peugeot se vrací do íránu | Aktuality | autoweek.cz

Peugeot se vrací do Íránu

Peugeot se vrací do Íránu

29.01.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Íránský automobilový trh má potenciál stát se jedním z nejrychleji rostoucích v nejbližších letech. O zpětné získání vedoucí pozice, kterou pod tlakem USA musel opustit, usiluje především francouzský koncern PSA Peugeot Citroën. Ten už uzavřel dohodu o společném podniku se společností IKCO.
PSA Peugeot Citroën investuje 400 milionů eur do modernizace výrobního závodu v průmyslové zóně v Teheránu, který bude provozovat v rámci společného podniku s íránskou společností IKCO. Zpráva byla zveřejněna ve stejné době, kdy íránský president Hassan Rouhání přijel do Paříže. Současně také koncern PSA Peugeot Citroën otevřel první exkluzivní showroom značky DS v Teheránu.
 
Smlouva mezi PSA a IKCO byla uzavřena na pět let a týká se výroby vozů Peugeot 208, 2008 a 301. V jejím rámci budou obnoveny a vyřešeny vztahy týkající se výroby vozidel se značkou Peugeot v Íránu.

Stejná platforma, používaná pro vozy Peugeot (tzn. PSA PF1) bude využita i pro vývoj vlastních vozů automobilky Iran Khodro. Výrobní závod má mít dostatečnou kapacitu k tomu, aby se vozy z něj mohly vyvážet také do sousedních zemí v rámci regionu. První vozy z nového závodu vyjedou ve druhé polovině roku 2017, ale první reálné výsledky smlouvy by se měly projevit už během poloviny roku 2016.
 
PSA Peugeot Citroën odhaduje, že prodej aut v Íránu by měl do roku 2022 překročit hranici dvou milionů, když prozatím nejvíc aut zde bylo prodáno v roce 2011 - 1,6 milionu, přičemž 458 000 aut neslo značku Peugeot. Odhaduje se, že na silnicích země je v provozu okolo 4 milionů vozidel značky Peugeot.
 
Spolupráce mezi Peugeotem a automobilkou Iran Khodro má už 30letou tradici. Peugeot byl dlouhodobě dominantní značkou íránského trhu. V rámci spolupráce s americkým GM ale byl v roce 2012 přinucen přerušit dodávky dílů do Íránu a zastavit veškerou spolupráci se společností IKCO. Společnost IKCO i bez souhlasu Francouzů nadále vyráběla auta se značkou Peugeot (jen v roce 2014 jich bylo vyrobeno 350 000 kusů, takže šlo o třetinu aut prodaných v zemi).
 
Návrat na íránský trh by se měl stát klíčovým pro nový vzestup Peugeotu v rámci regionu Středního východu a Afriky, kde značka vloni prodala 180 200 aut.