prodej ojetých vozidel v rámci certifikovaných programů importérů | Aktuality | autoweek.cz

Prodej ojetých vozidel v rámci certifikovaných programů importérů

Prodej ojetých vozidel v rámci certifikovaných programů importérů

07.11.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Společnost Cebia opět přinesla čtvrtletní bulletin o trhu s ojetými vozidly s informacemi, statistikami a zajímavostmi z oblasti prodeje ojetých vozidel.

Výsledky prodeje ojetých vozidel v rámci certifikovaných programů importérů

Importérské certifikované programy lákají zákazníky na nabídku kvalitních ojetých vozů, na garance technického stavu, na prověřenou historii a seriózní jednání při prodeji. Řada importérů tyto programy stále rozvíjí a zapojuje do nich více dealerů. Někteří importéři s programem nedávno začali - jako Opel se svým programem Opel certifikované ojeté vozy, nebo Ford, který program teprve spouští. Importéři vidí v tomto způsobu prodeje ojetin nejen šanci obsloužit zákazníka, který si kupuje u jejich dealera nový vůz a ten starý nechá protiúčtem, ale především možnost oslovit nové zájemce o kvalitní prověřené ojeté auto.

 

Prodej vozidel v rámci těchto programů meziročně roste. Celkem bylo v rámci všech certifikovaných programů prodáno v období leden až září 2014 prodáno 39 230 ojetých vozidel. Das WeltAuto, což je program Porsche Česká republika, importéra značek koncernu Volkswagen, za leden až září letošního roku prodal 11 416 ojetých vozidel. Meziročně tak zvýšil prodej o 4,4 % a dosáhl průměrné prodejní ceny 327 500 Kč. Das WeltAuto realizuje prodej prostřednictvím sítě 50 dealerů.

 

Certifikovaný program

vozidel

Škoda Plus

20 188

Das WeltAuto (koncern VW)

11 416

Renault (Renault a Dacia)

2 362

Toyota Certifikováno

1 523

CarStore (Mercedes)

1 128

i-Best (Hyundai)

900

BMW Premium Selection

695

Peugeot Vyzkoušené vozy

494

Citroen Select

283

Volvo Selekt

141

Opel Certifikované ojeté vozy

100

CELKEM

39 230

 

Původ ojetých vozidel

Při meziročním srovnání opět vzrostl podíl ojetých vozidel s českým původem, a to ze 72 % na 75 %. Tři čtvrtiny zákazníků tedy kupuje ojetiny původem z tuzemska, zbytek pak volí individuálně dovážená ojetá vozidla. U těch dlouhodobě převažuje zájem o vozy z Německa a dále z Itálie, Francie, Belgie a Rakouska.

Výhodou ojetin tuzemského původu je snazší dostupnost a ověřitelnost historie vozidel a nižší riziko, že vozidlo bylo v zahraničí odcizeno nebo zpronevěřeno a v ČR je pak prodáváno pod falešnou identitou. Podle statistik společnosti Cebia má navíc přes 60 % individuálně dovážených ojetin stočený tachometr. Dovoz je totiž dobrou příležitostí pro podvodníky, jak změnit řadu údajů o vozidle a ještě více na jeho prodeji v ČR vydělat. Dlouhodobý růst zájmu zákazníků o ojetiny tuzemského původu je dokladem, že si tato rizika zákazníci stále více uvědomují.

 

Prodejní cena

Dlouhodobě převládá zájem zákazníků o ojetá vozidla s cenou do 100 000 Kč. Podíl těchto vozidel na celkovém prodeji však stále klesá – při srovnání prvních 3 čtvrtletí roku 2013 a 2014 klesl jejich podíl o 3 %. Naopak opět stoupla prodejnost dražších ojetin s cenou nad 350 000 Kč, a to o 2 %. Rovněž vzrostla průměrná cena ojetiny, která v období leden až září 2013 činila 168 000 Kč, letos ve stejném období byla již 202 000 Kč.

 

Stáří ojetých vozidel

V meziročním srovnání opět výrazně vzrostl podíl prodávaných ojetých vozidel starých 4 až 6 let. Zatímco vloni v období ledna až září činil jejich podíl 30 %, letos ve stejném období již 35 %. Zaznamenáváme stále malý zájem o zánovní ojetiny se stářím do 1 roku, jejichž podíl dokonce ještě klesnul ze 3 % na 2 %. Důvodem je patrně malý pokles ceny u takto mladé ojetiny, která klesne během prvního roku zhruba o třetinu, zatímco u dvouletého vozu klesne již o polovinu. Na druhé straně vzrostl podíl vozidel starších 12 let, a to ze 14 % na 16 %.

 

Stav kilometrů na tachometru

Došlo ke změně v udávaných stavech tachometru při prodeji. Při meziročním srovnání udalo o 5 % méně prodejců stav tachometru do 200 000km. Vloni činil podíl vozidel s údajným stavem tachometru do 200 000 km 89 %, zatímco letos 84 %. Tato změna může být důsledkem toho, že prodejci již přeci jen častěji udávají reálný, tedy vyšší stav tachometru a méně klamou zákazníky stáčením tachometru. Průměrný udávaný stav tachometru byl letos v období leden až září 138 000 km.

 

Stav vozidla

Zákazníci měli letos zájem o vozidla v lepším stavu než vloni. Vyplývá to z analýzy kategorií stavu, které prodejci definují v inzerci při prodeji. Podíl vozů v kategorii perfektní a velmi dobrý byl v prvních třech měsících loňského roku 79 %, zatímco letos 83 %.

 

Doba prodeje

Při meziročním srovnání je patrné další výrazné zkrácení doby prodeje, které bylo možno sledovat již v minulých čtvrtletích. Vloni trval prodej ojetého vozidla průměrně 80 dní a letos ve stejném období jen 65 dní. Letos se v období ledna až září zvýšil podíl ojetin prodaných do 30 dní z 58 % na 62 %.