na základě jejich loajality z dřívější doby. Jeden LaFerrari si objednal i Sergio Marchionne.

Oba mají motor před zadní nápravou, oba byly postaveny s využitím nosné struktury z uhlíkových vláken a oba používají aktivní aerodynamiku zvyšující přítlak při rychlejší jízdě.

Oba se ale liší způsobem využití technologie elektrického KERS (Kinetic Energy Recovery System). Systém McLaren IPAS používá lehký elektrický motor a akumulátor o hmotnosti 100 kg, který lze dobíjet ze zásuvky (plug-in). Při pohybu "městskou" rychlostí může P1 ujet až 20 km na čistě elektrický pohon, což vozu pomáhá, aby se mohl chlubit emisemi CO2 200 g/km.

Systém Ferrari HY-KERS má menší akumulátor (60 kg), jenž nemůže být dobíjen externě. Výsledkem jsou výrazně vyšší emise 330 g CO2/km. Podle firemních materiálů jde i tak o impozantní hodnotu, "které se podařilo dosáhnout bez potřeby uchýlit se k elektrickému pohonu, který se k poslání tohoto modelu nehodí." K emisním limitům EU ale má tento hybrid stále ještě pekelně daleko.

Ale "tady nejde o úsporu pohonných hmot," tvrdí ředitel 2953 Analytics z Michiganu, konzultant Jim Hall, "Jde o to, že se na podobné sociálně problematické projekty dává pozlátko slušnosti a smysluplnosti."
Ferrari a McLaren budou mít prospěch ze "zeleného image a dopadů pro životní prostředí když budou nabízet tuto technologii," dodává Tom Gage, generální ředitel kalifornské Grid EV a odborník na elektrických vozidel.

Přidání elektromotorů a akumulátorů do nových sportovních vozů je především zaměřeno na rychlost a zrychlení než snižování uhlíkových emisí. Podle Gageho v tomto případě aplikace doplňkového elektrického pohonu přináší "okamžitý a plynulý nárůst výkonu, který by měl zlepšit odezvu a ovladatelnost."

McLaren P1 používá motor V8 3,8 l twin-turbo, zatímco LaFerrari pohání nepřeplňovaný V12 6,3 l. McLaren má výkon 665 kW (903 k) a Ferrari 588 kW (800 k), přičemž oba zrychlí z 0 na 100 km/h za méně než 3 s.

  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu
  • Nová definice hybridního pohonu