pomůže rozhraní od googlu zlepšit připojení vozidel? | Aktuality | autoweek.cz

Pomůže rozhraní od Googlu zlepšit připojení vozidel?

Pomůže rozhraní od Googlu zlepšit připojení vozidel?

28.01.2015 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Auta jsou schopna nám sloužit mnohem déle než dřív, ale jejich technické vybavení rychle ztrácí kontakt s rychlostí vývoje mobilních komunikačních zařízení.

Pokud si ponecháte svůj vůz více než jen pár let a rádi využíváte většinu vestavěných prvků pro připojení, pak už jste se s tím možná setkali: dostanete nový chytrý telefon a najednou zjistíte, že již není plně kompatibilní s rozhraním vašeho vozu nebo že váš vůz není dostatečně vyspělý, aby rozpoznal některé ze skvělých nových předností, které váš telefon nabízí.

 

Věci, co u sebe nosíme, jsou často špatně synchronizovatelné s vozem, který řídíme. Vzhledem k tomu, že průměrný uživatel chytrého telefonu vymění sluchátka po každých 18 měsících ale mnoho domácností má stejný automobil po dobu delší než osm let, pak je zapotřebí najít lepší řešení.

 

Jde o to, aby buď chytré telefony byly o něco více flexibilní a kompatibilní se starší technikou našich automobilů, nebo aby se připojení ve voze dalo snáz aktualizovat.

 

Nyní se objevila určitá naděje na řešení ve formě projektu od týmu Project Ara, jenž je v rámci Googlu součástí skupiny ATAP, zabývající se vyspělou technologií a projekty. Jejím cílem je modularizovat naše osobní telefony a umožnit jejich individuální nastavení takovým způsobem, jenž bude vyhovovat nám i způsobu, jakým je používáme, tedy k čemu je například připojujeme.

 

Telefony jsou první věcí, na kterou se zaměřuje to, co se nazývá „modulární systém hardwaru“. Telefony od Project Ara budou mít vnější obal s individuálními moduly, které se magneticky zasunou a zacvaknou na místo.

 

Firma uvádí, že se jedná o vývojový pokus a nikoli o oficiální výrobek Googlu. Není to také oficiální Android nebo Nexus, třebaže bude využívat určitou formu operačního systému Androidu. Ti, co s projektem pracují, poukazují na různé přednosti modulární platformy. Například si můžete zvolit vlastní vybavení nebo prvky, můžete si moduly podle potřeby vyměňovat s přáteli nebo rodinou. Nebo v případě nutnosti můžete nahradit rozbité části namísto toho, abyste vyhodili celý telefon.

 

To vše souvisí s problémy se systémy automobilů a jejich rychlým zastaráváním. Mohli byste vyměnit moduly ve svém telefonu a získat tak lepší připojení s vaším vozem namísto toho, abyste se smiřovali s omezeným připojením nebo se sluchátky, která nezbytně nepotřebujete, nebo zastaralou aktualizací softwaru, který je dosud instalován na starém hardwaru.

 

V případě, že to automobilky umožní, by to mohlo být tak snadné, že byste zacvakli nový modul na místo ve voze, například pokud by umožňoval rychlejší přenos dat nebo nový protokol připojení. Nebo by při zachování patřičného zabezpečení mohl umožnit fungování autonomního řízení, které by již hardware umožňoval.

 

Nadšení však zatím není na místě, protože není známo, že by tento typ modularizace zatím do vozidel směřoval. Nicméně jak naznačuje Sam Abuelsamid z Navigant Research: „Výrobci by dokonce mohli vyrábět poprodejní systémy s možností instalace modulů Ara do současných vozidel a tím jim umožnily připojení k rozšířenému propojenému systému vozidla.“

 

„Oddělení komunikační technologie od životního cyklu vozidla by řidičům poskytlo možnost udržet současné vozy v provozu a současně by získali potenciální výhody, které jsou dostupné prostřednictvím ještě dostupnějších a výkonnějších elektronických systémů,“ uzavírá Abuelsamid.

 

Očekává se, že výrobek od týmu Project Ara se letos dostane na omezený pilotní trh a brzy projde testováním v reálném životě. Doufejme, že tento vývoj budou automobilky bedlivě sledovat a včas na něj zareagují.