octavia do nepohody: scout | Aktuality | autoweek.cz

Octavia do nepohody: Scout

Octavia do nepohody: Scout

11.07.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Robustní crossover v novém designu značky Škoda s výraznějšími konturami má moderní pohon všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex 5. generace. Standardně se dodává s výbavou pro špatné cesty poskytující větší ochranu.

Crossoverová verze Octavia Scout je v nabídce značky Škoda od roku 2007. Do konce roku 2013 Škoda dodala zákazníkům na celém světě 53 600 vozů Octavia Scout, což představovalo 8 % celkového objemu prodeje modelu Octavia Combi v tomto období. Co je ale ještě důležitější, jednalo se o jednu z nejziskovějších variant této modelové řady. Druhá generace Octavie Scout, která je v nabídce výhradně s karoserií kombi, chce na tento úspěch navázat.

 

Nová Škoda Octavia Scout je všestranný automobil pro ty, kteří chtějí vybočit z řady a navíc využijí vynikající jízdní vlastnosti tohoto vozu i při jízdách mimo zpevněné cesty. Octavia Scout při tom současně nabízí velký vnitřní prostor, vysokou funkčnost a k tomu přidává nejmodernější bezpečnostní a komfortní systémy.

 

„Octavia Scout má výrazný vzhled, který skvěle ladí s technikou pohonu všech kol a propůjčuje vozu silný charakter,“ říká šéfdesigner Škoda Jozef Kabaň. A je třeba s ním souhlasit. Nový styl designu s ostřeji řezanými rysy nechává crossoverovým doplňkům, zvyšujících ochranu a současně i atraktivitu, ještě více vyniknout. Vůbec při tom nepůsobí dojmem, že byly ke karoserii přidány, ale jsou její nedílnou součástí.

 

Příď se vyznačuje robustním nárazníkem, ve spodní části zakončeným nástavcem ve stříbrné barvě. Černé plastové kryty chrání prahy a podběhy po celém boku vozu. Ochranné lišty z černého plastu jsou i na dveřích. Standardně dodávaný paket pro špatné cesty chrání podvozek při cestách v náročnějších podmínkách. Octavia Scout má 17" kola z lehké slitiny. Světlá výška oproti standardní verzi narostla o 31 mm na 171 mm. Díky zvětšení nájezdových úhlů na 16,7° vpředu a 13,8° vzadu zvládá Scout bez problémů i náročnější terénní nerovnosti.

 

V interiéru jsou na dveřích dekorativní lišty se specifickým designem Scout. Přístrojovou desku lze objednat v klasické kombinaci černá/černá, nebo v kombinaci černá/hnědá. Sedadla mohou být potažena buď hnědou látkou nebo kombinací kůže a Alcantary.

 

Octavia Scout má stejný vnitřní prostor jako Octavia Combi. Zavazadlový prostor má objem 610 l, při sklopených zadních sedadlech 1740 l. Při sklopeném opěradle sedadla spolujezdce lze do vozu naložit předměty o délce až 2,92 m. Scout utáhne přívěs o hmotnosti až 2000 kg, což je o 25 % více než dosud.

 

Octavia Scout je k dispozici výhradně s pohonem všech kol. Mimořádné trakční vlastnosti na silnicích i mimo ně zaručuje systém pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex nejnovější 5. generace. V porovnání se spojkou Haldex 4. generace, která byla v modelu Octavia Scout používána dosud, je nová o 1,4 kg lehčí.

 

Octavia Scout není vybavena speciálním systémem pro jízdu v terénu, ale stabilní chování při rozjezdu a v nízkých rychlostech podporuje elektronická uzávěrka diferenciálu (EDS). Nová Octavia Scout je standardně vybavena dvoustupňovým systémem ESC, u něhož lze stisknutím tlačítka nastavit chování elektronické stabilizace podle aktuální jízdní situace a okamžitých potřeb. 

 

Všechny tři motory splňují emisní normu EU 6, která vstoupí v platnost v září 2014. Jsou výkonnější a zároveň úspornější než u předchozí generace. Zároveň jsou až o 29 kg lehčí. Standardně jsou vybaveny sadou Green tec se systémem Start-Stop a rekuperací brzdné energie.

