ojeté hybridy netáhnou, cng je na vzestupu | Aktuality | autoweek.cz

Ojeté hybridy netáhnou, CNG je na vzestupu

Ojeté hybridy netáhnou, CNG je na vzestupu

07.04.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Ojetých hybridů je na trhu jak šafránu. Zájem o jejich koupi je ale minimální. Zákazníci přicházejí na chuť vozům na zemní plyn. Ukazují to statistiky AAA Auto.
Mezi novými auty ani díky státní podpoře stále zájem o vozy s plně elektrickým ani hybridním pohonem roste jen minimálně. Podobně na trhu ojetých vozidel jsou prodejní trendy těchto systémů pohonu podobné. Zákazníci, kteří hledají alternativní pohon, stále častěji volí auta na stlačený zemní plyn, tedy CNG.
 
Nejvyšší oblibě se mezi alternativními pohony stále těší LPG, ale to platí především pro starší vozidla s dodatečnými přestavbami, protože prodej nových aut s pohonem na LPG přímo od výrobce je minimální.
 
Firemní flotily před pár lety začaly pravidelně využívat vozy na stlačený zemní plyn, především od příchodu Škody Octavia G-tec do prodeje. Velké firmy využívají ekonomicky výhodného provozu továrně upravených aut. Servisní náklady jsou totiž prakticky stejné, jako u aut na klasická fosilní paliva, ale provozní náklady spojené s pohonnými hmotami se u CNG rapidně snižují až k hranici 1 Kč/km.
 
Zvýšený zájem o vozy na CNG potvrzují i prodejní statistiky největšího prodejce ojetých vozů v České republice, společnosti AAA AUTO. „U vozů s pohonem na stlačený zemní plyn jsme v loňském roce zaznamenali největší nárůst prodejů za poslední roky. V podstatě jsme za loňský rok prodali stejné množství CNG aut, jako v součtu za předchozích devět let. Takový nárůst jde ruku v ruce s tím, že se auta z firemních flotil začala dostávat na trh ojetých vozů,“ říká provozní ředitel skupiny AAA AUTO Petr Vaněček.
 
Zvýšený zájem o stlačený zemní plyn zaznamenávají i distributoři CNG samotného. „Oproti roku 2015 se vloni prodalo zhruba o 13 % více zemního plynu. Je to i v důsledku rozšíření firemních flotil velkých společností, která CNG vozy využívají na rozvoz svých produktů, nebo nárůstu CNG vozů ve flotilách velkých taxislužeb,“ říká Jan Žákovec, vedoucí oddělení CNG Pražské plynárenské.
 
Na rozdíl od ostatních alternativních paliv je u CNG vozidel zřejmá dlouhodobá náklonost jejich uživatelů. „Nezřídka se setkáváme s případy, kdy si zákazník jde koupit vozidlo na zemní plyn opakovaně. V podstatě se dá říci, že kdo si CNG koupí jednou, už u tohoto paliva zůstane i svých u dalších vozů,“ dodává Petr Vaněček.
 
Při porovnání prodeje vozů s pohonem na CNG a hybridním pohonem je poměr přibližně tři prodaná auta na CNG vůči jednomu hybridnímu. Podle statistik SDA bylo během prvních dvou měsíců zaregistrováno 534 nových vozů na zemní plyn a jen 396 aut s hybridním pohonem.