opravdu jsou ženy více ohroženy? | Aktuality | autoweek.cz

Opravdu jsou ženy více ohroženy?

Opravdu jsou ženy více ohroženy?

10.11.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Americký časopis pro veřejné zdraví zveřejnil studii týkající podílu pohlaví na autonehodách. Výsledky naznačují, že při srovnatelných nehodách je větší pravděpodobnost zranění žen než mužů. Zpráva se bez hlubšího studia problému objevila i v našich médiích.

Výzkumní pracovníci podle studie Amerického časopisu pro veřejné zdraví (American Journal of Public Health) zjistili, že pokud jsou ženy jako řidičky připoutány bezpečnostními pásy, jsou více ohroženy úrazy páteře a hrudníku než muži. Ke zranitelnosti žen údajně přispívá jejich menší postava a hmotnost, stejně jako odchylky v tom, jaké pozici při sezení dávají přednost. Šance, že při použití bezpečnostního pásu dojde k jejich zranění, je podle této zprávy u žen o 47 % vyšší než u mužů.

Jedním z důvodů, proč údajně automobilky konstruují bezpečnostní systémy spíše pro mužskou populaci je to, že u mužů je třikrát větší pravděpodobnost, že se stanou účastníky nehody vedoucí k vážnému nebo smrtelnému zranění. Jenže v poslední době nehody s fatálními následky postihují stále více žen.

Ne každý však výsledkům studie věří. Na studii je totiž zarážející, že se vůbec nezabývá tím, jaký je poměru těžkých a smrtelných zranění mužů a žen u vozů vybavených airbagy, což je dnes už zcela samozřejmá součást výbavy všech aut.

Studie totiž zahrnuje statistiky nehod, k nimž došlo v rozmezí let 1998 až 2008 s průměrným stářím vozů šest let. To znamená, že do hodnocení byly zahrnuty i vozy vyrobené takřka před 20 lety, které se na amerických silnicích už prakticky vůbec nevyskytují a které nebyly vybaveny nejmodernějšími technologiemi ochrany proti nárazu.

"Studie by byla hodnotnější, kdyby se omezila vozy pocházející z modelového roku 2000 a mladší, aby existovala jistota, že všechna byla vybavena airbagy vyhovujícími ženám," řekl Ditlow.

Automobilky se rozdílností rizik zranění mezi muži a ženami systematicky zabývají již tři desetiletí. Zejména v posledním desetiletí bylo v tomto ohledu dosaženo obrovského pokroku a situace se zlepšuje s každou novou generací aut uváděných na trh. Dělat proto dalekosáhlé závěry na základě jedné studie, která očividně nereaguje na současný stav techniky, by proto bylo velkou chybou.