projekt artemis: vysoce efektivní elektromobil audi | Aktuality | autoweek.cz

Projekt Artemis: vysoce efektivní elektromobil Audi

Projekt Artemis: vysoce efektivní elektromobil Audi

01.06.2020 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Markus Duesmann již několik týdnů po nástupu do vedení Audi vytváří skupinu specialistů Projekt Artemis pro urychlení vývoje nových modelů. Do jejího čela povolal Alexe Hitzingera, který mj. stál za úspěchy Porsche v Le Mans.
Dva měsíce poté, co nastoupil do čela automobilky Audi představil bývalý manažer BMW Markus Duesmann ambiciózní projekt. Název projektu Audi je Artemis podle bohyně lovu v řecké mytologii.  Tým specialistů pod vedením Alexe Hitzingera by měl „rychle a nebyrokraticky vytvořit nový průkopnický model pro Audi.“
 
Hledání akceschopnosti a rychlé reakce
Nově vytvořený tým může využívat technické i finanční zdroje a technologie celé skupiny VW, ale zároveň bude mít ve své práci velkou svobodu. Rychlý a akceschopný vývojový proces by se měl stát modelem pro budoucí vývoj automobilů ve skupině Volkswagen. Jeho prvním výsledkem má být vysoce efektivní elektricky poháněný automobil, který by měl vyjet už v roce 2024. Kromě samotného automobilu by tým měl vytvořit související ekosystém aby rozvíjel nové obchodní modely.
 
Audi potřebuje nový impuls aby znovu vyrovnalo krok s BMW a Mercedes. Po skvělém nástupu, kdy se pod vedením Ferdinanda Piëcha značka od 80. let vyrovnala zavedenější konkurenci s podporou uvádění průkopnických technologií, jako byl pohon všech kol quattro, turbodiesely s přímým vstřikováním TDI nebo nosná struktura z hliníku, v posledních letech ztratila krok jak v objemu prodeje, tak i v uvádění technických inovací. Navíc do hry proti německým prémiovým značkám nastoupila Tesla jako průkopník elektrického pohonu a v oblasti softwaru.
 
Markus Duesmann proto nastupuje s jasným úkolem vrátit značce patřičnou dynamiku. Přichází od BMW, kde byl před téměř deseti lety také vytvořen speciální vývojový tým Projekt i, z něhož vzešly dva modely i3 a i8. Pro BMW přinesly posílení image, ovšem jejich ekonomický efekt byl minimální.
 
Zkušenosti z F1 a WEC
Pro realizaci projektu byl vybrán muž nadmíru zkušený - Alex Hitzinger. Ač je mu teprve 48 let, má za sebou mimořádně úspěšnou kariéru z velké části spojenou s motoristickým sportem. Po začátcích v Toyota Motorsportu nastoupil k firmě Cosworth, kde se podílel na konstrukci motorů pro Ford Focus WRC a ve 34 letech s minimálním rozpočtem zkonstruoval motor pro formuli 1, který jako první dosáhl otáčky 20 000/min.
 
Po působení v Red Bull Technology a jako technický ředitel týmu F1 Toro Rosso byl v roce 2011 povolán k Porsche aby řídil projekt prototypu 919 LMP1hybridním pohonem pro vytrvalostní závody. Tento vůz se stal jedním z nejúspěšnějších závodních vozů historie se třemi vítězstvími v Le Mans a třemi tituly mistra světa WEC. Po odchodu od Porsche Hitzinger pracoval na vývoji autonomního vozidla pro počítačovou společnost Apple. Vloni se vrátil do koncernu VW do divize VW užitková vozidla, kde byl zodpovědný za vývoj autonomního řízení a projekt ID.BUZZ.
 
Velká míra svobody
Hitzingerovým úkolem bude přenést do vývoje sériových automobilů rychlost a akceschopnost z vývoje závodních vozů. Projekt Artemis nebude mít vliv na realizaci už běžících projektů skupiny Volkswagen se 75 plánovanými elektrickými modely do roku 2029. Podle Duesmanna ovšem mají technologie vyvíjené ve skupině VW mnohem větší potenciál.
 
Tým projektu Artemis získal velkou míru svobody. Pracovat může po celém světě od špičkového technologického centra INCampus v Ingolstadtu až po západní pobřeží USA. K digitálním nabídkám přispěje i nová organizace skupiny VW Car.Software, která také sídlí v Ingolstadtu.
 
Kromě plug-in hybridů Audi v současné době nabízí elektricky poháněné SUV e-tron a jeho derivát e-tron Sportback. Ve fázi finálních příprav na uvedení do prodeje v roce 2021 jsou sportovní vůz e-tron GT a kompaktní SUV Q4 e-tron. Následovat budou další plně elektricky poháněná auta, včetně malých a sportovních modelů vytvořených s využitím platformy PPE (Premium Platform Electric) vyvinuté u Porsche. Audi plánuje do roku 2024 do elektrifikace investovat 12 miliard eur.