 

Zážehový motor 1,8 TSI/132 kW (180 k) je kombinován se šestirychlostní dvouspojkovou převodovkou DSG. Kombinovaná spotřeba v této verzi činí 6,9 l/100 km (tj. emise CO2 158 g/km). Turbodiesel 2,0 TDI/110 kW (150 k) je dodávaný výhradně s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou, s níž dosahuje spotřeby 5,1 l/100 km (emise CO2 129 g/km). Vrcholnou pohonnou jednotkou je motor 2,0 TDI/135 kW (184 k) v  kombinaci se šestirychlostní dvouspojkovou převodovkou DSG. V této kombinaci se tento motor ve voze značky Škoda objevuje vůbec poprvé. Kombinovaná spotřeba je u této varianty 5,1 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 134 g/km.

 

Vyvážený podvozek optimálně plní požadavky na bezpečnou a pohodlnou jízdu. Rozvor se v porovnání s předchůdkyní prodloužil o 101 mm, což se promítnulo do větší stability při jízdě větší rychlostí.

 

Vpředu má nový Scout nápravu se vzpěrami typu MacPherson (vinuté pružiny s tlumiči) s nově vyvinutými dolními trojúhelníkovými rameny. Použitím vysokopevnostní oceli a moderního bionického tvaru závěsu kola se dosáhlo úspory hmotnosti a lepší stability. Pomocný rám přední nápravy byl zkonstruován s cílem dosažení maximální příčné tuhosti. Na přední nápravě se podařilo snížit hmotnost o 2,8 kg.

 

Také u zadní víceprvkové nápravy byla snížena hmotnost o 4 kg na nynějších 49 kg použitím vysokopevnostní oceli a zlepšením struktury řady komponent. Základní konstrukční princip s důsledným oddělením podélné a příčné tuhosti zaručuje vynikající komfort a ovladatelnost.

 

Lehčí a přitom s větší tuhostí je nosná struktura, opět zásluhou rozsáhlého využití vysokopevnostních ocelí i ocelí se zvýšenou pevností, stejně jako použitími moderních výrobní ch postupů. Zhruba čtvrtina (26,1 %) bezpečnostní struktury se skládá ze za tepla tvářených vysokopevnostních ocelí. Tyto díly mají až 6x větší pevnost než běžné hlubokotažné oceli a až 4x větší pevnost než běžné oceli se zvýšenou pevností. Vznikají tak, že se materiál zahřeje na přibližně 950° C, ještě žhavý se vylisuje a během 5,5 s pak prudce zchladí na 180° C. Takto vyrobené díly mohou být při zachování požadované pevnostní a deformační charakteristiky tenčí a tím i lehčí, než kdyby byly vyrobeny z běžné oceli. To umožňuje snížit hmotnost konstrukčních celků i množství použitého materiálu.

 

V případě nehody chrání posádku až devět airbagů. Na přání jsou v nabídce mj. Front Assistant s funkcí nouzové brzdy, Lane Assistant (asistent pro udržování vozu v jízdním pruhu), multikolizní brzda s automatickým brzděním v případě nehody, Crew Protect Assistant (proaktivní ochrana cestujících na předních sedadlech) a Driver Activity Assistant (rozpoznání únavy řidiče).

 

Dále je v nabídce na přání řada elektronických komfortních asistenčních systémů: Adaptive Cruise Assistant (adaptivní tempomat), Intelligent Light Assistant (asistent dálkových světel), Automatic Parking Assistant (parkovací asistent) a Traveller Assistant s rozpoznáváním dopravních značek. Nová Octavia Scout může být na přání vybavena systémem bezklíčového odemykání, startování a zamykání KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System). Nově je k dispozici také Optical Parking Assistant (parkovací kamera) a tříramenný kožený multifunkční volant s logem Scout. Rádio Swing dostalo 5" barevný dotykový displej.

 

Cena Škody Octavia Scout 2, 0 TDI/110 kW (150 k) začíná na 682 900 Kč. Nová Octavia Scout bude na český trh uvedena v srpnu, ale zákazníci si už mohou vůz objednávat u všech autorizovaných prodejců značky Škoda v České republice.

 

  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout
  • Octavia do nepohody: Scout