opravdu nově pojatý citroen c4 | Nové modely | autoweek.cz

Opravdu nově pojatý Citroen C4

Opravdu nově pojatý Citroen C4

06.01.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Po šesti letech přichází druhá generace Citroenu C4. Nový C4 bude nabízen s poměrně bohatou základní výbavou a nezvykle velkou možností individualizace. Česká premiéra se odehrála v pražském areálu Volcano Complex.

Citroenu C4 se na českém trhu prodalo 7,5 tisíce kusů, nejvíc v roce 2006, kdy se tento vůz stal nejprodávanějším mezi kompaktními hatchbacky. Druhá generace se představila na podzim na autosalonu v Paříži a nyní přichází do prodeje.

Nový Citroen C4 bude k dispozici jen s pětidveřovou karoserií hatchback. Je to dáno tím, že se mezi kompaktními vozy tento typ karoserie volí 62 % kupujících. Druhou nejprodávanější variantou jsou se 22 % minivany, čemuž odpovídá model C4 Picasso/Grand Picasso. Roli sportovnější verze se třídveřovou karoserií a výkonnějšími pohonnými jednotkami, kterou vyhledává okolo 10 % kupujících, zaujme zcela nový model DS4, který rovněž přijde do prodeje během roku 2011. Citroenu tedy v kompaktní karoserii bude i nadále chybět jen verze kombi, kterou vyhledává 12 % zákazníků.

Druhá generace Citroenu C4 sice vychází ze stejného technického základu jako ta předchozí, ale jedná se o zcela nové auto přináší celou řadu zásadních změn. Zcela nově pojaté jsou vnější i vnitřní design. K tomu se přidává výrazné zvýšení kvality použitých materiálů zpracování detailů. Citroen přitom nepopírá snahu vyrovnat se v tomto ohledu především německým konkurentům. Velký pokrok byl dosažen zejména v oblasti, kterou u Citroenu označují jako obyvatelnost.

Citroen C4 druhé generace vznikl stejně jako jeho předchůdce na koncernové platformě PSA PF2 (podobně jako Peugeot 308). Má tedy nezměněný rozvor náprav 2608 mm. Ani vnější rozměry se moc nezměnily: délka vzrostla o 5 cm na 433 cm, šířka o 2 cm na 179 cm a výška o 3 cm na 149 cm. Ač má větší rozměry a nabízí vyšší úroveň komfortu, hmotnost nevzrostla.

Při optimalizaci využití obestavěného prostoru se usnadnilo nastupování a získal se větší prostor v interiéru zejména kolem hlavy. Zvětšil se také zavazadlový prostor, který nyní patří ve své kategorii k největším (380 l s náhradním kolem, které bude na českém trhu standardní výbavou) a přitom je současně i snáz využitelný díky svému tvaru a sníženému nakládacímu prahu.

Z pohledu řidiče je zásadní změnou použití klasického volantu. C4 tedy opouští volant s pevným středem, nicméně i nadále se na volantu objevuje celá řada ovládacích prvků. Za volant se vrátily i klasické tři kruhové analogové přístroje

Prosvětlení od velkého čelního skla lze zvětšit o panoramatickou prosklenou střechou s plochou 1,3 m2, která je v nabídce od úrovně výbavy Tendance. Citroen C4 nabízí mnoho individuálně nastavitelných prvků výbavy včetně čtyř polyfonních zvuků (Classic, Crystal symphony, Jungle fantasy, Urban rythmik), které zvukově doprovázejí zapnutí bočních blikačů nebo slouží jako zvukové výstrahy, či vybrat si barvu sdruženého přístroje od bílé po modrou. Získat se dají i přední sedadla s masážní funkcí z modelu C5.

V nabídce najdeme známé pohonné jednotky: čtyři vznětové motory HDi (HDi 90, HDi 110, e-HDi 110 a HDi 150) a tři zážehové od BMW (VTi 95, VTi 120 a THP 155). Motory THP 155 a e-HDi 110 jsou spojeny s robotizovanou šestirychlostní převodovkou BMP. Motor VTi 120 je v nabídce s přímo řazenou pětirychlostní nebo čtyřrychlostní samočinnou převodovkou. Ve sdruženém přístroji je sériově indikátor doporučené změny rychlostního stupně.

