psa: číňané místo gm | Aktuality | autoweek.cz

PSA: Číňané místo GM

PSA: Číňané místo GM

15.10.2013 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Aliance GM-PSA zřejmě vyklidí pole pro novou dohodu s čínskou státní automobilkou Dongfeng. Čínsko-francouzské partnerství dostává podle informací francouzského tisku jasnější obrysy.

GM získalo podíl v PSA poté, co byl v únoru 2012 oznámen plán na vytvoření široce pojaté aliance. GM za 7 % akcií PSA dalo 1 miliardu eur pro navýšení kapitálu společnosti.

První problémy aliance se ale objevily už za osm měsíců, když GM zjistilo, že jeho čínský partner SAIC bude vetovat klíčové plány spolupráce včetně společného vývoje větších automobilů v rámci aliance GM a PSA.

V červnu letošního roku společnost PSA získala souhlas francouzské vlády na restrukturalizační propojení s evropskou značkou GM Opelem, ale americká automobilka to odmítla, údajně kvůli potřebě vyčkat s tak politicky citlivým rozhodnutím do roku 2015 na nástupce nejvyššího výkonného ředitele GM Dana Akersona.

Série překážek v alianci s GM přiměla nejvyššího výkonného ředitele PSA Philippeho Varina z důvodu obav o financování společnosti poohlédnout se po jiné finanční injekci. Čínská státní automobilka Dongfeng se tak stala poslední nadějí francouzské společnosti jak získat potřebné finance pro další rozvoj.

PSA připravuje navýšení kapitálu o 3 miliardy eur, při němž čínský Dongfeng a francouzský stát údajně odkoupí odpovídající podíl mezi 20 až 30 %. Dongfeng a francouzská vláda přispějí po 1,5 miliardy eur. Finanční injekce by měla odpovídat 68 % tržní hodnoty francouzské automobilky, která je 4,39 miliardy eur.

Tento krok zmenší podíl GM v PSA a poskytne čínské státní automobilce přístup k technologiím francouzského partnera výměnou za pomoc při získávání případných nových trhů.

"Budoucnost spojení PSA a GM bude ovlivněna úrovní vlivu Dongfeng Motors na PSA v jakémkoli rozšířeném partnerství," uvedl vicepředseda GM Steve Girsky. GM má možnost alianci ukončit v případě, že dojde ke změně kontroly ve francouzské automobilce. PSA a Dongfeng už mají v Číně společný podnik DPCA. Zvýšení kapitálu bude doprovázet expanze DPCA.

Rodina Peugeotů prodá část svého podílu francouzské vládě a zbytek bude navýšen v rámci navýšení rezervního kapitálu. Rodina Peugeotů tak ztratí svůj rozhodující podíl ve společnosti, neboť finanční injekce rozmělní jak její podíl 25,4 % v akciích, tak 38,1 % pokud jde o hlasovací práva.

Společnost PSA odmítla informace médií jakkoliv komentovat, ale mluvčí uvedl, že „Peugeot potvrdil, že studuje nové průmyslové a obchodní projekty s jinými partnery, stejně jako možnosti financování, které jsou s nimi spojeny. Žádný z těchto plánů dosud nedostal přednost.“

Představenstvo PSA projedná pravděpodobný prodej podílu na schůzi představenstva 22. října, den předtím, než automobilka oznámí hospodářské výsledky za třetí čtvrtletí. Ještě před tím se do Číny vydá delegace vedoucích představitelů automobilky, francouzských bankéřů a vládních vyjednávačů. Složení delegace, stejně jako podrobnosti o jednání, jsou zatím tajné.

Informace, že vláda získá podíl v PSA francouzský ministr financí Pierre Moscovici na výroční zasedání Mezinárodního měnového fondu ve Washingtonu přímo nepotvrdil ale ani nepopřel: „Záležitost se netýká v prvé řadě francouzské vlády nebo automobilky, která kupuje podíl v PSA, ale rozvíjení dobrého průmyslového partnerství pro PSA.“

 „Situace je katastrofální. Je jasné, že hotovost je nyní mnohem větším problémem a společnost zjišťuje, že nemůže přestat investovat, neboť by jinak utrpěla dlouhodobé ztráty,“ uvedl David Arnold, specialista na automobilový průmysl u Barclays Capital.

Xavier Lellasseux, mluvčí druhého největšího odborového svazu PSA CFDT, řekl, že zvýšení kapitálu je pro automobilku životně nezbytné, ale chtěl se ujistit, že společnost zůstane pod francouzským vlivem: „Bylo by dobré, aby všichni francouzští akcionáři měli nadále vliv, což by omezilo ambice jednoho nebo dalších příchozích akcionářů.“ řekl. Klíčovou otázkou by bylo, zda francouzští akcionáři včetně vlády budou mít právo veta.

Christian Lafaye z odborového svazu Force Ouvriere řekl, „Nemůžeme popřít, že Číňané přinášejí změnu a peníze.“ Nákup podílu společností Dongfeng by podle něj bylo udržitelným řešením.

Nicméně Franck Bieri z vedení odborového svazu CGC varoval, že následky pro francouzský trh a pracovníky zůstávají nejasné: „Je možné, že to udrží automobilku v chodu, ale není jisté, zda to zachrání všechna pracovní místa, neboť podíl PSA na trhu trvale klesá.“