odboráři opelu v bochumi odmítli plán gm (aktualizováno) | Aktuality | autoweek.cz

Odboráři Opelu v Bochumi odmítli plán GM (aktualizováno)

Odboráři Opelu v Bochumi odmítli plán GM (aktualizováno)

22.03.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Protože zaměstnanci Opelu odmítli plán restrukturalizace uzavře GM závod v Bochumi.

Další osud továrny v Bochumi je nyní nejasný. Už vloni vicepresident GM Steve Girsky pohrozil, že bez dosažení dohody bude závod do konce roku 2014 uzavřen a všichni jeho zaměstnanci budou propuštěni.

Poté, co nyní zaměstnanci odmítli nabízenou dohodu, která by zabezpečila zachování 1200 pracovních míst, vedení automobilky Opel oznámilo, že skutečně hodlá továrnu v Bochumi uzavřít. Opel uvedl, že výroba jediného modelu v Bochumi, minivanu Tourer Zafira, zde skončí do konce roku 2014. Další jednání s odboráři už odmítá.
GM plánovalo ukončení výroby aut v Bochumi do konce roku 2016 jako součást plánu restrukturalizace vedoucího ke snížení nadbytečné výrobní kapacity a návratu evropských aktivit společnosti k ziskovosti. Automobilka zaměstnancům nabídla převedení továrny na výrobu komponent a rozšíření skladového centra pro zachování alespoň části pracovních míst.
"Je mi velice líto, že zaměstnanci v Bochumi naši atraktivní nabídku nepřijali," konstatoval ředitel továrny Manfred Gellrich, "Obrovská příležitost tím byla zmařena."
Podniková rada a odborová organizace IG Metall s plánem obnovy nesouhlasí, protože podle odborového šéfa Rainera Einenkela neposkytuje dostatečné závazky pro vytváření náhradních zaměstnání. Varoval, že už před rokem 2016 by hrozilo propouštění. Einenkel označil možné ukončení výroby aut v Bochumi do konce roku 2014 za prázdnou hrozbu. Toto zkrácení výroby by údajně bylo "nesmyslné vzhledem k vysokým investicím a nedostatku potřebných odborných znalostí v jiných závodech."

"Stalo se to, co jsme všichni čekali," konstatoval známý analytik automobilového průmyslu Ferdinand Dudenhöffer agentuře dpa. "Skutečnost, že vedení Opel nekompromisně setrvalo na své nabídce, nedalo odborářům Opelu žádnou jinou možnost." V krátkodobém horizontu to na věci nic nemění: "Až koncem roku 2014 uvidíme, jestli to Opel opravdu myslí vážně." Nic ale nebrání tomu, aby Opel výrobu v Bochumi k tomuto termínu ukončil. "Pomalý doběh výroby do roku 2016 by byl pro Opel hospodárným řešením, jež by také bylodobře přijímáno veřejností," dodal Dudenhöffer.

GM Europe, zahrnující Opel a britskou sesterskou značku Vauxhall, od roku 1999 vyprodukovala ztrátu ve výši 18 miliard dolarů, včetně loňské ztráty 1,8 miliardy dolarů. Automobilka chce do poloviny dekády dosáhnout ziskovosti snižováním nákladů a zvyšování výnosů s pomocí uvedení 23 nových nebo modernizovaných modelů do roku 2016.
Odboráři ve třech německých závodech GM v Rüsselsheimu, Kaiserslauternu a Dudenhofenu již schválili rozšířenou kolektivní smlouvu, která zaručuje zachování pracovních míst pro více než 20 000 pracovníků výměnou za zmrazení mezd do roku 2015. Pro přijetí dohody o reorganizaci hlasovala jasná většina 83 % zaměstnanců.

Závod v Bochumi v Porúří zaměstnává 3200 lidí. Jak sdělili představitelé odborové ústředny IG Metall 76,1 % pracovníků při účastí téměř 70 % zaměstnanců plán GM zamítlo.

Dohoda dosud nebyla zaměstnanci přijata ani v závodě v Eisenachu, ale tam se předpokládá její schválení.