nová toyota aygo - ve znamení x | Aktuality | autoweek.cz

Nová Toyota Aygo - ve znamení X

Nová Toyota Aygo - ve znamení X

04.03.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Nová Toyota Aygo staví na silných stránkách současného modelu Aygo. Je ještě úspornější než dosud, nabízí novou úroveň konektivita a k tomu navíc doplňuje atraktivní design o rozměr hravosti, poskytující neobvyklé možnosti individualizace vzhledu vozu.

Interiér i vnějšek nové Toyoty Aygo je pojat způsobem, jenž dovoluje realizovat širokou škálu různých variant a provedení, takže tento vůz zaujme možnostmi dalších stylistických úprav na přání. V exteriéru je 10 dílů, které lze snadno nahradit díly jiné barvy či provedení, aby si zákazníci mohli nakonfigurovat Aygo podle vlastního vkusu.

Nápadná grafika ve tvaru X v čelních partiích Toyoty Aygo se šíří směrem ven po celém povrchu karoserie a zahrnuje všechny klíčové komponenty vozu, včetně horní i spodní masky chladiče, světlometů, mlhových světel a dokonce i zrcátek a bočních skel. Tato grafika ve tvaru X je rovněž základem pro zákaznické úpravy exteriéru, které jsou nedílnou součástí designu nové Toyoty Aygo.

Multimediální soustava x-touch má plnobarevný 7" dotykový displej, který slouží k ovládání nejrůznějších palubních systémů, zatímco funkce MirrorLink pro připojení chytrého telefonu umožňuje zapojení vozu on-line. Jedná se o první systém v tomto segmentu, jenž standardně obsahuje i zadní parkovací kameru.

 

Celková délka proti stávající generaci narostla o 25 mm na 3455 mm. Přestože se prostor pro hlavy předních cestujících zvětšil o 7 mm, vůz je o 5 mm nižší. Přestože rozvor náprav zůstal na původních 2340 mm, délka prostoru pro cestující narostla o 9 mm. Zvětšil se i zavazadlový prostor, a to o 29 l na 168 l. Současně se zlepšila i jeho praktičnost díky širšímu nakládacímu otvoru (+75 mm) mezi prahem výklopné zádi a opěradly zadních sedadel.  K lepší jízdní stabilitě přispívá širší rozchod kol (o 8 mm) na obou nápravách. Nové Aygo v provedení x-wave nabízí velkou plátěnou střechu s elektrickým stahováním a velkorysými rozměry 785x730 mm.

Standardní výbavou jsou sdružené halogenové světlomety typu PES (Poly-Ellipsoid System), stejně tak jako LED obrysová světla. Všechny vozy standardně nabízejí audio soustavu s tunerem AM/FM a připojením USB/AUX, stabilizační systém VSC a asistent rozjezdu do kopce.

 

Pro třídu minivozů je typický jednoznačný příklon motoristů k zážehovým motorům, pro něž se rozhodne 85 % zákazníků. Pod kapotou nové Toyoty Aygo je vylepšená verze oceňovaného zážehového tříválce Toyota 1,0 l VVT-i, který se stále řadí mezi nejlehčí motory ve své třídě.

V první řadě byl vylepšen charakter spalování tohoto motoru. Rovněž byl optimalizován program proměnného časování ventilů. Dále poklesly třecí ztráty díky hladce běžícímu rozvodovému řetězu s automatickým napínáním. Ke snížení vnitřních odporů dále napomáhají i zdvihátka ventilů potažená uhlíkovou směsí s tvrdostí diamantu (DLC) a olejová vana se zdvojenou konstrukcí.

Díky integraci sběrného výfukového potrubí do hlavy válců se ještě snížila hmotnost motoru, který i tak patřil mezi nejlehčí pohonné jednotky svého druhu. Motor nyní vykazuje vyšší výkon i točivý moment – 51 kW (69 k) při 6000/min, resp. 95 N.m při 4300/min. Již od 2000/min je k dispozici moment 85 N.m.

