poslední let z ukrajiny | Aktuality | autoweek.cz

Poslední let z Ukrajiny

Poslední let z Ukrajiny

23.02.2022 | | Aktuality

Vítejte u dopravního zpravodaje Euractiv - souhrnu nejnovějších zpráv o mobilitě z celé Evropy od Seana Gouldinga Carrolla.
Po týdnech spekulací o záměrech Vladimira Putina došlo v pondělí přešly ruské jednotky na území Doněcké a Luhanské oblasti. Důsledky pro Ukrajinu, pro Evropu i pro svět jsou nepředvídatelné. Není jasné, zda má být kontinent uvržen do katastrofické konfrontace, nebo zda se napětí vrátí k mírnému, neklidnému vření, jako tomu bylo v roce 2014 po anexi Krymu.
 
Ale ještě před vojenskou invazí Rusko zasadilo stabilitě svého souseda ránu. Jedním z důsledků týdny trvajícího hromadění vojáků na ukrajinských hranicích bylo změněné vnímání Ukrajiny. Západní státy, které stahovaly zaměstnance z ambasád, vyslaly znepokojivý signál pochybností Západu o stabilitě Ukrajiny, což nahlodalo vnitřní fungování země ještě dřív, než Rusko vystřelilo.
 
A tak je to i s leteckými společnostmi. Ještě předtím, než Rusko vyhlásilo Doněcké a Luhanské oblasti za nezávislé, byly lety na Ukrajinu ze Západu již hromadně rušeny - k frustraci ukrajinských úřadů. Asi 10 leteckých společností zrušilo lety na Ukrajinu, mezi nimi německá Lufthansa, nizozemská KLM a Air France. Lety pozastavila také skandinávská letecká společnost SAS.
 
Ukrajinské úřady trvají na tom, že létání do hlavního města země zůstává bezpečné, ale mnoho západních leteckých společností není ochotno tuto šanci využít. Přicházejí také zprávy o tom, že pojišťovny odmítají krýt lety, které se zatoulají do blízkosti postiženého regionu. Ne všechny letecké společnosti však lety zastavily tak rychle. Nízkonákladoví letečtí dopravci, mezi nimi WizzAir a Ryanair, nadále provozují lety do země. S eskalací situace není jisté, jak dlouho to bude pokračovat.
 
Aby železnice byla sexy
Paříž hostila železniční summit organizovaný francouzským předsednictvím v Radě EU a francouzskou železniční společností SNCF. Shromáždil velké hráče z železničního průmyslu.
 
Řečníci, včetně komisařky EU pro dopravu Adiny Văleanové, francouzského ministra dopravy Jeana-Baptiste Djebbariho a německého ministra dopravy Volkera Wissinga, se seřadili, aby vychvalovali virtuální cestování vlakem.
 
Účastníkům bylo opakovaně vyprávěno o zelených přednostech železnice, o hluboké touze mezi Evropany změnit dopravní návyky ve prospěch železnice a o blížící se „renesanci železnic“, díky níž se cestování vlakem upevní jako způsob dopravy budoucnosti.
 
A i když mnoho Evropanů může být skutečně nadšených pro vlaky, to, co v rozhovoru z velké části chybělo, byla praktická řešení nesčetných problémů, kterým železniční sektor čelí. Podíl cestujících po železnici na mezinárodních cestách se pohybuje kolem 7 %, přičemž naprostá většina přeshraničních cest se uskutečňuje autem.
 
Problémy s jízdenkami, problémy se spojením, otázky týkající se spolehlivosti, cenové dostupnosti, časového rozvrhu… na každý problém byl odkaz, obvykle doprovázený prosbou o větší investice, ale konkrétní plány nenásledovaly.
 
Když se rozhovor stočil na to, jak zatraktivnit vlaky pro mladé lidi, bylo zřejmé: letecká doprava se stala mezi mládeží synonymem cestování především proto, že díky tomuto odvětví se cestování stalo snadným a levným. Pro digitální generaci je rezervace letu on-line druhou přirozeností. Ale tato jednoduchost stále zdaleka není synonymem pro nákup mezinárodní jízdenky na vlak.
 
