podvody při měření emisí (1. díl) | Aktuality | autoweek.cz

Podvody při měření emisí (1. díl)
08.08.2017 | | Aktuality
ÚAMK přinášíme vám třídílný seriál nejčastějších podvodů při měření emisí. Celou situaci popisuje expert na měření emisí a školitel emisních techniků Libor Fleischhans, zakladatel a ředitel Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM), jehož příspěvky pravidelně zveřejňujeme na našich stránkách.
S čím se setkáváte při měření emisí v ČR?
„Setkávám se s výpověďmi, které jsou odlišné od teorie. To znamená, že ty stanice měření emisí, které pracují při STK, jsou velkokapacitní. To znamená, ty dělají 20 až 30 měření emisí denně, což normální opravna nedělá. Normální opravna opravuje auta, a když někdo přijde na emise, tak ho změří jen tak mimochodem, protože pro ně to není výdělečný obchod. Kdežto pro tu stanici, která stojí před vraty STK, to je výdělečný obchod a majitel STK nevydělá 60 %, když vozidlo neprojde emisním měřením. To znamená - když budu mít nevyhovující protokol, tak můžu očekávat že mám méně než poloviční výdělek.“
Toto auto je důkazem toho, že podobných případů můžou být desítky nebo stovky. Když tedy vy jste školitelem, to znamená, že ti lidé nedělají to, co by měli?
„Ti lidé nedělají to, co by dělat měli. My je školíme víceméně na ty systémy, ale pokud je někdo motivován, že mají auta procházet, pak ho můžu školit od rána do večera a není to nic platné.
Když jsme na obědě nebo na nějakém večírku u kuželek, tak se rozvypráví o tom, co všechno je možné, a to se pak nestačíte divit kolik různých metod je, aby to skutečně frčelo, aby majitel STK byl spokojen.“
A co na to kontrola?
„Kontroly státního odborného dozoru se nechají utáhnout na vařené nudli, jak mě vyprávěl jeden z těch kontrolorů. Ten říkal, že nerozpozná vůbec nic. I před očima, když mu měří se sondou mimo výfuk, tak prakticky ten státní odborný dozor ani neví, že tu sondu nemá ve výfuku.“
„Setkávám se s výpověďmi, které jsou odlišné od teorie. To znamená, že ty stanice měření emisí, které pracují při STK, jsou velkokapacitní. To znamená, ty dělají 20 až 30 měření emisí denně, což normální opravna nedělá. Normální opravna opravuje auta, a když někdo přijde na emise, tak ho změří jen tak mimochodem, protože pro ně to není výdělečný obchod. Kdežto pro tu stanici, která stojí před vraty STK, to je výdělečný obchod a majitel STK nevydělá 60 %, když vozidlo neprojde emisním měřením. To znamená - když budu mít nevyhovující protokol, tak můžu očekávat že mám méně než poloviční výdělek.“
Toto auto je důkazem toho, že podobných případů můžou být desítky nebo stovky. Když tedy vy jste školitelem, to znamená, že ti lidé nedělají to, co by měli?
„Ti lidé nedělají to, co by dělat měli. My je školíme víceméně na ty systémy, ale pokud je někdo motivován, že mají auta procházet, pak ho můžu školit od rána do večera a není to nic platné.
Když jsme na obědě nebo na nějakém večírku u kuželek, tak se rozvypráví o tom, co všechno je možné, a to se pak nestačíte divit kolik různých metod je, aby to skutečně frčelo, aby majitel STK byl spokojen.“
A co na to kontrola?
„Kontroly státního odborného dozoru se nechají utáhnout na vařené nudli, jak mě vyprávěl jeden z těch kontrolorů. Ten říkal, že nerozpozná vůbec nic. I před očima, když mu měří se sondou mimo výfuk, tak prakticky ten státní odborný dozor ani neví, že tu sondu nemá ve výfuku.“
- Evropa potřebuje nabíjecí infrastrukturu
- Dopravci v problémech, lety duchů a komplikace na hranicích
- Ioniq 5: Hyundai zahajuje elektrickou ofenzívu
- Peugeot nabídne rodinný e-Rifter
- Cupra zahajuje novou éru modelem Born
- Akvizice mezi pneumatikáři: Goodyear kupuje Cooper
- Funkce zadní a brzdové svítilny pomocí jediné LED
Další články
© 2021 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz