piráti chtějí zamezit podvodům s ojetými auty | Aktuality | autoweek.cz

Piráti chtějí zamezit podvodům s ojetými auty

Piráti chtějí zamezit podvodům s ojetými auty

07.09.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Piráti chtějí zamezit podvodům s ojetými vozy a zavést v Česku certifikát vozidla Car-Pass. Pirátský poslanec Ondřej Polanský proto uspořádal seminář „Car-Pass jako řešení podvodů na trhu s ojetými vozy“.
Místopředsedou parlamentního podvýboru pro dopravu Ondřej Polanský na půdě Poslanecké sněmovny PČR uspořádal seminář s názvem „Car-Pass jako řešení podvodů na trhu s ojetými vozy“ s cílem představit způsob, jak zamezit podvodům s omlazováním vozidel a stáčením odometrů. Spolupořadatelem akce byl europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), který se problematice několik let věnuje na půdě EU.
 
Belgický systém detailně představil výkonný ředitel Car-Pass Belgium Michel Peelman, který v minulosti už několikrát nabídl českému ministerstvu dopravy pomoc se zavedením jednoduchého, avšak velmi účinného systému car-pass do českého prostředí. Během semináře zástupcům z ministerstva dopravy i Úřadu vlády doporučil, aby i oni začali tlačit na Evropskou komisi a co nejrychleji tak vznikl i nějaký celoevropský systém sdílení dat.
 
„Podvody se stáčením jsou vážným problémem v celé Evropě. Nejvíc ohrožené jsou země, do nichž se ojetiny dovážejí ze zahraničí podobně, jako do České republiky. Efektivní národní systém přitom může být zaveden velmi rychle,“ popisuje Peelman.
 
V systému jde o to, že každé vozidlo získá k technickému průkazu ještě svou unikátní certifikaci (car-pass), do níž se opisuje stav počítadla pokaždé, když majitel auta navštíví STK, servis apod. Historie vozidla je tak snadno dohledatelná a auto je bez certifikátu neprodejné. Certifikace stojí mezi 3 až 7 eur podle toho, jak podrobné údaje majitel požaduje. Žádné další výdaje nejsou. Systém spravuje nezisková organizace Car Pass se sedmi zaměstnanci, přičemž investice státu byla pouze na počátku při vytvoření systému s nákladem ve výši pouze 1 milionu eur.
 
Přítomní se shodli, že belgické řešení, kdy má každý automobil vlastní certifikát původu, má smysl prosazovat i v České republice. Certifikace by dokonce mohla obsahovat nejen data o stavu najetých kilometrů, ale i záznamy o nehodách, opravách a výměnách důležitých komponent.
 
„Cílem Pirátů je prostřednictvím intenzivní debaty podpořit ministerstvo dopravy, aby začalo tuto kritickou situaci řešit. V Česku jezdí auta, která mají stočené odometry i o více než 500 000 km. Odhaduje se, že až 40 % ojetin má stočený odometr. Nejde tady jen o ochranu občanů před podvodným jednáním, ale také o bezpečnost. Proto vynaložím maximálmní úsilí na to, aby se ČR stala čtvrtou zemí v EU, která Car-Pass zavede,” řekl Polanský.
 
„Podobný systém funguje i na Slovensku a Slováci si jej nemohou vynachválit. Za prvních šest měsíců používání systému zde klesl počet stočených aut pocházejících z Nizozemí ze 42,6 % na 11,26 %. Přitom se dokonce zvedl počet dovezených aut, kdy očekávané bylo spíše snížení a dovoz ze zemí, kde ještě není vše kontrolované,“ uvedl Zdechovský.
 
Zdechovský na semináři prezentoval i myšlenku, že by se při zavedení certifikace původu mohly zaznamenávat i údaje o nehodách, opravách a výměnách důležitých komponent: „Pokud už automobil bude mít k technickému průkazu navíc ještě tuto speciální certifikaci, nevidím důvod, proč do ní nezapisovat i třeba údaje o nehodách, protože i zde dochází k podvodům s historií jen proto, aby se auto mohlo podvodně prodat dráž.“