Od počátku je k dispozici i mikrohybridní verze e-HDi se systémem Stop&Start poslední generace s emisemi 109 g CO2 / km, později bude v nabídce verze s emisemi 99 g CO2 / km. Tuto technologii doplňují pneumatiky Michelin Energy Saver snižující spotřebu o 0,2 l na 100 km. Za dobu životnosti pneumatik jde o 90 l nafty.

Nastavení tlumení podvozku je odlišné podle výkonu a točivého momentu pohonné jednotky.

U vozů s robotizovanou převodovkou a elektrickou parkovací brzdou se nově využívá vnitřní prostor mezi předními sedadly pro zcela novou vysokou a širokou středovou konzoli se čtyřmi odděleným odkládacími prostory. Multifunkční chlazená přihrádka s osvětlením se uzavírá posuvnými dvířky. Vejdou se do ní čtyři půllitrové lahve. Pod přední loketní opěrku lze umístit CD a je v ní zásuvka 230 V/120 W.

K dispozici je mj. i možnost připojení USB port a zásuvka 12 V. Pro náročné je připravena hifi-soustava od japonské firmy Denon. Nový Citroen C4 může být vybaven i zabudovanou navigací MyWay s barevným displejem s vysokým rozlišením, vnitřní pamětí, přípojkou USB, zobrazením omezení rychlosti nebo funkcí streaming audio Bluetooth, která umožňuje poslech hudby uložené v mobilním telefonu.

Citroen C4 je standardně vybaven šesti airbagy (čelní, boční a hlavové). V nabídce je asistent pro rozjezd do svahu, elektrická parkovací brzda, varování před neúmyslným překročením dělicí čáry, bixenonové samonatáčecí světlomety, parkovací asistent, měření volného místa k parkování. Nově se nabízí ultrazvukový systém sledování mrtvého úhlu, programovatelný omezovač rychlosti (tempomat), umožňující nastavit až pět rychlostí a snadno je přepínat, nebo nová telematická služba Citroen eTouch. Majitel vozu s ní má k dispozici řadu služeb. Např. lokalizované nouzové a asistenční volání za pomoci zabudované SIM karty v případě nehody nebo poruchy zajistí přesné určení polohy vozu a rychlý zásah. Přes internet je možné využít i dvou nových služeb, kterými jsou virtuální servisní knížka a výuka ekologického řízení Eco Driving.

Služba Citroen WiFi On Board umožňuje při cestách používat internet s přístupem k e-mailům, chatům, praktickým informacím i on-line hrám. Funguje pomocí SIM karty 3G/3G+ pro internetové připojení, kterou si zákazník předplatí u svého operátora.

Nový Citroën C4 se vyrábí v továrně ve francouzských Mulhúzách. Základní varianta Attraction má kromě šesti airbagů i elektricky ovládaná přední okna, tempomat, klimatizaci či indikátor řazení, ale kupodivu nikoliv autorádio a ESP je jen za příplatek. Dovozce ale předpokládá, že dvě třetiny kupujících bude volit střední výbavu Tendence, přidávající mj. i rádio, ESP a palubní počítač. Český dovozce značky Citroen má velké ambice s tímto vozem i mezi korporátními zákazníky. Pro ty proto bude připravena speciálně vybavená varianta C4 Business.

 

  • Opravdu nově pojatý Citroen C4
  • Opravdu nově pojatý Citroen C4
  • Opravdu nově pojatý Citroen C4
  • Opravdu nově pojatý Citroen C4
  • Opravdu nově pojatý Citroen C4
  • Opravdu nově pojatý Citroen C4
  • Opravdu nově pojatý Citroen C4
  • Opravdu nově pojatý Citroen C4
  • Opravdu nově pojatý Citroen C4
  • Opravdu nově pojatý Citroen C4