plug-in hybridy: směřuje evropa k nové dieselgate? | Aktuality | autoweek.cz

Plug-in hybridy: směřuje Evropa k nové Dieselgate?

Plug-in hybridy: směřuje Evropa k nové Dieselgate?

25.11.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Evropská nevládní organizace Transport and Environment (T&E) požaduje po vládách zemí EU ukončení podpory prodeje automobilů s plug-in hybridním pohonem.
Prodej plug-in hybridních vozidel (PHEV) v Evropě prudce roste. V prvních třech čtvrtletích roku 2020 představovaly téměř polovinu všech nově registrovaných elektrifikovaných vozidel v EU. Stále víc spotřebitelů totiž využívá velké vládních dotace a daňové úlevy podporující jejich prodej. V letošním roce se očekává prodej PHEV na hranici půl milionu vozidel.
 
Významná nevládní organizace, věnující se vlivu dopravy na životní prostředí Transport and Environment (T&E), nyní vyzvala vlády zemí EU k ukončení dotací a daňových úlev pro automobily s plug-in hybridním pohonem, protože produkují mnohem více CO2 než kolik se uvádí. Tuto obecně známou skutečnost potvrdily, testy, které si T&E zadala.
 
Podobné testy vozidel se vznětovými motory zadané T&E před několika lety kvůli emisím NOX přinutily reagovat americkou agenturu pro životní prostředí EPA a staly se podkladem pro propuknutí aféry Dieselgate a dramatický odklon od použití turbodieselů v osobních automobilech.
 
Podpora PHEV jako důsledek předpisů EU
Automobilky musí prodávat vozidla s nízkými emisemi aby splnily evropskou normu CO2 pro roky 2020 a 2021, která vstoupila v platnost v lednu 2020. Prodej plug-in hybridů výrobcům automobilů usnadňuje splnění předepsaných flotilových emisí CO2, protože jim jsou v současné době přidělovány další kredity.
 
Plug-in hybridy jsou vnímány jako vozidla na půli cesty mezi auty s konvenčními spalovacími motory a elektromobily protože kombinují spalovací motor s elektromotorem a akumulátorem. Jako jejich výhoda se často uvádí i skutečnost, že uživatelům poskytují možnost používat elektrický pohon tam, kde je to nutné (EV), bez obav z dojezdu. Rovněž pomáhají automobilkám zvýšit návratnost jejich investic do vývoje spalovacích motorů.
 
Rostou pochybnosti
Jsou však tyto vozy v reálném provozu skutečně tak nízkoemisní jako ve zkušebnách automobilek? Nebo jsou PHEV ve skutečnosti vozidla produkujícími vysoké emise, které automobilky prodávají jako trik k plnění limitů CO2?
 
Stále častěji se ale objevuje kritika plug-in hybridů, protože, na rozdíl od plně elektricky poháněných vozidel, produkují emise CO2 když k pohonu používají spalovací motor místo na akumulátor, přičemž nikde není zaručeno, že v městských centrech skutečně používají elektrický pohon. Mezinárodní rada pro čistou dopravu ICCT (International Council on Clean Transportation) analyzovala databáze do roku 2019 a zjistila, že skutečné emise CO2 z plug-in hybridních vozů byly obvykle 2x až 4x vyšší než vychází z měření v jejich schvalovacím procesu. Analýza T&E evropských studií emisích CO2 z PHEV, jejichž vlastníci je používali v letech 2016 až 2018 ukázala, že emise byly v průměru více než 2,5x vyšší než hodnoty z oficiálních testů.
 
Plug-in hybridní pohon se navíc používají stále více pro velké luxusní automobily s velkou hmotností jejichž provoz je bez podpory elektromotoru spojen s velkými emisemi CO2.
 
Reálné emise jsou u PHEV podstatně vyšší
Testy pro T&E realizovala společnost Emissions Analytics se třemi plug-in hybridními SUV - BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander - a zjistila, že i za optimálních podmínek mají mnohem vyšší emise CO2 než se uvádí v technických informacích. Jejich emise byly vyšší o 28 - 89 %, než kolik inzerují. Test Emissions Analytics probíhal za optimálních podmínek s plně nabitým akumulátorem. S vybitým akumulátorem byly emise 3x až 8x vyšší než uvádějí oficiální hodnoty a při jízdě v režimu nabíjení akumulátoru před použitím elektrického režimu v zónách s nízkými emisemi měly PHEV 3x až 12x vyšší emise.
 
Tvrdá kritika PHEV
„Plug-in hybridy jsou falešné elektromobily vyráběné jen pro laboratorní testy a získání daňových úlev, nikoli pro reálný provoz. Naše testy ukazují, že i za optimálních podmínek s plným akumulátorem tato vozidla znečišťují ovzduší víc než se inzeruje. Vlády by měly přestat tato auta dotovat miliardovými částkami daňových poplatníků,“ uvedla ve svém prohlášení ředitelka společnosti T&E pro čistá vozidla Julia Poliscanova.
 
T&E uvádí, že jakmile je akumulátor vybitý mohou tyto tři plug-in hybridy ujet pouze 11 až 23 km než překročí oficiálně uváděné emise CO2. To je v rozporu se zavádějícím tvrzením automobilek, že dnes prodávané vozy PHEV jsou vhodné pro dlouhé cesty. Ve skutečnosti se musí nabíjet mnohem častěji než elektromobily s akumulátory, které na jedno nabití ujedou přes 300 km. Přitom BMW X5 a Volvo XC60 ani neumožňují rychlé nabíjení. V uživatelské příručce Outlanderu se zase uvádí, že spalovací motor může nastartovat pokud je systém PHEV příliš horký nebo příliš studený, pro potřebu rychlé akcelerace nebo při provozu klimatizace.
 
Julia Poliscanova uzavřela: „Automobilky z vysokých emisí u plug-in hybridů viní řidiče. Pravdou však je, že většina PHEV není dobře postavena. Mají málo výkonné elektromotory, velké znečišťující spalovací motory a obvykle se nemohou rychle nabíjet. Jediným způsobem, jak mohou mít plug-in hybridy budoucnost, je úplná revize toho, jak je hodnotíme jejich emise CO2 v testech a předpisech EU. Jinak se PHEV brzy připojí k naftě na smetišti dějin.“