Nové Aygo se nabízí ve standardním provedení i speciální verzi Eco s delším čtvrtým a pátým rychlostním stupněm a pneumatikami s nízkým valivým odporem.

Již u standardní verze poklesla spotřeba paliva ze 4,4 na 4,1 l/100 km, což představuje pokles hladiny emisí CO2 o 7 g/km na 95 g/km. Verze s označením Eco dosahuje kombinované spotřeby pod 3,9 l/100 km, tzn. emise CO2 90 g/km.

Volitelným prvkem výbavy nové Toyoty Aygo je automatizovaná převodovka x-shift, která nepotřebuje pedál spojky. O rychlé a přesné řazení se stará počítač, jenž provádí synchronizaci motoru, spojky a skříně typu transaxle. Nové Aygo s převodovkou x-shift vykazuje spotřebu paliva 4,2 l/100 km, takže produkuje emise CO2 97 g/km.

Na rozdíl od svých sourozenců z kolínské TPCA Citroenu C1 a Peugeotu 108 Aygo nenabídne větší motor 1,2 l z produkce PSA.

 

Spolu s uvedením nové generace na trh Toyota rovnou připravila i speciální edice x-cite, která hraje roli typického„cool“ auta se sportovním duchem pro extroverty, x-clusiv  s vyšší úrovní kultivovanosti a x-pure s minimalistickým zevnějškem.

 

Aerodynamika se zlepšila optimalizací proudění vzduchu kolem karoserie s cílem snížit odporové síly, instalací předních i zadních spoilerů, zakrytováním spodku vozu a montáží aerodynamických krytů před zadními koly k regulaci proudění vzduchu pod podlahou vozu. Začlenění čtyřkanálového vedení vzduchu napomohlo optimalizovat proudění vzduchu motorovým prostorem. Výsledkem je pokles součinitele odporu vzduchu Cx z původních 0,30 na 0,29, resp. dokonce 0,28 v případě verze Eco.

 

„Mojí hlavní motivací bylo vytvořit vůz, do kterého by se lidé zamilovali,“ říká David Terai, hlavní konstruktér nové Toyoty Aygo. „Atraktivita minivozů tradičně pramení z jejich praktičnosti, kompaktních rozměrů a také údajů na cenovce. Ale nestává se často, že by tyto vozy byly předmětem touhy. Často zde chybí prvky, kvůli kterým byste takový automobil skutečně chtěli mít, které vás během rozhodování o koupi nutí vracet se znovu a znovu k prodejním prospektům. Design je vnímán jako druhořadá záležitost a není zde ani příliš mnoho výbavy, ze které by bylo možné vybírat.“

„Zdá se, že existuje jakási mlčky předpokládaná shoda mezi projektanty, designéry a konstruktéry v tom, že majitelé malých vozů beztak za volantem netráví příliš mnoho času, a proto jim určité kompromisy vlastně ani nevadí. Já jednoduše nemohu věřit, že by tomu tak bylo. Jsem přesvědčen o tom, že tito majitelé – stejně jako všichni ostatní – chtějí vůz, na který by mohli být pyšní, a tak jsem si dal za úkol takový automobil vytvořit.“

Je to design, který rozděluje na příznivce a odpůrce; nemusí se líbit každému. A David Terai říká, že právě toto měl v úmyslu: „Pokud je vaším cílem, aby zákazník zaujal k designu citový postoj, musíte přijmout za dané, že každý člověk má trochu jiný vkus. Na vysoce konkurenčním trhu je lepší nabídnout design, do kterého se polovina lidí naprosto zamiluje, namísto takového, proti kterému nikdo nic nenamítá. A právě proto chce nové Aygo vyčnívat z davu.“

 

  • Nová Toyota Aygo - ve znamení X
  • Nová Toyota Aygo - ve znamení X
  • Nová Toyota Aygo - ve znamení X
  • Nová Toyota Aygo - ve znamení X
  • Nová Toyota Aygo - ve znamení X
  • Nová Toyota Aygo - ve znamení X
  • Nová Toyota Aygo - ve znamení X
  • Nová Toyota Aygo - ve znamení X
  • Nová Toyota Aygo - ve znamení X