Železnice musí být znovu sexy, prohlašují hlásné trouby jako řešení. Skvělým začátkem by byla opravdová modernizace a zlepšení zážitku cestujících.
 
Parlament se rozdělil kvůli směrnici o silničním mýtu
Evropský parlament přijal kontroverzní revize pravidel EU o silničním mýtném, čímž odstranily poslední překážku mnohaleté legislativní odysey, která začala v roce 2017. Směrnice „Eurovignette“ o silničním mýtném byla přijata - k radosti jedněch i zděšení jiných. Nová pravidla jsou nastavena tak, aby byla velkým přínosem pro provozovatele elektrických těžkých nákladních vozidel na vodík a s akumulátory, kteří získají výrazné slevy na mýtném. Většinou přinesou i konec poplatků na základě času ve prospěch mýtného podle ujeté vzdálenosti.
 
Neobvyklá kombinace frakcí křesťanských demokratů PPE a Zelených/EFA byla jednotná ve své kritice legislativy, která podle nich poskytla členským státům příliš velký prostor při výběru toho, co budou implementovat.
 
„Reforma se spokojuje s výjimkami a mezerami a brání naléhavě potřebnému impulsu k obratu v dopravě a upevňuje nekalou konkurenci mezi jednotlivými druhy dopravy,“ řekla poslankyně Zelených Anna Deparnay-Grunenbergová. Poslankyně Barbara Thaler za EPP byla podobně pohrdavá a varovala, že směrnice vytvoří na našich silnicích „situaci „divokého západu“.
 
Nicméně parlamentní zpravodaj pro toto téma Giuseppe Ferrandino ze sociálně-demokratické skupiny S&D nešetřil chválou. Přivítal legislativu jako „koperníkovskou revoluci v transevropské dopravní síti, která podpoří svět dopravy, aby používal čistší vozidla.“
 
Plán EU pro biopaliva zvyšuje riziko podvodných dovozů z Asie
Podle nové studie Mezinárodní rady pro čistou dopravu ICCT, neziskové organizace se sídlem v USA, návrhy EU zaměřené na snížení emisí z dopravy zvyšují množství podvodného použitého kuchyňského oleje UCO dováženého do EU.
 
Zjištění zpochybňují schopnost asijských zemí uspokojit budoucí poptávku vyvolanou předloženými právními předpisy EU, což zvyšuje riziko, že suroviny, jako je palmový olej, budou nezákonně použity k nahromadění množství použitého kuchyňského oleje UCO. „Většina rostoucí produkce bionafty UCO je řízena poptávkou po bionaftě UCO v Evropské unii a ta pramení z politických pobídek podle směrnice o obnovitelných zdrojích energie,“ uvádí zpráva. Poptávka po UCO v nadcházejících letech prudce poroste, protože EU se obrátí na biopaliva na bázi odpadu, aby vyřadila z odvětví dopravy fosilní paliva. EU není schopna vyrobit dostatek UCO, aby uspokojila poptávku, což vede k vysoké úrovni dovozu.
 
Francie by měla začít těžit lithium doma
„Francie by měla začít využívat své vlastní zdroje lithia aby uspokojila zvýšenou poptávku pramenící z odklonu od fosilních paliv,“ řekla Barbara Pompiliová, tamní ministryně životního prostředí v rozhovoru pro obchodní deník Les Echos.
 
Evropská komise v roce 2022 rozšíří jízdenky na železnici pro mládež
Cestovní program pro mladé DiscoverEU bude letos rozšířen o dalších 10 000 železničních jízdenek pro mladé lidi z rozšířené skupiny zemí.
 
Zákon o emisích automobilů oddálí poškození kvality ovzduší v příštích letech
Vydání nového návrhu EU, stanovujícího emisní normy pro automobily, bylo opět odloženo, s datem nyní stanoveným na červenec 2022. „Toto zpoždění povede k tomu, že na silnicích budou jezdit špinavá auta, což zhorší úroveň znečištění ovzduší na další roky,“ píše Anna Krajinska ze společnosti Transport & Environment.