opel corsa e ťuká na dveře | Aktuality | autoweek.cz

Opel Corsa E ťuká na dveře

Opel Corsa E ťuká na dveře

04.06.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Členové poroty Autobest dostali mimořádnou příležitost vyzkoušet novou generaci Opelu Corsa s novým motorem 1,0 Ecotec Direct Injection Turbo. Unikátnost akce New Corsa Validation Drive v Hornbachu dokládá i skutečnost, že vozy byly ještě zcela zamaskované.

Model Corsa je pro Opel velmi důležitý. Od jeho uvedení v roce 1982 se jej už prodalo 12,3 milionu kusů, z toho 11,7 milionu v Evropě. Současná 4. generace je dlouhodobě druhým nejprodávanějším modelem v segmentu malých vozů a nejprodávanějším mezi malými třídveřovými hatchbacky.

Pátá generace Corsy se představí koncem září na autosalonu v Paříži, ale prodej bude zahájen už dříve - v Německu od srpna a v dalších evropských zemích během září a října. První dodávky z výrobních závodů v Zaragoze a Eisenachu se plánují před koncem letošního roku.

 

Zlepšení ve všech ohledech

Podle vedoucího vývojového inženýra pro malé vozy Thomase Wankeho chtějí u Opelu s novou generací ustavit nové standardy v několika důležitých oblastech, především co se týče kvality zpracování interiéru a akustického komfortu. K dalšímu posunu dochází v jízdním komfortu a zlepšení účinnosti pohonných jednotek. Snahou je nabídnout ještě vyšší míru potěšení z jízdy a ovládání vozu, k čemuž dopomáhá nové řízení s lepší reakcí.

V neposlední řadě je cílem Opelu nabídnout i nejlepší zážehový tříválec v nové generaci přeplňovaného motoru 1,0 Ecotec DIT. K tomuto motoru se přidává i zcela nová šestirychlostní přímo řazená převodovka.

 

Evoluční podvozek

Podvozek vozu je stejně jako řízení zcela nový, ale zástupci Opelu s námi nechtěli detailněji rozebírat otázku platformy, či jak sami říkají architektury. Z nepřímých náznaků lze usuzovat na evoluční podobu stávající platformy upravené na rozsáhlejší aplikaci konstrukčních modulů.

Svědčí o tom i slova vývojového inženýra podvozku Corsy Michaela Hardera: "Nová Corsa je po stránce podvozku mnohem více evolucí než revolucí. Snížili jsme těžiště vozu a zesílili pomocné rámy. Přední náprava dostala zcela novou geometrii s novou charakteristikou tlumičů. Zadní náprava dostala změněnou charakteristiku."

 

Podvozek umožňuje nastavení tří odlišných režimů: Comfort, Sport a Severe (pro jízdu po zvlášť nekvalitním povrchu). Každému zvolenému módu odpovídá odlišná charakteristika pérování, tlumení, světlé výšky, průměr kol, převod řízení a činnost ESP (to je 9. generace systému dodávaného společností Bosch).

Za nejdůležitější změnu lze považovat zcela nové řízení s elektrickým posilovačem s proměnlivou charakteristikou v závislosti na rychlosti jízdy. Nová geometrie ve spojení s novým softwarem umožňují použití speciálního režimu pro jízdu v městském provozu.

 

Nová pohonná jednotka

Šéfinženýr tříválcových motorů Matthias Alt zdůraznil, že nový motor 1,0 Ecotec DIT byl konstruován tak, aby poskytoval parametry velkoobjemového motoru při ekonomice malého tříválce. Motor, řadící se do řady SGE (Small Gasoline Engines), má celohliníkovou konstrukci s kovaným klikovým hřídelem a pohonem dvou vačkových hřídelů v hlavě válců řetězem. Turbodmychadlo je typu Single Scroll a je plně integrované do hlavy válců. Motor je vybaven vyvažovacím hřídelem rovněž poháněným řetězem. Pro zvýšení účinnosti jsou důležitý i elektronicky řízená cirkulace kapalin.

Zcela nová šestirychlostní převodovka 6MT M1X má snížené třecí ztráty a především lepší činnost mechanismu řazení. Je určena pro motory s točivým momentem do 220 N.m. Její hmotnost je 38,5 kg a je vybavena spojkou o průměru 228 mm.

