volvo xc90 t8 twin engine plug-in hybrid | Nové modely | autoweek.cz

Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid

Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid

04.01.2016 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Volvo XC90 bylo již od základu navržené i pro využití systému hybridního pohonu s vnějším dobíjením (Plug in). Díky tomu nabízí velký výkon hodný luxusního SUV při nízké spotřebě.
S využitím nové modulární platformy (SPA) v kombinaci se zážehovým motorem T6 Drive-E postavila automobilka Volvo Cars unikátní vůz XC90 T8 plug-in - prostorné sedmimístné SUV, které kombinuje elektromobil, hybridní pohon a vysoce výkonný automobil v jednom.
 
Motory - spalovací i elektrické
Pod kapotou XC90 T8 Twin Engine se ukrývá speciálně upravená varianta čtyřválcového zážehového motoru T6 Drive-E. Ten je vylepšen spojením mechanicky poháněného dmychadla s turbodmychadlem. Ty společně zaručují největší výkon 233 kW (318 k) a maximum točivého momentu 400 N.m.
 
Mnoho parametrů motoru T6 bylo v XC90 bylo optimalizováno speciálně pro použití hybridního systému pohonu. Ten dosahuje celkově největší výkon 294 kW (400 k) a točivý moment 640 N.m při extrémně nízkých emisích CO2 (59 g/km) a nízké spotřebě 2,5 l/100 km při standardizovaném měřicím cyklu NEDC. Přitom Volvo XC90 T8 Plug-in Hybrid zrychlí z 0 na 100 km/h za 5,9 s.
 
Generátor CISG, přímo spojený s klikovým hřídelem a umístěný v prostoru mezi motorem a převodovkou, zastává tři důležité funkce. Jedná se o výkonný 34 kW spouštěč, který zajišťuje hladký přechod z elektrické jízdy k pohonu spalovacím motorem, jako výkonný generátor elektrické energie a jako pomocný elektromotor, který v případě potřeby spolupracuje s dmychadlem a turbodmychadlem na dosažení ještě vyššího výkonu, přičemž poskytuje až 150 N.m točivého momentu navíc.
 
Trakční elektromotor o výkonu 60 kW je na zadní nápravě a pohání zadní kola. Vysokonapěťový akumulátor (270 - 400 V) o výkonu 65 kW je na rozdíl od jiných vozidel umístěním do středového tunelu vozu, takže neomezuje prostornost interiéru ani zavazadlového prostoru. To znamená, že je zde místo pro tři řady sedadel. Toto umístění akumulátoru pomáhá i ke snížení těžiště vozu.
 
Osmirychlostní samočinná převodovka byla navržena pro potřeby hybridního pohonu. Systém shift-by-wire (řazení bez mechanického spojení s převodovkou) umožňuje řidiči ovládat činnost převodovky elektronicky. Při jízdě na elektrický pohon zaručuje nezbytné mazání větší olejové čerpadlo, které současně umožňuje rychlejší zvýšení tlaku při plynulém přechodu z elektrické jízdy k pohonu spalovacím motorem.
 
Pět jízdních režimů
K dispozici je pět jízdních režimů, díky nimž lze využívat plné rozpětí výkonových charakteristik s různou hospodárností. Prostřednictvím rolovacího tlačítka na středové konzoli nebo dotykového displeje na přístrojové desce si řidič může zvolit jeden z následujících jízdních režimů:

Hybrid: výchozí režim vhodný pro každodenní dojíždění, kdy vůz automaticky střídavě využívá výkon dvoulitrového čtyřválce Drive-E a elektromotoru za účelem dosažení celkově co možno nejhospodárnější jízdy

Pure electric: pokud je vysokonapěťový akumulátor plně dobitý, může v tomto režimu sloužit jako jediný zdroj energie napájející elektromotor nad zadní nápravou pro ujetí vzdálenosti až 40 km

Power: v tomto režimu mohou řidiči těžit z výhod kombinovaného pohonu spalovacího a elektrického motoru, kdy tato kombinace zajišťuje lepší točivý moment v nízkých otáčkách pro lepší akceleraci

AWD: tento režim nabízí stálý pohon všech kol kdykoliv jej řidič potřebuje

Save: pokud je akumulátor nabitý, může řidič jeho energii ušetřit na později, kdy bude potřebovat jet na čistě elektrický pohon, pokud je akumulátor téměř vybitý, může řidič využít spalovací motor k nabití akumulátoru, aby jej později bylo možné opět využít k čistě elektrické jízdě.
 
Speciální technika
Smíšený brzdový systém částečně využívá technologii Brake-by-wire, díky níž může rekuperovat kinetickou energii a využít ji buď okamžitě, nebo k dobití akumulátoru.
 
Unikátní chladicí systém je tvořen dvěma zvláštními okruhy: úkolem prvního je chladit spouštěč CISG a trakční elektromotor na zadní nápravě, zatímco druhý ochlazuje akumulátor buď pasivně prostřednictvím chladiče motoru, nebo aktivně v rámci systému klimatizace interiéru.
 
Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD Plug-in Hybrid je v základní výbavě Momentum za 2 089 000 Kč.
  • Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid
  • Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid
  • Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid
  • Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid