od volhy ke škodě yeti | Aktuality | autoweek.cz

Od Volhy ke Škodě Yeti

Od Volhy ke Škodě Yeti

10.12.2012 | Homola Peter | Aktuality

V závodě společnosti GAZ v Nižním Novgorodu byla zahájena CKD-výroba modelu Škoda Yeti. Další modely značek Škoda, Volkswagen a Chevrolet budou následovat.

Pro skupinu GAZ znamená zahájení CKD-výroby Škody Yeti důležitý krok v realizaci strategie výrobce osobních automobilů pracujícího na zakázku pro zahraniční koncerny. V roce 2010 GAZ podepsal smlouvy s koncerny Volkswagen a General Motors o zakázkové výrobě.

Již v listopadu 2011 v továrně GAZ začala montáž modelu Škoda Yeti jednoduchou metodou SKD. Tímto způsobem v Nižním Novgorodu vzniklo přibližně 6300 vozů. Pro rok 2013 je naplánována výroba přibližně 13 000 vozů Yeti.

„Ve společnosti GAZ Group máme na své straně silného lokálního partnera - podnik se zhruba osmdesátiletou zkušeností s výrobou automobilů, s hlubokou znalostí ruského trhu a s vysoce kvalifikovaným personálem“, říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva Škoda za oblast výroby a logistiky.

Jako druhý automobil pro koncern Volkswagen se bude v Nižním Novgorodu od jara 2013 montovat nový Volkswagen Jetta a v létě příštího roku bude zahájena montáž nové generace modelu Škoda Octavia. Zároveň GAZ ve spolupráci se svým druhým partnerem General Motors připravuje CKD-výrobu vozu Chevrolet Aveo.

Smlouva s koncernem Volkswagen poběží do roku 2019. Podle současného plánu by se mělo po plném náběhu všech tří modelů montovat až 115 000 automobilů Škoda a VW ročně. V rámci spolupráce s General Motors se počítá s montáží až 30 000 vozů ročně.

Vozy Škoda, VW a Chevrolet ve výrobním programu firmy GAZ nahradí automobily značky Volha. Po rozpadu SSSR se automobilka GAZ několikrát pokoušela o zavedení výroby nové generace Volhy. Jenže tyto vozy buďto neopustily stadium prototypu nebo jejich výroba skončila po malém poctu vozu.

Posledním sériovým osobním automobilem firmy GAZ byla Volha Siber, což byl lehce modifikovaný Chrysler Sebring starší generace. Výroba začala v roce 2008, ale projekt nebyl úspěšný a poslední exempláře Volhy Siber opustily montážní linku v roce 2010.

V roce 2009 byl Švéd Bo Andersson, dřívější viceprezident General Motors pro oblast nákupu, jmenován prezidentem a CEO skupiny GAZ. Již před ukončením výroby Volhy Siber managent GAZu pod vedením Anderssona rozhodl, že firma v budoucnu nebude vyrábět osobní automobily pod vlastní značkou.

Poté, co padl plán výroby vozů Opel v rámci neuskutečněného prodeje podílu na firmě Opel společnosti Magna a ruské bance Sberbank, probíhala další jednání, která vedla k podpisům smluv s Volkswagenem a General Motors.

Některé investice, původně učiněné pro projekt Siber, dnes GAZ využije pro své nové projekty. Svařovna pro karoserie automobilů Škoda a VW byla umístěna do budovy, v níž se po desetiletí svařovaly karoserie klasických Volh. Karosérie Chevrolet Aveo se budou svařovat v dřívější svařovně Volhy Siber.

Pro vozy všech tří značek bude sloužit lakovna, která byla modernizovaná pro projekt Siber. Po zakončení výroby Siberu se lakovna používala pro karoserie užitkových vozů GAZ Gazel a Sobol s náročnějším lakováním, jako například metalizací. Vozy všech tří značek budou sjíždět ze společné montážní linky.

“Pro finální montáž budeme používat dřívější finální montáž Siberu a budeme tam montovat vozy koncernu Volkswagen a General Motors vedle sebe,” říká Bo Andersson. Podle Anderssona by ve výrobe osobních vozů mělo při dosažení plné kapacity být zaměstnáno až 5000 lidí.

Pro koncern Volkswagen představuje továrna GAZ v Nižním Novgorodu druhou výrobní základnu po továrně Volkswagen Group Rus ve městě Kaluga. V Kaluze Volkswagen vyrábí metodou CKD vozy VW Polo Sedan a Tiguan jakož i Škoda Fabia a Octavia současné generace. Firma také montuje v menších počtech vozy VW Touareg a Multivan systémem SKD.

„CKD výroba modelu Yeti je dalším milníkem pro náš růst v Rusku,“ říká předseda představenstva společnosti Škoda Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Už dnes je Rusko naším třetím největším odbytištěm na světě a evropským trhem číslo dvě. V příštích letech se chceme ještě zlepšit. Za tímto účelem v této zemi důsledně pokračujeme v modelové ofenzívě a dále budujeme lokální výrobní kapacity,“ říká Vahland.

Škoda v Rusku za prvních 11 měsíců 2012 prodala 89 072 vozů, o 36,6 % víc než ve srovnatelném období 2011. Pro značku to znamená 10. místo v ruské statistice prodeje osobních a lehkých užitkových automobilů a tržní podíl 3,3 %.

Dalším modelem Škoda, který se bude v Rusku montovat po Yeti a nové Octavii, bude Rapid, jehož CKD-výroba v Kaluze naběhne začátkem roku 2014.

GAZ se v Nižním Novgorodu kromě zakázkové výroby osobních automobilů soustředí na výrobu lehkých a středních užitkových automobilů. Jedná se hlavně o dodávky Gazel Business a Sobol Business jakož i větší model Valdaj a „klasické“ nákladní vozy s kapotovou kabinou.

Na letošním moskevském salónu byla představena nová generace Gazel Next a Sobol Next s plánovaným náběhem sériové výroby v roce 2013. Kromě toho bude GAZ vyrábět Mercedes-Benz Sprinter předchozí generace na objednávku firmy Daimler.

Na fotografii ze zahájení CKD-výroby Škody Yeti v továrně GAZ jsou zleva: Siegfried Wolf (Chairman Ruskije Mašiny), Bo Inge Andersson (President a CEO skupiny GAZ), Valerij Šancev (gubernátor oblasti Nižní Novgorod), Marcus Osegowitsch (generální ředitel Volkswagen Group Rus) a Winfried Vahland (předseda představenstva Škoda Auto).

 

  • Od Volhy ke Škodě Yeti
  • Od Volhy ke Škodě Yeti
  • Od Volhy ke Škodě Yeti
  • Od Volhy ke Škodě Yeti
  • Od Volhy ke Škodě Yeti