pokrok ve vývoji hybridu se setrvačníkem | Trendy | autoweek.cz

Pokrok ve vývoji hybridu se setrvačníkem

Pokrok ve vývoji hybridu se setrvačníkem

28.12.2011 | Rybecký Vladimír | Trendy

Při vývoji hybridního testovacího vozidla se setrvačníkem bylo dosaženo významného zlepšení hospodárnosti.

Výzkumné vozidlo vybavené hybridním pohonem se setrvačníkem, jehož součástí je technologie stop-start, dosáhlo v testovacím cyklu ARTEMIS, představujícím podmínky reálného využití, zlepšení hospodárnosti využití paliva o 22,4 %. Mechanicky poháněný setrvačníkový systém, vyvíjený konsorciem britských firem jako součást vládou podporovaného programu, umožňuje rekuperací energie pomocí vlastního hybridního modulu o výkonu 60 kW (80 k).

Konsorcium uvádí, že mechanické hybridy řeší mnoho problémů spojených s akumulací energie pomocí elektrických systémů. Firmy tvrdí, že u vozu vybaveného setrvačníkem se v porovnání s běžnými hybridy snižují náklady, zmenšuje hmotnost a objemnost systému a odpadají problémy s recyklací akumulátorů.

Hlavní konstruktér vozidla u firmy Prodrive David Hemming uvádí: „Výzkum ukazuje potenciál mechanických hybridů jako dostupné alternativy k hybridům s akumulátory. Výsledky jsou úžasné ať už se jedná o efektivnost využití paliva nebo ovladatelnost, a to dokonce už při prvotním nastavení a bez optimalizace konstrukce.“

Setrvačníkové vozidlo zpětně získává energii prostřednictvím zadního diferenciálu a převodného ústrojí s plynulou změnou převodového poměru a posílá ji do setrvačníku. Poté, co řidič opět sešlápne pedál plynu, CVT přenáší energii zpátky na kola. Setrvačník a jeho pohonný systém jsou umístěny hned vedle zadní nápravy v místech, kde se obvykle nachází náhradní kolo. Celý systém má údajně hmotnost méně než 80 kg, což je v porovnání s hybridy využívajícími elektrické akumulátory senzační hodnota.

Konstrukci má na starosti firma Flybrid Systems. Setrvačník se vyrábí z uhlíkového kompozitu a pracuje v částečném vakuu, což umožňuje dosahovat otáčky až 60 000/min. CVT mají na starosti odborníci na převodná ústrojí Xtrac a Torotrak. Konstrukční poradci od firem Prodrive a Ricardo pracují na konfiguraci a integraci systému. Na vývoji systému spolupracují i automobilky Jaguar Land Rover (tj. Tata Motors) a Ford.

 

  • Pokrok ve vývoji hybridu se setrvačníkem
  • Pokrok ve vývoji hybridu se setrvačníkem
  • Pokrok ve vývoji hybridu se setrvačníkem