boj o chladivo do klimatizací se vrací | Aktuality | autoweek.cz

Boj o chladivo do klimatizací se vrací
23.10.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality
Dohoda mezi firmami Honeywell a DuPont, týkající se nové ekologické náplně do klimatizací automobilů R1234yf, může být podle EU nelegální.
Evropská komise po téměř třech letech vyšetřování uvedla, že společný podnik mezi americkým dodavatelem Honeywell a výrobcem chemikálií DuPont, týkající se výroby nového chladiva pro systémy klimatizace automobilů splňujícího požadavky na ochranu životního prostředí R1234yf, může být v rozporu s protikonkurenčními předpisy EU. Komise sdělila, že dohody mezi dvěma společnostmi v souvislosti s novým chladivem mohou být překážkou pro konkurenty, kteří mají zájem se účastnit vývoje a výroby.
Chladivo, které bylo vyvinuto proto, aby splňovalo směrnici EU, jejímž cílem je omezení používání skleníkových plynů obsahujících fluor v systémech klimatizace automobilů, už před nedávnem postavilo autory směrnic EU proti Německu a jeho automobilce Daimler, která novou náplň označuje za nebezpečnou a odmítá ji používat. Minulý měsíc Evropská komise Německu nařídila, aby do dvou měsíců přestalo podporovat odmítavý postoj Daimleru k novému chladivu od Honeywell-DuPont a zakázala mu používání chladiva s vyšším „potenciálem pro oteplování globálního klimatu“, jinak bude čelit soudnímu jednání a pokutám. Ve Francii byl v roce 2013 prodej automobilů od Daimleru kvůli používání staršího chladiva dočasně pozastaven.
Když Honeywell a DuPont oznámily založení společného podniku na výstavbu a provozování globálního výrobního závodu na výrobu nového chladiva v Číně, tak uvedly, že výrobek vyvinuly společně, ale budou jej propagovat a prodávat samostatně. Nové chladivo R1234yf již používá asi 2 miliony vozů na celém světě.
„Spolupráce, kterou obě firmy zahájily v roce 2010, by mohla omezit dostupnost a technický vývoj chladiva R1234yf a porušovat evropská protitrustová pravidla,“ uvádí se ve stanovisku EK. Stanovisko se svými výhradami EK zaslala oběma společnostem.
Firma Honeywell obvinění odmítla s tím, že postupuje v souladu s pravidly EU, výhrady EK jsou neopodstatněné a popírají vlastní zákony EU, které podporují spolupráci na vývoji. Firma DuPont oznámila, že ji krok EK zklamal a že se bude důrazně bránit. Firma také ve svém prohlášení tvrdí, že při vývoji a prodeji chemikálií vždy postupovala v souladu s platnými zákony.
Společnosti se ve své věci mohou domáhat neveřejného slyšení. Pokud by jim byla prokázána vina, mohly by čelit pokutě do výše až 10 % jejich globálního obratu.
- VW očekává za rok 2020 zisk 10 miliard eur
- Cebia Summary 4/2020
- Nová Škoda Kushaq pro Indii
- Zájem o elektromobily byl loni v Česku rekordní, v jejich využívání ale za Evropou zaostáváme
- Toyota Corolla nejprodávanějším autem světa
- VW nesplnil cíl EU týkající se emisí CO2 o 0,5 g
- Stellantis chce být lídrem v oblasti udržitelné mobility
Další články
© 2021 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz