pohodlí s cactusem | Aktuality | autoweek.cz

Pohodlí s Cactusem

Pohodlí s Cactusem

19.03.2018 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Citroën uvádí na český trh modernizovanou podobu kompaktního modelu C4 Cactus. Ve skutečnosti přiváží úplně nové auto - nejen vzhledem a s novou inovativní technikou. Přechází s ním i do jiné kategorie, protože ve skutečnosti nahrazuje dva modely.

Proměnu značky Citroën nám nedávno přiblížila generální ředitelka značky Linda Jacksonová. Cílem změn je orientace na jízdní komfort a originální, ovšem nikoliv provokující, design. Nová podoba modelu C4 Cactus je dokonalým vyjádřením toho, jak by měla nová podoba Citroënu vypadat.
 
Posun v segmentech
Citroën C4 Cactus se posouvá od nekonvenčního crossoveru do role hatchbacku s vyšší stavbou, který současně nahrazuje hatchback C4. Cactus se v původní podobě za čtyři roky prodalo 270 000 kusů. Vloni to v Evropě bylo 56 000 kusů, zatímco hatchbacku C4 jen 33 000 kusů. Přitom loňskou prodejní bilanci modelu Cactus ovlivnila skutečnost, že výroba původní podoby skončila už na podzim. Specialitou Cactusu je skutečnost, že jej kupují z 50 % ženy. Hatchback C4 druhé generace (prodával se od roku 2010) se bude vyrábět do května, ale v ČR už jeho prodej skončil.
 
Víc než decentní změna výrazu
Citroën C4 Cactus byl navržen s využitím platformy PSA PF1. Ani v nové podobě se nezměnily jeho základní proporce. Délka vozu 4170 mm při rozvoru náprav 2595 mm je prakticky stejná, zatímco u hatchbacku C4 to je 4330 mm. Stejně tak objem zavazadlového prostoru je 348 l resp. 1170 l.
 
Zcela se ale změnil design, když byly přepracovány nejvíc kontroverzní prvky. Plných 90 % externích dílů je nových a jednotlivé části karoserie nejsou zaměnitelné s původním vozem. Úplně nové je řešení přídě v souladu s dalšími novými modely značky. Na karoserii zůstaly ochranné prvky AirBump, ale posunuly se níž, takže hrají mnohem víc roli designového doplňku než skutečné ochrany.
 
Motory v procesu proměn
Citroën C4 Cactus v ČR přichází do prodeje se zážehovým motorem 1,2 PureTech 110 s největším výkonem 81 kW a maximálním točivým momentem 205 N.m. Tento tříválec se kombinuje s pětirychlostní přímo řazenou převodovkou nebo se šestistupňovou samočinnou Aisin s měničem. Turbodiesel 1,6 BlueHDi 100 má výkon 73 kW a točivý moment 254 N.m. Spolupracuje s pětirychlostní přímo řazenou převodovkou.
 
Vzhledem k blížícímu se přechodu z Euro 6.1 na Euro 6.2 se nabídka pohonných jednotek bude postupně měnit. Od května přijde zážehový motor PureTech 130 se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou a v září turbodiesel BlueHDi 120 rovněž se šestirychlostní přímo řazenou převodovkou.
 
Světlá výška 155 mm usnadňuje jízdu na nekvalitních cestách. Tu podporuje i systém zlepšení záběrových schopností Grip Control nové generace.
 
Komfort především
Citroën chce být v každém segmentu referencí po stránce jízdního komfortu. V rámci programu Citroën Advanced Comfort proto C4 Cactus přichází s významnou inovací - tlumiči s hydraulickými dorazy PHC (Progresive Hadraulic Cushions), které dodávanými společností Kayaba (KYB). Kombinují se s pružinami s měkčí charakteristikou než je obvyklé. Tlumiče využívají čistě mechanický princip se dvěma pracovními režimy, mezi nimiž přecházejí samočinně v závislosti na charakteru zatížení - při mírném stlačení pracují bez hydraulických dorazů, zatímco při využívání maximální komprese hydraulické tlumiče zpomalují vertikální pohyb, takže nedochází k tvrdým nárazům.
 
Tlumiče PHC byly původně vyvinuty pro rallycross a v roce 1994 je používaly vozy Citroën při Rallye Dakar. V současné době jsou tímto typem tlumičů vybaveny i soutěžní vozy Citroën C3 WRC. Účinek tlumičů jsme měli možnost si vyzkoušet i na dlažbě a můžeme potvrdit, že je skutečně znatelný.
 
Další inovací, kterou v programu Citroën Advanced Comfort C4 Cactus přináší, jsou sedadla s ergonomickým tvarem, svrchní vrstvou tvořenou 15 mm vrstvou pěny s vysokou hustotou a čalouněná podobně jako prošívané deky. Dlouhodobě si uchovávají tvar a zaručují větší komfort jízdy.
 
Třetím prvkem, přispívajícím ke zvýšení pohodlí, je několik opatření napomáhajících k výraznému snížení hluku pronikajícímu do interiéru.
 
Jen dobře vybavené verze
V souladu s novou strategií Citroënu se také pro model Cactus rozšiřují i možnosti personalizace vzhledu, a to jak vnějšího, tak i interiéru. V nabídce je také 12 asistenčních systémů, asistenční služba Citroën Connect Box a navigace Citroën Connect Nav s automatickou aktualizací.
 
Na českém trhu není k dispozici základní varianta Life, která je u nás prakticky neprodejná, a v nabídce není ani motor 1,2 PureTech 82/60 kW. Tlumiče s hydraulickými dorazy PHC, stejně jako prvky AirBump, jsou standardní výbavou ve všech vozech.
 
Nabídka začíná verzí Feel 1,2 PureTech 110 5 MAN se základní cenou 379 900 Kč. Při aktuální slevě 20 000 Kč a bonusu za starý vůz ve výši 10 000 Kč je aktuálně dostupná za akční cenu 349 900 Kč s prodlouženou zárukou EssentialDrive na 5 let resp. 80 000 km. Standardní výbava Feel zahrnuje mj. palubní počítač, tempomat, centrální zamykání, elektricky ovládaná přední okna a vnější zrcátka, klimatizaci, mlhové světlomety s funkcí nasvěcování do zatáček, dotykový displej 7“ pro ovládání hlavních funkcí, Citroën Connect Radio atd.
 
Citroën C4 Cactus se vyrábí ve španělském závodě Villaverde u Madridu.
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem
  • Pohodlí s Cactusem