 

New Corsa Validation Drive

Validation Drive se koná pro ověřování činnosti jednotlivých systémů a subsystémů, stejně jako jejich vzájemné integrace. Konají se v různých fázích vývoje za účasti členů více vývojových týmů. Je samozřejmé, že získat vozy pro podobnou akci není snadné, protože je vývojoví technici potřebují k dokončování testů. Na druhou stranu je ale i pro ně důležité shromáždit dojmy i od řidičů, kteří nejsou ovlivněni postupným vývojem.

Akce, jíž jsme se mohli zúčastnit, se konala těsně před závěrem fáze ověřování prototypů. Do čtveřice maskovaných vozů jsme mohli usednout krátce poté, co se s nimi seznámil vrcholný management včetně presidenta GM Europe a předsedy představenstva Opelu Karla-Thomase Neumanna, s nímž jsme se ihned po jízdách setkali ke krátkému zhodnocení.

 

President optimistou

O nové Corse nám nejvyšší představitel Opelu Karl-Thomas Neumann řekl: "Nechceme přijít jen s dalším novým malým autem, ale chceme nabídnout vůz, který se v mnoha ohledech stane měřítkem kvality ve své třídě. Najezdil jsem už toho s tímto autem hodně a byl jsem příjemně překvapen, jak je dobře ovladatelné s ohledem na svou velikost."

Neumann nám poodhalil i něco navíc: "Pro novou Corsu máme připraven i zcela nový interiér s novým infotainmentem na úrovni vozů vyšší třídy. Myslím, že i po této stránce se staneme měřítkem kvality v tomto segmentu. Nový interiér je mladistvý a moderní, což odstraní jednu ze slabin stávající Corsy. Už se proto nemohu dočkat, až tento vůz budeme moci představit a uvést na trh a těším se na reakce našich zákazníků."

 

Jízda bez přístrojů

Jízda se zcela zamaskovaným interiérem, včetně přístrojové desky, kdy tempo jízdy udával vodící vůz vpředu, nám umožnila soustředit se na ty nejdůležitější novinky. První dojmy ze svezení s nastavením Comfort i Sport nám ukázaly, že se konstruktérům Opelu podařilo naprosto splnit své cíle.

Motor je příjemným překvapením nejen výkonem a dynamikou, jaká je u tak malého motoru překvapující, ale i tichým chodem prostým větších vibrací. Přiznávám, že nejsem příznivcem tříválců, ale v Corse jsem ani na chvíli neměl pocit, že zde "jeden válec chybí". Snad ještě příjemnějším překvapením je skvěle ovladatelná převodovka.

Bez pomoci přístrojů ale nemůžeme posoudit, jak dalece se podařilo dosáhnout i slibované vynikající hospodárnosti.

 

Příznivý dojem

Podvozek je, tak jak je u Opelu zvykem, výtečný na kvalitních silnicích a skutečně poskytuje potěšení svou ochotou pouštět se do sérií zatáček. Je dokonce natolik dobrý, že celkem logická menší jistota při rychlé jízdě na méně kvalitní silnici trochu překvapuje. Celkový dojem z jízdy za volantem Corsy totiž je jako při jízdě s mnohem větším autem, takže pouze série příčných nerovností prozradí její skutečnou velikost.

Také nové řízení zcela naplňuje to, co nám o něm technici Opelu slibovali. Jeho reakce a přesnost jsou pro tento segment nadprůměrné. Sotva by v něm někdo hledal elektrický posilovač. Bez ohledu na styl jízdy se toto auto velmi dobře ovládá.

Většinové zákazníky Corsy určitě potěší pohodlí při dlouhé jízdě. S novými Corsami jsme toho najezdili hodně, aniž by to bylo únavné. Přitom jsme neměli k dispozici nic, co by nás při jízdách rozptylovalo nebo pobavilo kromě samotného auta. Kradmé pohledy po maskovací plátno nám navíc ukázaly, že i v interiéru toho bude mít nová Corsa hodně co nabídnout.

 

  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře
  • Opel Corsa E ťuká na dveře