ing. jan nepomucký 1941–2021 | Aktuality | autoweek.cz

Ing. Jan Nepomucký 1941–2021

Ing. Jan Nepomucký 1941–2021

04.05.2021 | Králík Jan | Aktuality

Srdcař. Posedlý konstruktér, mimořádný technik. Čím těžší úkol, tím větší chuť do práce. Také nesmlouvavý manažer. Ve své profesi měl navrch, protože si uměl vždycky poradit.

Jeho disciplínou byly převodovky.  V malíčku měl nejen jejich teorii. „Rozebral a složil jsem jich snad tisíc,“ vzpomínal, jak pracoval na továrních soutěžních a závodních vozech, i na vozech soukromníků, bez ohledu na to, za koho jezdili. Zajímalo ho jen řešení problému. Stal se jednou ze tří klíčových osobností, které se podepsaly pod Škodu Favorit – vedle Ing. Petra Hrdličky CSc., který vedl projekt, Ing. Bohumila Drbohlava, odpovědného za karoserii, měl Ing. Jan Nepomucký na starosti vývoj motoru, převodovky a podvozku. Se Škodovkou spojil svůj život. Když pracoval v Ústavu pro výzkum motorových vozidel (1975–1983), vybudoval zkušebnu převodovek v areálu automobilky, kde ve třech lidech pracovali na modelech Š 135, Rapid, na modernizaci Š 1203 a mnoha dalších úkolech, včetně bezpočtu nerealizovaných projektů. Když padlo rozhodnutí o Favoritu, byl připraven. Pomohl ke zrodu klíčového modelu našeho poválečného automobilového průmyslu, který v České republice zachránil tento obor. „Byl jsem pověstný tím, že když mi někdo nechtěl něco udělat, řekl jsem – dobrá, udělám si to sám. Umím to spočítat, umím to namalovat, umím to vyrobit. Myslel jsem, že mi pomůžeš. Nechceš? Seber se a jdi.“ Tak vyselektoval skupinu sobě blízkých spolupracovníků. „Věděli jsme, co je na stávajícím motoru třeba změnit, a napravili jsme to. Nic víc, nic míň.“ Jejich upgradovaný motor poháněl ještě po dvaceti letech model Fabia. Mohl si dovolit být skromný.

Erudovaný odborník, kterého po vstupu VW do Škody okamžitě akceptovali a uznávali ve Volkswagenu, Audi i u Porsche. Vedl vývoj podvozku typů Felicia, Octavia, Fabia, Superb a Roomster. Podílel se rozhodujícím způsobem na rekonstrukci a převzetí převodovky MQ200. Když z vedení koncernu přišel požadavek na změnu hořčíkového obalu převodové skříně na hliníkový, nebylo pochyb, kdo tu výzvu přijme, ač znamenala převodovku překonstruovat. Úkol na sebe vzal Ing. Jan Nepomucký, ačkoliv měl v té době na starosti už „jen“ podvozky.
   
Od roku 2005 byl sice v důchodu, ale Škodě nablízku. Naposledy jako spiritus agens tvorby publikací o historii převodovek a motorů L&K a Škoda. Jako vždy s tahem na bránu. V archivu procházel výkresy, pokryté desetiletými vrstvami prachu, telefonoval v noci kvůli detailu.

Odešla legenda, s ní i půl století historie naší automobilky. Srdcerváč, kdykoli byl ve hře výsledek. Zemřel 27. dubna po krátké nemoci. 6. července by oslavil osmdesátku.