piech byl přinucen prodat své akcie | Aktuality | autoweek.cz

Piech byl přinucen prodat své akcie

Piech byl přinucen prodat své akcie

04.04.2017 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Tvůrce současné podoby koncernu Volkswagen Ferdinand Piech podlehl tlaku a souhlasil s tím, že prodá svůj podíl ve společnosti Porsche Automobil Holding SE, která kontroluje VW Group. Po dvou dekádách, kdy byl vůdčí osobností VW, se i v rámci rodinného klanu Piechů a Porschů ocitl v izolaci.
Rodiny Porsche a Piechů se dohodly, že od Ferdinanda Karla Piecha odkoupí 14,7 % akcií v Porsche Automobil Holding SE. Porsche Holding kontroluje 52,2 % akcií VW Group. Tržní hodnota Piechova podílu je okolo 1 miliardy eur, nicméně dohodnutá částka, za níž Piech svůj prodá, nebyla zveřejněna. Piechův odchod z řad akcionářů se už jistou dobu očekával. Piechovi bude v dubnu 80. Po dobu více než 20 let, do jara 2015, byl nejmocnějším mužem koncernu Volkswagen.
 
Vnuk Ferdinanda Porscheho Ferdinand Piech jako vystudovaný inženýr pracoval v automobilce Porsche. Jako šéf technického vývoje vedl i sportovního oddělení. Stál u zrodu mnoha slavných závodních vozů a dovedl značku až k titulu mistra světa značek ve vytrvalostních závodech v roce 1969. Jeho činnost vyvrcholila sportovním monstrem Porsche 917, které se na jednu stranu stalo legendou a splnilo dlouholetý sen Porsche, když konečně vyhrálo 24 hodin v Le Mans, ale jehož výroba dovedla automobilku na pokraj bankrotu. Ferdinand Piech proto v roce 1972 odešel.
 
Ferdinand Piech odešel k Audi, kde se v roce 1975 stal šéfem technického vývoje. Stál u zrodu další legendy jménem Quattro, s níž změnil podobu aut pro rallye. V roce 1988 se stal předsedou představenstva Audi a zasloužil se o proměnu značky v konkurenta BMW a Mercedesu-Benz.
 
Od Audi postoupil do čela celého koncernu, který řídil v letech 1993 až 2002. Proměnil do té doby především na německý trh orientovanou skupinu v hegemona evropského trhu a celosvětového výrobce. Do skupiny plně integroval Seat a Škodu, nakoupil luxusní značky Lamborghini, Bentley a Bugatti a rozšířil působnost VW Group získáním významného podílu ve výrobcích nákladních aut MAN a Scania. Přitom vytvořil systém sdílení platforem a nejdůležitějších komponent, čímž zefektivnil výrobu. Pod jeho vedením se VW Group zařadila mezi trojici největších výrobců automobilů na světě.
 
Po dosažení věku 65 let musel opustit výkonnou funkci a stal se předsedou dozorčí rady. Dokázal odrazit snahu vedení automobilky Porsche o ovládnutí VW Group. Místo toho VW Group dostal plně pod kontrolu rodinného holdingu a připojil k ní i automobilku Porsche. Jenže na jaře 2015 se dostal do sporů s koncernovým šéfem Martinem Winterkornem. Jeho bratranec Wolfgang Porsche jako šéf Porsche Holdingu se spolu s odbory postavil proti němu. Piech se poté stáhl se do ústraní.
 
Letos v únoru vyšetřovatelům aféry Dieselgate Piech sdělil, že jak jeho bratranec, tak i ostatní členové nejvyššího vedení koncernu věděli o problémech s podváděním při měření emisí v USA mnohem dřív, než přiznávají. To vedlo k tomu, že se všichni členové rodin Porsche a Piechů postavili proti němu a rozhodli se zbavit jej i poslední funkce - členství v dozorčí radě rodinného holdingu Porsche SE.
 
Ferdinand Piech bude i nadále kontrolovat malý podíl v holdingu prostřednictvím své nadace Ferdinand Karl Beta.