pokles prodeje aut v německu a francii (aktualizováno) | Aktuality | autoweek.cz

Pokles prodeje aut v Německu a Francii (Aktualizováno)

Pokles prodeje aut v Německu a Francii (Aktualizováno)

04.11.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Navzdory optimistickým prognózám ekonomů vykázaly trhy v Německu a Francii pokles zájmu kupujících o nová osobní auta. V Itálii zaznamenali růst, ale jen u firemních aut, stejně jako ve Velké Británii.
Na největším evropském trhu v Německu byl během října zaznamenán meziroční pokles prodeje nových aut o 5,6 %, přičemž francouzské značky Peugeot (+12 %) a Renault (+3,4 %) spolu s Toyotou (+12 %) výrazně posílily svůj tržní podíl na úkor značky Volkswagen, která ztratila 20 %. Pokles vykázaly i další koncernové značky Audi (-2,9 %) a Porsche (-13 %), zatímco Seat a Škoda hlásí mírný růst (+2,8 resp. 2,6 %). Posílil také Fiat (+6,8 %), zatímco ztrácel Ford (-8 %). Celkový objem prodeje aut v Německu za deset měsíců se ale zatím drží v růstu, a to o 4,9 %.
 
Francouzský trh vykázal v říjnu meziroční pokles o 4 %, přičemž nejvíc ztrácely domácí značky. Renault v říjnu ztratil 9,2 % a PSA Group 5,8 %. Významný růst zaznamenaly Fiat (+9,6 %) a Jeep (+10 %). Posílil také Volkswagen (+4,7 %). Naopak pokles prodeje hlásí Ford (-6,1 %). Za deset měsíců Francie vykazuje meziroční růst prodeje o 4,7 %.
 
Prodej aut ve Španělsku v říjnu vzrostl proti roku 2015 o 4 %, jenže soukromníci koupili o 2,4 % aut méně v důsledku ukončení státem financované podpory prodeje nových aut. Soukromníci ve Španělsku představují 52 % trhu. Nejvíc se přitom dařilo Fiatu s růstem o 38 % a Dacii (+16 %), naopak dramaticky ztrácely všechny tři značky PSA Group. Pokles vykázal i Volkswagen (-6,1 %), naopak Seat poskočil vzhůru o 23 % díky zahájení prodeje modelu Ateca. Posílil i Opel o 9 %.

Na rozdíl od jiných velkých trhů v Evropě v Itálii vykázali za říjen růst počtu registrací nových aut o 9,8 %. Je to dáno daňovými úlevami, které skončí v prosinci. Prodej firemních aut díky tomu vzrostl o 35 % a aut pro půjčovny dokonce o 45 %. Naopak zájem soukromníků, představujících asi 60 % trhu, poklesl o 4 %. Celkově italský trh za deset měsíců rostl meziročně o 17 %. Růst vykázaly všechny velké skupiny s výjimkou Renaultu. Fiat Chrysler Automobiles hlásí růst prodeje o 13 %, přičemž Jeep rostl o 32 %, Lancia o 30 % a Alfa Romeo o 31 % díky nástupu modelu Giulia. Značka Fiat zvýšila prodej o 6,5 %. Mediální propírání aféry Dieselgate nestálo v cestě růstu Volkswagenu o 19 %, přičemž Škoda dosáhla zvýšení dokonce o 29 %. PSA Group rostla o 6,5 %, Ford o 11 %, Opel o 7,1 %, Hyundai o 20 % a Toyota o 13 %. Značka Renault zvýšila prodej o 5,5 %, ale Dacia poklesla o 15 %, takže skupina Renault ztratila 1,1 %.
 
Registrace nových aut ve Velké Británii v říjnu vzrostly o 1,4 %, ovšem jen zásluhou rostoucího prodeje firemních vozů o 4,2 %, když prodej soukromníkům už sedmý měsíc v řadě klesal, v říjnu to bylo o 1,1 %. Analytici ale upozorňují, že o firemních nákupech ve druhém pololetí bylo z velké části rozhodnuto ještě před hlasováním o Brexitu. Do příštích měsíců varují, že poptávku po nových autech významně ovlivní pokles hodnoty libry, což zdražuje dovoz, a to nejen aut. Za deset měsíců prodej aut ve Spojeném království vzrostl o 2,5 %. 
V říjnu ztratily obě vedoucí značky britského trhu Ford (-3 %) i Vauxhall (-5,9 %). Naopak Volkswagen trochu posílil (+0,3 %). Ještě lépe se dařilo Škodě (+10 %) a především díky uvedení modelu Ateca značce Seat (+51 %).
 
Předběžný součet společnosti LMC Automotive ukazuje na říjnový pokles o 1 % v celé západní Evropě, ovšem v porovnání s měsícem září po korektuře na počet pracovních dní to je propad o plných 7,1 %. V září západoevropské trhy vzrostly meziročně o 6,6 %. Proto jsou říjnové výsledky označovány za velké zklamání. Celoroční výsledek bude na všech významných trzích s meziročním růstem, nicméně menším, než se zdálo ještě na konci prázdnin.