němci se dohodli | Aktuality | autoweek.cz

Němci se dohodli

Němci se dohodli

19.09.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

První krok ke sjednocení zásuvek pro dobíjení automobilů s elektrickým pohonem byl učiněn. Německé automobilky se dohodly na použití standardu IEC 62196-2 Type 2. Jenže nic není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Jedním ze zásadních problémů vozidel na elektrický pohon je nejednotnost zásuvek v různých zemích. V Německu sice zatím ještě nevyrábějí žádná vozidla s elektrickým pohonem, ale už zde učinili zásadní krok ke standardizaci zásuvek pro jejich dobíjení. Zástupci Audi, BMW, Daimleru (tj. Mercedesu-Benz a smartu), Porsche a Volkswagenu se dohodli, že budou podporovat použití zásuvek podle standardu IEC 62196-2 Type 2 a současně vyzvali ostatní automobilky, aby se k této dohodě připojily. Předpokládá se, že by se jednotné zásuvky měly ve velkém používat od roku 2013.

Zásuvka má modulární koncept. V základní podobě je na střídavý proud, ale umožňuje i přechod na stejnosměrný, protože vysokonapěťové dobíjení stejnosměrným proudem se pokládá za jedinou reálnou cestu k radikálnímu urychlení celého procesu. Zásuvka navíc umožňuje použití jednofázového i třífázového střídavého proudu. Kromě toho je zde možnost připojení CAN bus a výkonného komunikačního spojení pomocí standardu  ISO/IEC 15118, takže je při dobíjení možné obousměrně přenášet informace o jeho průběhu.

Velikost tržního podílu koncernu Volkswagen v celé Evropě dává tomuto rozhodnutí velkou váhu. Kromě francouzských automobilek se proti němu těžko může někdo postavit. Problémem ovšem je, že v USA už mají zavedený standardní  zásuvku SAE J1772 (Level 1 pro 120 V a Level 2 pro 240 V) a v Japonsku se používá zásuvka CHAdeMO na bázi rychlodobíjecího konektoru JARI Level 3 DC. Obě tyto zásuvky jsou už po světě hojně rozšířené.

Japonský standard je pokládaný za technicky vyspělejší, protože už nyní umožňuje i rychlé dobíjení pomocí stejnosměrného proudu. Americký ovšem má podporu i japonských automobilek, protože je shodný s mezinárodním standardem IEC 62196-2 Type 1 (IEC je International Electrotechnical Commitee). Jeho použití by umožňovalo sjednotit systémy po celém světě, zatímco krok evropských automobilek by Evropu vyřadil z cesty k celosvětovému standardu. Navíc jsou zásuvky podle tohoto standardu již nyní na trhu, ovšem zatím neumožňují použití stejnosměrného rychlodobíjení, i když se na tom už pracuje. A aby věc nebyla tak jednoduchá, lze předpokládat, že evropské pobočky amerických koncernů Ford a GM (tj. Opel/Vauxhall) se rovněž spíš přikloní k americkému standardu.