představitelé automobilek do vězení? | Aktuality | autoweek.cz

Představitelé automobilek do vězení?

Představitelé automobilek do vězení?

08.08.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Nový zákon z amerického senátu, reagující na opožděnou reakci vedení General Motors na problémy se zapalovacím klíčkem, hrozí představitelům automobilek, kteří zaviní prodlení při svolání smrtelně nebezpečných automobilů k opravě, že by mohli strávit část života ve vězení.

Senátorka, která vedla slyšení s GM v souvislosti s opožděným svoláním vozů, které vedlo k nejméně 13 úmrtím, představila novou legislativu. Požaduje uvěznění těch výkonných představitelů automobilek, kteří se proviní zpožděním při svolávání vozů kvůli závadám způsobujícím smrtelná zranění. Jedná se o nejtvrdší navržené opatření v souvislosti s krizí, která postihla GM kvůli svolávání automobilů.

 

Senátorka Claire McCaskillová představila novelu zákona pro motorová vozidla a zlepšení bezpečnosti na dálnicích, která bude znamenat velké změny pro bezpečnost silničního provozu ve Spojených státech. Zákon dává federálním prokurátorům větší pravomoc při vedení trestního stíhání za porušení bezpečnosti silničního provozu a zvyšuje možné pokuty včetně doživotí v případech, kdy důsledkem porušení zákona je smrt.

 

Zákon skoncuje se současnou maximální pokutou 35 milionů dolarů pro automobilky za zdržování svolávání závadných automobilů. Maximální pokuta na jeden vůz se zvýší z 5000 dolarů na 25 000 dolarů. Kongres už v roce 2012 pokuty zdvojnásobil na současných 35 milionů dolarů.

 

Rovněž se zdvojnásobí financování Národního úřadu pro silniční bezpečnost (NHTSA).

 

Americký federální prokurátor s podporou federální velké poroty vede kriminální vyšetřování GM kvůli zpoždění při svolávání 2,6 milionu vozů koncernu General Motors, které souviselo s nejméně 13 úmrtími a 54 nehodami. Automobily měly vadné zapalování, což mohlo způsobit nechtěné vypnutí motoru a zabránit nafouknutí airbagů při nehodě. Postup GM vyšetřuje také Komise pro cenné papíry a nejvyšší prokurátoři ze 45 států.

 

Zákon senátorky McCaskillové by v případě vážných zranění umožnil uložit až 15 let vězení a v případě prokázání zavinění by umožnil propadnutí aktiv automobilky.

 

„Vzhledem k tomu, že každý den za volant usedají miliony Američanů a více než 33 000 se jich každý rok na našich silnicích zabije, musíme učinit více pro zajištění bezpečnosti našich automobilů a silnic,“ uvedla McCaskillová.

 

„Nedávné palčivé příklady u Toyoty a GM nám ukázaly, že musíme usnadnit postih těch, kteří ohrožují bezpečnost spotřebitelů. Zdroje pro bezpečnost silničního provozu příliš dlouho stagnovaly, zatímco automobily a s nimi související problémy s bezpečností jsou stále komplikovanější,“ dodala.

 

Toyota Motor v březnu zaplatila pokutu 1,2 miliardy dolarů za opožděné svolání automobilů, které vedlo k nejméně čtyřem úmrtím, a přiznala vinu za podvod spáchaný pomocí elektronické komunikace. Žádní výkonní představitelé však trestně stíháni nebyli.

 

Nové navrhované pokuty by znamenaly, že GM, které v květnu zaplatilo rekordní pokutu 35 milionů dolarů za opožděné svolání automobilů s vadnými spínači zapalování, by nyní čelilo pokutě až 55 miliard dolarů za opožděné svolání 2,2 milionu vozů prodaných v USA. Taková pokuta by ale pro společnost jako je GM znamenala likvidaci a úřad NHTSA by určitě byl zdrženlivější.

 

Obamova administrativa navrhuje zvýšení pokut pro automobilky za zdržení svolávání automobilů až na 300 milionů dolarů. Ministr dopravy Anthony Foxx uvedl, že současné pokuty nejsou dostatečně odstrašující a pro automobilky jsou pouze „zaokrouhlenou chybou“. Není pravděpodobné, že by se o zákonu McCaskillové jednalo letos, ale je možné, že se objeví, až bude Kongres schvalovat legislativu pro financování silniční dopravy, neboť prozatímní opatření vyprší příští rok v květnu.

 

Republikán Fred Upton uvažuje o zavedení legislativy pro bezpečnost automobilů: „Stále čekáme na odpovědi z NHTSA a GM. Nemáme na mysli nouzové řešení, ale něco, co by zabránilo opožděnému svolávání, jako tomu bylo ze strany GM.“ Upton však neplánuje předvolat nejvyšší výkonnou ředitelku GM Mary Barraovou opět před Kongres.

 

Mluvčí GM Heather Rosenkerová uvedla: „Pracujeme na tom, aby bezpečnost našich zákazníků byla ústředním bodem všeho, co děláme. Pečlivě zkoumáme zákon senátorky McCaskillové.“

 

Aliance výrobců automobilů legislativu bezprostředně nekomentovala.

 

McCaskillová vytvoří nové grantové programy pro silniční bezpečnost, které se zaměří na stále větší problémy s bezpečností silničního provozu v souvislosti se staršími řidiči, zlepšením zásahu záchranných složek na místě nehody a omezením úmrtí a zranění chodců a cyklistů. Zákon by státům usnadnil získat granty na blokování zapalování při potírání jízdy pod vlivem alkoholu.

 

Úřad NHTSA má roční rozpočet asi 800 milionů dolarů. Většina financí směřuje do jednotlivých států v podobě grantů na dálnice. Zákon by granty pro bezpečnost na dálnicích zvýšil o 5 % ročně během šesti let.

 

McCaskillová uvedla, že slyšení s NHTSA plánuje v září. Cílem bude prověřit způsoby modernizace a lepšího rozvoje regulace, „které zajistí, že tragédie a nehody spojené se svoláváním automobilů automobilkou GM se nebudou opakovat,“ uvedla její kancelář.

 

Zákon bude také zahrnovat opatření, které zajistí, že při svolávacích akcí budou opraveny i automobily z půjčoven.

  • Představitelé automobilek do vězení?
  • Představitelé automobilek do vězení?
  • Představitelé automobilek do vězení?