dalších 35 miliard do železniční černé díry? | Aktuality | autoweek.cz

Dalších 35 miliard do železniční černé díry?

Dalších 35 miliard do železniční černé díry?

14.02.2013 | | Aktuality

Česká republika nikdy neinvestovala do železnice tolik peněz, jako se nyní chystá ministr dopravy Zbyněk Stanjura učinit v následujících třech letech. Do konce letošního roku chce zahájit výstavby mnoha nových projektů. Půjde o 20 železničních tratí a žádné silnice.

Sdružení ČESMAD Bohemia vydalo k rozhodnutí Ministerstva dopravy následující komentář:

Stát se tváří, že šetří každou korunu daňových poplatníků, ale i tak chybí peníze na dopravní stavby evropského významu, jako je Pražský okruh, ani se nedostává financí na údržbu silnic již postavených. Najednou se však z čista jasna našla gigantická suma 35 miliard Kč na stavbu nových železničních tratí.

Údajně se musí tyto peníze proinvestovat během dvou let kvůli čerpání evropských dotací. Ovšem, když se stavby včas nedokončí nebo se peníze rozkradou u nás obvyklým způsobem, vše se zaplatí ze státního rozpočtu a žádné dotace nebudou. O příklady, kdy to tak dopadlo, věru není nouze.

O to víc překvapí, že potřebujeme 20 nových tratí, když již nyní máme nejvíce kilometrů železničních tratí na obyvatele, nejvíce přejezdů na obyvatele, a to také znamená největší náklady na údržbu na obyvatele. O tom, že na sebe nové tratě nevydělají, když se náhodou podaří je postavit, svědčí nejen několikanásobně vyšší dotace do osobní železniční dopravy ve srovnání s dopravou autobusovou, ale i současná situace nákladního železničního dopravce ČD Cargo. Tomu vláda hodlá odpustit půl miliardy za placení dopravní cesty, neboť je v takové ztrátě, že nad jeho existencí visí hrozba bankrotu. Odboráři požadují dokonce nulové platby dopravní cesty za tzv. vozové zásilky. A nezapomínejme, že dopravní výkon železnice tvoří z celkového dopravního trhu jen sotva 20 %.

K tomu dodává ing. Martin Špryňar, generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia: "Jsme svědky neustálého nalévání obrovských částek do ztrátového dopravního odvětví nevěrohodně maskovaných řečmi o čerpání evropských dotací. Přitom musíme vracet již proplacené miliardy z nekonečné řady stavebních akcí, kde Brusel přišel na to, že se víc kradlo, než stavělo. Než takový přístup, je daleko férovější a pro společnost výhodnější peníze z evropských fondů nečerpat."