plattner jel s transporterem z prahy do hannoveru a zpět za 4,91 l/100 km | Aktuality | autoweek.cz

Plattner jel s Transporterem z Prahy do Hannoveru a zpět za 4,91 l/100 km

Plattner jel s Transporterem z Prahy do Hannoveru a zpět za 4,91 l/100 km

10.06.2016 | Rybecká Ivana | Aktuality

Gerhard Plattner prokázal hospodárnost nové řady T6. Zvolil skříňový Transporter 2,0 TDI EU6 s výkonem 110 kW. Ujel s ním vzdálenost 1058 km průměrnou rychlostí 70 km/h s průměrnou spotřebou nafty 4,91 l/100 km, tedy 19,5 % pod normovanou hodnotou.
Rakouský specialista na nízkou spotřebu Gerhard Plattner úspěšně absolvoval s vozem Volkswagen Transporter 2.0 TDI EU6 ECOnomy Tour 2016 na trase Praha - Hannover - Praha. V barvách českého zastoupení značky Volkswagen Užitkové vozy se sériově vyrobeným vozem bez jakýchkoli speciálních úprav ujel celkovou vzdálenost 1058 kilometrů průměrnou rychlostí 70 km/h při průměrné spotřebě paliva 4,91 l/100 km. Na regulérnost měření spotřeby dohlédla nezávislá organizace IPMC.
 
„Když jsme plánovali tuto jízdu, říkali jsme si, že by bylo skvělé jet nějakých 10 % pod normovanou spotřebu. Gerhard Plattner ale dokázal zajet dokonce o téměř 20 % méně než je kombinovaná spotřeba, což je absolutně fantastický výkon, před kterým musíme skutečně smeknout,“ řekl po skončení jízdy Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika.
 
Gerhard Plattner vyjížděl z Prahy za volantem skříňové verze modelu Transporter T6 2.0 TDI EU6 s výkonem 110 kW/150 k a šestirychlostní přímo řazenou převodovkou. Tato verze má normovanou spotřebou paliva EU 7,3/5,4/6,1 l/100 km (město/mimo město/kombinovaná). Jedna náplň palivové nádrže musela Plattnerovi vystačit na celou cestu do Hannoveru i zpět do Prahy. V cíli po ujetí 1058,7 km, z toho 180 km v dopravní zácpě, ukazoval palubní počítač Transporteru dojezd na zbývající množství paliva ještě 510 km a solidní průměrnou rychlost 70 km/h. Průměrná spotřeba byla oficiálně změřena nezávislou organizací International Police-Motor Corporation na 4,91 l/100 km.
 
„Když jsem končil dohodnutou trasu, měl jsem v nádrži palivo ještě na 510 km, ale upřímně řečeno, už jsem vůbec neměl chuť jet dál,“ narážel Plattner v cíli ECOnomy Tour 2016 na fakt, že měl kvůli spotřebě vypnutou klimatizaci i zavřená okna. „Otevřené okno totiž způsobí větší spotřebu než zapnutá klimatizace,“ poznamenal.
 
„Nejnižší spotřebu - 4,6 l/100 km - jsem dosáhl v úseku kolem Postupimi, kde bylo vedro kolem 30 °C. Čím vyšší je totiž okolní teplota, tím nižší je odpor vzduchu, a tedy i spotřeba. To jsem se ale značně potil…“ dodal Gerhard Plattner, jehož průměrná rychlost v tomto úseku byla 73 km/h.
 
„Gerhard Plattner prokázal, že při dodržování zásad hospodárné jízdy lze i v běžném provozu již tak nízké provozní náklady našich vozů ještě podstatně snížit. Ročně může jít úspora až do desítek tisíc korun, což je samozřejmě pro každého podnikatele velmi vítaný bonus,“ řekl Jan Procházka, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy.
 
A jaké jsou tipy světového rekordmana pro jízdu s nejnižší možnou spotřebou paliva? „Cestovní rychlost na rovné silnici jsem se snažil držet relativně vysokou, přibližně 110 až 120 km /h. Snažil jsem se, aby auto co nejvíc ‚plachtilo‘, to znamená jet předvídavě, s minimálním brzděním. Ideální by bylo jet odsud až do Hannoveru bez šlápnutí na brzdu, protože každé brzdění předpokládá následnou akceleraci, která vyžaduje dodatečnou energii, a to stojí peníze,“ popisuje svůj hospodárný styl řízení Plattner. To je však v reálném provozu prakticky nemožné, a tak je třeba vhodně přizpůsobit jízdu aktuálním podmínkám a využívat nejmodernější úsporné systémy.
 
Plattner k tomu říká: „Za překážkou to chce přidat plyn poměrně svižně a ve městě nebo v dopravních kolonách velmi pomáhá start-stop systém. Vzduchové pytle za kamiony jsem nevyužíval, protože bych musel jet velmi těsně za nimi, a to je velmi nebezpečné. Ideální by bylo jet za kamiony ve vzdálenosti cca 30 až 40 metrů, aby se využil efekt sání vzduchu, ale to vám každou chvíli někdo do mezery vjede, takže musíte brzdit. Nejrozumnější je proto zvolit svoji vlastní rychlost a tu držet.“
 
Rakouský motoristický novinář Gerhard Plattner je již desítky let uznávaným specialistou na dálkové automobilové jízdy s co nejnižší spotřebou, které velmi často absolvuje s vozy koncernu Volkswagen.
 
Jízda ECOnomy Tour 2016 na trase Praha-Hannover-Praha se uskutečnila u příležitosti oslav 60. výročí zahájení výroby modelu Transporter v závodě Hannover. Volkswagen T6 (Transporter, Multivan, Caravelle, California) je nejprodávanějším modelem značky Volkswagen Užitkové vozy na českém trhu. Šestá generace modelové řady Transporter byla uvedena na český trh v září 2015 a ihned si získala velkou přízeň zákazníků.
  • Plattner jel s Transporterem z Prahy do Hannoveru a zpět za 4,91 l/100 km
  • Plattner jel s Transporterem z Prahy do Hannoveru a zpět za 4,91 l/100 km
  • Plattner jel s Transporterem z Prahy do Hannoveru a zpět za 4,91 l/100 km
  • Plattner jel s Transporterem z Prahy do Hannoveru a zpět za 4,91 l/100 km
  • Plattner jel s Transporterem z Prahy do Hannoveru a zpět za 4,91 l/100 km