mobilní nabíjecí stanice | Trendy | autoweek.cz

Mobilní nabíjecí stanice

Mobilní nabíjecí stanice

15.11.2018 | Rybecký Vladimír | Trendy

Škoda Auto DigiLab začíná v Praze testovat mobilní nabíjecí stanice pro elektromobily s cílem vybudovat alternativní mobilní nabíjecí infrastrukturu a doplnit tak síť stacionárních dobíjecích stanic. Mobilní nabíjecí stanice E-Mona je prvním z projektů Škoda Auto DigiLab na podporu elektromobility.
Škoda Auto DigiLab v Praze spustila pilotní fázi nového projektu mobilních nabíjecích stanic pro elektromobily. Služba bude zpočátku sloužit firemním vozovým parkům a carsharingovým platformám, které už elektromobily používají. V budoucnu se počítá i s rozšířením pro soukromé uživatele elektromobilů. Předpokládá se její aktivní využívání ve volném čase majitelů elektromobilů, protože mobilní zařízení lze snadno a rychle přistavit kamkoli, například k restauraci nebo sportovišti.
 
V současnosti jezdí podle odhadu společnosti Škoda Auto DigiLab jen v Praze až 1000 elektromobilů. Do toho jsou započítány i vozy registrované mimo Prahu, ale jezdící v hlavním městě. S uvedením prvních elektrických modelů Škoda na trh v roce 2019 lze očekávat výrazný nárůst jejich počtu.
 
Mobilní nabíjecí stanice je kompaktní zařízení připojené za elektrokolo. Díky tomu se na základě požadavku klienta dobíječka snadno a rychle dostane na požadované místo. Pracovník dobíječku postaví vedle či za auto, kabel připojí k elektromobilu a zabezpečí jej. Zásuvku nemůže díky speciálním západkám nikdo cizí vytáhnout z nabíjecí jednotky ani z elektromobilu. Ve srovnání s umístěním dobíjecího zdroje například do dodávky nebo na nákladní auto vyžaduje řešení s elektrokolem minimum prostoru a nezabere druhé parkovací místo. Výhodou je možnost na místo dopravit plnou nabíječku a obratem do zázemí ji vrátit vybitou. To vše lze uskutečnit v řádu minut.
 
Zařízení má kapacitu 16,8 kWh a energii z něj lze do elektromobilu přenést za čtyři hodiny, a to až na úroveň 80 % kapacity. Zdroj obsahuje 12 akumulátorových článků GreenPack, každý o kapacitě 1,4 kWh, které je možné po vybití vyjmout a samostatně nabíjet v docích. Po rychlé výměně lze mobilní stanici ihned znovu použít. Čas potřebný k dobití prázdných článků je opět čtyři hodiny.
 
Služba se ve spolupráci s energetickou společností PRE spouští v pilotní fázi v Praze. Pro správce vozových parků může být využití mobilního zdroje výhodnější než svážení vozů ke stacionárním nabíjecím stanicím. Služba bude určena i pro případy nouze, kdy řidič zjistí, že mu kapacita nestačí pro dojezd k nejbližší stanici. Mobilní dobití vyjde výhodněji než transport vozu.
 
„Dostatek dostupných nabíjecích stanic je pro současné i budoucí majitele elektromobilů velmi důležité téma. Mobilní nabíjecí stanice je jedním z řešení pro situace, kdy jsou akumulátory v elektromobilu na kritické hranici a majitel nemá ve svém okolí možnost zajistit dobití. Proto se tomuto tématu věnujeme ještě před tím, než Škoda uvede své první elektrické modely v roce 2019,“ říká, vedoucí Škoda Auto DigiLab Jarmila Plachá.