parkovací zóny podpoří rozvoj elektromobility | Aktuality | autoweek.cz

Parkovací zóny podpoří rozvoj elektromobility

Parkovací zóny podpoří rozvoj elektromobility

10.10.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Od letošního února platí ustanovení, že pro parkování v zónách je v případě elektromobilů nutné zaplatit pouze roční registraci 100 Kč namísto nákladných poplatků za parkování. ČEZ proto v Praze urychluje výstavbu sítě rychlodobíjecích stanic.
Další pražské městské části – Praha 5, 6 a 8 – zavedly nedávno parkovací zóny, a omezily tak možnosti nerezidentů dopravovat se do těchto částí metropole autem a bezplatně zde parkovat. Následují tak čtvrti, které k podobnému opatření přistoupily již dříve.
 
Zatímco Praha a další města zavádějí parkovací zóny, upřednostňují auta rezidentů a ostatním řidičům zbývají jen placená parkovací místa, elektromobilů se tato omezení nijak nedotknou. Jejich parkování v těchto lokalitách je totiž podmíněno pouze roční registrací. Jde o jedno z prvních konkrétních opatření podporujících ekologické formy dopravy ve městech, které se brzy projeví nárůstem počtu elektromobilů. Elektromobilita ČEZ proto letos v metropoli instalovala už šest veřejných rychlodobíjecích stanic.
 
Od letošního února totiž platí ustanovení, že pro parkování v zónách je v případě elektromobilů nutné zaplatit pouze roční registraci 100 Kč namísto nákladných poplatků za parkování. Zatím se pravidlo týká jen zón zavedených v roce 2016, ale do budoucna se dá předpokládat, že půjde o plošné opatření. Po vzoru některých velkých evropských měst může být cílovým stavem zákaz vjezdu pro vozy s klasickým pohonem.
 
„Jde o první zajímavý stimul k tomu, aby lidé zvážili pořízení elektromobilu a následně ho k cestám po městě využívali co nejvíce. Je to jedna z možností, jak může město aktivně podpořit rozvoj bezemisní dopravy, aniž by muselo investovat velké prostředky – nabídne uživateli finančně zajímavou úsporu. Je dobře, že se městské části tímto směrem vydávají, a následují tak příkladu řady měst na západ od našich hranic, která již podobná stimulační opatření s úspěchem využívají,“ komentuje nová pravidla hry Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ.
 
Energetická společnost chce také názorně demonstrovat výhody elektrických vozů vlastním zaměstnancům. „Dvojice elektromobilů z naší firemní půjčovny má vyřízené veškeré náležitosti a naši kolegové se díky nim mohou volně pohybovat na území uvedených částí Prahy,“ potvrzuje Pavel Herda, manažer útvaru Dopravní služby společnosti ČEZ Korporátní služby.
 
 „Příznivá legislativa se brzy projeví zvýšenou frekvencí pohybu elektromobilů v hlavním městě, které je v tomto směru lídrem v republice. Tento vývoj pro nás není překvapením, od začátku roku významně posilujeme potřebnou veřejnou infrastrukturu pro dobíjení baterií elektrických aut. Počet našich pražských rychlodobíjecích stanic vzrostl od ledna z jedné na sedm. Celkově v Praze provozujeme více než dvacet veřejných dobíjecích stanic všech typů,“ popisuje Tomáš Chmelík. Příklady míst v centru Prahy určených k dobíjení elektromobilů mohou být Národní divadlo, OC Smíchov nebo Corso Court Karlín.