požár plnicí stanice na vodík v norsku | Aktuality | autoweek.cz

Požár plnicí stanice na vodík v Norsku

Požár plnicí stanice na vodík v Norsku

12.06.2019 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Nedaleko Osla v Kjørbo explodovala a následně začala hořet tankovací stanice na vodík. Nikdo při tom nebyl vážněji zraněn. Příčina není jasná. K podobné nehodě dosud nikde na světě nedošlo.
U plnicí stanice na vodík Uno-X v norském Kjørbo nedaleko Osla došlo podle jejího provozovatele k požáru. V norských médiích se objevila zpráva o explozi. Při nehodě nebyl nikdo vážněji zraněn, ale dvě osoby musely být převezeny k ošetření v nemocnici. Společnost Nel Hydrogen uvedla, že příčina požáru je zatím neznámá, situace je plně pod kontrolou a nehrozí žádné nebezpečí. Probíhá vyšetřování ve spolupráci s příslušnými státními orgány.
 
Stanice Uno-X v Kjørbo dostala povolení k uvedení do provozu v září 2016 s časovým omezením na deset let. Stanice se skládá z čerpací stanice pro osobní automobily a z výroby vodíku s využitím zbytkové energie z prvního energeticky pozitivního domu Powerhouse Kjørbo. Do provozu byla uvedena v listopadu 2016 za přítomnosti norského ministra životního prostředí Vidara Helgesena. Stanice má kapacitu pro naplnění 50 aut denně.
 
Společnost Nel Hydrogen nicméně uvedla, že až do objasnění příčiny uzavřela všech svých deset plnicích stanic, a to nejen v Norsku, ale i v Dánsku.
 
Automobilky Toyota a Hyundai v reakci na nastalou situaci, kdy přestalo fungovat zásobování vodíkem, zastavily prodej svých automobilů s palivovými články na vodík a majitelům 250 provozovaných vozidel nabídly zapůjčení náhradních vozů. Toyota k tomu uvedla, že nehoda nic nemění na její důvěře ve vodíkové palivové články a zdůraznila, že automobily s touto technologií jsou minimálně stejně bezpečné jako auta se spalovacími motory. Toyota je ve světě nejdál ve vývoji palivových článků na vodík. Po světě prodává vozy Mirai s touto technologií. V Norsku jich dosud dodala 7 a letos plánuje prodej dalších 20. Podle Toyoty není nic známo o tom, že by u plnících stanic na vodík kdekoliv na světě někdy došlo k požáru.
 
 Nehoda zřejmě bude mít závažné politické důsledky. Ukázalo se totiž, že pro provoz stanice nebyla zpracována analýza bezpečnostních rizik, protože byla umístěna na bývalém parkovišti. Přesto dostala od místních orgánů povolení k provozu.