nová fabia combi nebude | Aktuality | autoweek.cz

Nová Fabia Combi nebude

Nová Fabia Combi nebude

25.08.2021 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Jak už při představení nové generace Fabie naznačovaly vyhýbavé odpovědi na termín uvedení nové generace Fabie Combi, tato oblíbená karosářská verze nebude. Stávající Fabia Combi by se snad měla vyrábět do roku 2023. Spolu s ní z trhu zmizí poslední malé kombi.
Míra zisku je u malých aut minimální, protože jejich výrobní náklady se moc neliší od vozů nižší střední či střední třídy, zvláště když dnes musejí být vybaveny srovnatelnými bezpečnostními systémy a systémy zajišťujícími splnění emisních limitů. Jenže segment malých aut je určen především pro soukromé zákazníky, a proto je velmi citlivý na ceny. Dosud si automobilky mohly dovolit vyrábět tato auta i s minimálním až nulovým ziskem, protože si tím připravovaly budoucí kupující dražších modelů, generujících vyšší míru zisku. Jenže v současné době už je s ohledem na rostoucí tlak na snižování emisí a zvyšování bezpečnosti obtížné dosahovat potřebnou míru zisku i u větších modelů. Automobilky jsou nuceny investovat obrovské prostředky do přechodu na elektromobilitu. Do toho přišly dva problematické roky v důsledku pandemie Covid-19 a propad výroby kvůli nedostatku polovodičů. Finanční rezervy, které si automobilky v posledních deseti letech se tak rychle rozplynuly a je třeba zvažovat všechny investice.
 
V důsledku toho byl u nové generace modelu Fabia, navržené s využitím platformy MQB-A0, omezen počet nabízených variant i pohonných jednotek jen na ty, které mají největší šanci na velký objem prodeje. Vzhledem k současné situaci v automobilovém průmyslu, čelícímu blížícímu se zákazu použití spalovacích motorů a vynucenému přechodu k elektromobilitě, tedy není moc překvapující, že bylo v rámci koncernu Volkswagen rozhodnuto neinvestovat do vývoje druhé karosářské varianty modelu Fabia. Zvláště když vůbec není jasné, jak to bude s možností prodeje vozů se spalovacími motory s ohledem na připravovaný emisní standard Euro 7. Vše totiž nasvědčuje tomu, že malá a lehká auta jej, ač produkují nejméně emisí CO2, nebudou schopná splnit. Přitom Euro 7 by mělo začít platit už od roku 2025.
 
Pro kupující je to samozřejmě hodně nepříjemná zpráva. V loňském roce představovala verze Combi 38 % z celkového objemu prodeje modelu Fabia, přičemž proti roku 2019 její podíl lehce vzrostl ze 34 %. Cena současné generace Fabie Combi začíná na 328 900 Kč za verzi 1,0 TSI 70 kW Ambition a je tedy o 14 000 Kč vyšší, než cena srovnatelného hatchbacku. Cena hatchbacku mnohem vyspělejší a lépe vybavené nové generace ve verzi 1,0 TSI 70 kW Ambition je 349 900 Kč. Alternativou místo Fabie Combi může být větší model Scala 1,0 TSI 70 kW Ambition s cenou od 412 900 Kč.
 
Bývaly doby, kdy si kupující mohl v segmentu malých aut mohl vybrat mezí tří- nebo pětidveřovým hatchbackem, sedanem a karoserií kombi. Kombi ale jako poslední přežívající alternativa k pětidveřovým hatchbackům v posledních letech vytlačila malá SUV. S Fabií Combi tak definitivně zmizí poslední z nich. Je otázka, jak dlouho přežijí hatchbacky. Jejich elektrifikované verze totiž jsou velmi drahé, takže bez státních dotací jsou pro soukromé zákazníky nedostupné.