pro zf je budoucnost v devíti | Aktuality | autoweek.cz

Pro ZF je budoucnost v devíti

Pro ZF je budoucnost v devíti

30.09.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Podle německého výrobce převodovek ZF budou americkému trhu dominovat devítirychlostní převodové skříně. Evropští řidiči dávají přednost převodovkám se dvěma spojkami, takže růst devítirychlostních převodovek zde není pro ZF prioritou. 

Německý výrobce ZF díky svému rozsáhlému portfoliu technických znalostí pohonných ústrojí a řízení se chystá překonat své konkurenty a současně nově definovat zvyklosti v automobilovém průmyslu. ZF se chystá ročně vyrábět 800 000 devítirychlostních samočinných převodovek.

Pokud společnosti ZF její plán vyjde, většina amerických řidičů bude brzy považovat cokoli menšího, než osmirychlostní převodovku, za relikt minulosti. Německý výrobce spouští ambiciózní plán, v rámci něhož trh zaplaví osmi- a devítirychlostními převodovkami. Posledně jmenovaný typ měl premiéru ve dvou klíčových vozidlech dvou různých automobilek Range Rover Evoque a Jeep Cherokee od automobilek Jaguar Land Rover a Chrysler.

Osmirychlostní převodovky se již rozšířily u některých modelů značek Chrysler, Audi, BMW, Jaguar a Land Rover. Převodovka společnosti ZF je určena pro podélně uložené pohonné ústrojí a podle dodavatele může poskytnout až 11% úsporu paliva. Hybridní verze osmirychlostní převodovky může oproti nehybridní převodovce poskytnout až 25% úsporu paliva.

Pro plně samočinné modely s pohonem všech kol, ke kterým tíhnou američtí řidiči, bude určena devítirychlostní převodovka zkonstruovaná společností ZF.

Nejvyšší výkonný šéf ZF Stefan Sommer uvedl: „Domnívám se, že devítirychlostní technologie přispěje k efektivnímu využití paliva a jízdnímu komfortu. Vidíme u ní možnost uplatnění ve všech automobilech s vpředu příčně uloženým převodným ústrojím. My jsme toto ústrojí navrhli tak, aby velikostí, hmotností a funkčností vyhovovalo téměř každému vozu. Zaznamenáme větší růst a v budoucnosti budeme mít spoustu nových aplikací.“

Společnost ZF investovala do severoamerického podniku 600 milionů dolarů, což je největší jednorázová investice mimo její ústředí ve Friedrichshafenu. Cílem je roční výroba 400 000 osmirychlostních a 800 000 devítirychlostních převodovek, což jsou jediné dva typy převodovek, které se v Jižní Karolíně budou montovat.

Program s devítirychlostními převodovkami byl zahájen před pěti lety a před třemi lety přešel do seriózního vývoje. Převodovka využívá zubovou spojku místo tradiční spojky, aby se snížily třecí ztráty. K účinnému využití paliva přispívá rozložení a odstupňování převodových poměrů.

Menší převodovky budou také k dispozici, ale „devítirychlostní budou v budoucnosti více či méně americkému trhu dominovat,“ říká Stefan Sommer.

Technici odhadují, že převodná ústrojí ZF na silnicích využívá 30 milionů vozidel. Tento počet by se mohl zvýšit, neboť dodavatel spolupracuje s mnoha automobilkami a zaměřuje se na náročnější kupce.