opravdu bude ford vyrábět volkswageny? | Aktuality | autoweek.cz

Opravdu bude Ford vyrábět Volkswageny?

Opravdu bude Ford vyrábět Volkswageny?

06.12.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Šéf VW Group Herbert Diess naznačil, že by se vozy značek Volkswagen a Audi mohly v budoucnu vyrábět v některém ze závodů Fordu v USA. Vedení Fordu k tomu uvádí, že jednání jsou stále otevřená.
„Jsme v poměrně pokročilých jednáních a dialogu se společností Ford abychom skutečně vybudovali globální automobilovou alianci, která by současně posílila americký automobilový průmysl. Budeme budovat alianci s Fordem, která posílí pozici Fordu v Evropě, protože budeme sdílet platformy. V USA bychom zase mohli využít volnou výrobní kapacitu společnosti Ford, kde by se pro nás mohla stavět auta,“ řekl Diess pro agenturu Reuters.
 
Diess své prohlášení učinil v úterý ve Washingtonu po jednání s vládními úředníky. Americký president Donald Trump doufá, že Volkswagen v USA postaví novou továrnu. Kromě toho tu ale podle Diesse je možnost vozy Volkswagen a Audi vyrábět v amerických závodech Fordu. „President nás chce přesvědčit, abychom v USA investovali více, a my jsme připraveni více investovat. Myslím, že je v sázce velmi mnoho pracovních míst, pokud by prezident skutečně uložil 25% dovozní clo," řekl Diess. Trump dlouho hrozil zavedením cla na dovoz německých automobilů pokud se nepodaří odstranit nerovnováhu v obchodní bilanci mezi USA a Německem.
 
Vrcholoví manažeři společnosti Ford Motor naznačují, že se jednání s koncernem Volkswagen o možnostech spolupráce vyvíjejí nadějně. „Rozhovory jdou velmi dobře. Již několik měsíců jednáme o partnerství při společné výrobě lehkých užitkových vozidel, ale i o dalších možnostech spolupráce,“ řekl předseda představenstva Ford Motor Bill Ford. Ovšem k prohlášení generálního ředitele VW Herberta Diesse o možnosti vyrábět vozy VW v amerických závodech Fordu dodal, že až tak daleko dosud jednání ještě nedospěla.
 
Generální ředitel Fordu Jim Hackett nechtěl podrobněji komentovat rozsah spolupráce při vývoji a výrobě ani to, zda je v současné době volná kapacita pro výrobu automobilů VW. Připustil ale, že o těchto věcech specialisté na výrobu jednají: „Jsem opravdu hrdý na to, kam jsme v současné době dospěli při naší snaze o maximální využití kapacity.“ Mluvčí Fordu jen uvedl, že je příliš brzy na poskytnutí další podrobnosti o jednání mezi Volkswagenem a Fordem.
 
Stejně jako General Motors i Ford hodlá v blízké budoucnosti dosáhnout miliardové úspory. Do roku 2022 chce snížit náklady celkem o více než 25 miliard dolarů. Podle zpráv z médií a finančních expertů by to mohlo znamenat ztrátu tisíců pracovních míst. Podobně už taková úsporná opatření ohlásil koncern GM. Podrobnější informace o možném snižování počtu pracovních míst Ford slibuje zveřejnit během nejbližších dní.
 
Značka Volkswagen letos v USA v prvních 11 měsících prodala 322 000 vozidel, což je o 4 % víc než před rokem. Továrna Volkswagenu ve městě Chattanooga ve státě Tennessee vyrábí SUV Atlas a model Passat. Ostatní modely této značky se dovážejí. Plánuje se proto rozšíření továrny v Tenessee, resp. vybudování zcela nového výrobního závodu. Vyrábět by se tam měly mj. pick-up odvozený z SUV Atlas a elektromobily I.D. na bázi platformy MEB.
 
Jednání o možné spolupráci mezi Volkswagenem a Fordem probíhají už několik měsíců. V červnu obě společnosti podepsaly memorandum, kde deklarovaly zájem o spolupráci při výrobě lehkých užitkových vozidel. Od té doby jednání prošla složitým vývojem - od velkého nadšení nad širokými možnostmi partnerství až po náznaky, že vše skončí jen více či méně formálními deklaracemi. Podle zákulisních informací má Volkswagen by chtěl využít pick-up Ford Ranger, zatímco Ford se zajímá o možném použití platformy pro elektromobily MEB. Na rozdíl od aliance mezi Renaultem a Nissanem Ford a Volkswagen neuvažují o možnosti vzájemného vlastnictví akcií.