polovinu ceny pohonných hmot tvoří daně | Aktuality | autoweek.cz

Polovinu ceny pohonných hmot tvoří daně

Polovinu ceny pohonných hmot tvoří daně

22.12.2015 | | Aktuality

Ceny pohonných hmot jsou v České republice nejnižší od ekonomické krize. Více než polovinu ceny pohonných hmot tvoří daně, což někteří experti kritizují. Firmy našly způsoby, jak ušetřit. Stále více jich pořizuje vozy, které pohání CNG. Zemní plyn totiž podléhá výrazně nižšímu zdanění.
Podle prosincových dat Evropské komise tvoří daně 59 % z aktuální ceny benzínu a 54 % z cen nafty v České republice.

„Speciální zdanění dopravy je v ČR velmi vysoké z důvodu financování nedopravních potřeb, zejména státního rozpočtu. Je to systémová chyba, která má negativní dopady jak na ekonomiku, tak na kvalitu života obyvatel,“ kritizuje Ivo Rýc z Asociace financování infrastruktury pro mobilitu.

I když ve zdanění pohonných hmot patří Česko v Evropské unii k průměru, tím, že se daním řidiči vyhnou, mohou výrazně ušetřit. A nemusejí se přitom pouštět do žádného nelegálního podnikání. Stačí využít CNG. Zákony totiž pro stlačený zemní plyn nastavily výrazně nižší hladinu spotřební daně. Řidiči sice z každého natankovaného litru stále odvádějí daň z přidané hodnoty, i tak je ale výsledná cena výrazně nižší.

„Cenová úspora je i přes nynější nízké ceny tradičních paliv nezanedbatelná a dosahuje až 40 %,“ konstatoval předseda Asociace NGV Zdeněk Prokopec.

Statistiky dokazují, že CNG je na vzestupu. Podle čísel Českého plynárenského svazu je tempo růstu takové, že za 15 let bude na českých silnicích jezdit 250 000 aut s pohonem na stlačený zemní plyn.

„Řidiči, kteří si pořídí vozidlo na CNG, mají v ČR už více než 100 veřejných stanic, u kterých mohou CNG natankovat. Rádi bychom, aby během příštích 5 let přibylo v ČR více než 100 dalších CNG stanic, aby již v roce 2030 bylo motoristům k dispozici celkem 300 stanic a aby palivo CNG a LNG mělo nejméně desetiprocentní podíl na spotřebě pohonných hmot v ČR,“ předpověděl místopředseda Rady Českého plynárenského svazu (ČPS) Jiří Šimek.

Na konci roku 2016 by mohlo být v ČR už 150 až 160 veřejných CNG stanic. Do listopadu přibylo jen letos na českých silnicích více než 3000 CNG vozidel, dnes už jich jezdí u nás přes 12 000. Za první polovinu letošního roku přibylo 2x tolik CNG vozidel než v předešlých 2 letech vždy za celý rok.

CNG podle expertů mají i jinou výhodu než jen cenu.

„Jsem přesvědčen, že na druhé místo hned za fosilní paliva se v dopravě zařadí CNG, jehož spotřeba poroste. Je vhodný i pro spalovací motory, jejichž vynález ze začátku 20 století, současný moderní vývojový stupeň i počty automobilů ještě nikdo nepřekonal. CNG je vhodné rovněž z ekologického hlediska, emise CO2 jsou nižší proti fosilním palivům o 30 %, oxidy dusíku až o 40 %. Proto automobilový průmysl začal vyrábět vozy na CNG sériově. Volkswagen, Fiat, ale i Mercedes nebo Ford vyrábějí již pro trh zajímavé série až 60 tisíc kusů ročně a i domácí automobilka Škoda začala dodávat oblíbené Octavie na CNG. Zvyšuje se též počet autobusů na CNG,“ přiblížil šéf komise pro paliva České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu (ČAPPO) Václav Loula.