renault oživí značku alpine sám | Aktuality | autoweek.cz

Renault oživí značku Alpine sám

Renault oživí značku Alpine sám

26.03.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Renault bude muset oživit svou legendární značku Alpine sám poté, co končí jeho partnerství s britským výrobcem speciálních sportovních automobilů Caterham.

Automobilky Renault a Caterham v listopadu 2012 oznámily dohodu 50-50 pro konstrukci, vývoj a výrobu sportovních automobilů. Obě automobilky tehdy plánovaly, že první společně vyvinuté automobily přijdou na trh do roku 2016.

Francouzská automobilka nyní oznámila odborům, že ze společného podniku s Caterhamem odstoupí a bude pokračovat v samostatném vývoji roadsteru, který bude oživením vlastní značky Alpine.

Oba partneři měli v plánu využít svou pověst a zkušenosti z formule 1 k postavení cenově relativně dostupných výkonných sportovních automobilů prodávaných v Evropě a Asii.

 

Automobilku Caterham, která původně vznikla jako pokračovatel výroby extrémních vozidel Lotus Seven a jejich stavebnic, v roce 2011 získal záchrance letecké společnosti AirAsia Tony Fernandes. Fernandes vstoupil v roce 2009 do závodů formule 1 s vlastním týmem Malaysia1. Původně pro něj od Davida Hunta získal práva na legendární jméno Team Lotus. Po několika letech soudních sporů s Lotus Group a automobilkou Lotus Cars došlo k dohodě. Fernandes svůj tým přejmenoval na Caterham podle malé anglické automobilky, kterou mezi tím koupil. Označení Lotus pro formuli 1 získal původně tovární tým Renaultu (ale před tím působící pod jmény Toleman a Benetton), který převzala lucemburská investiční společnost GenII Capital.

 

Fernandes uzavřel s Renaultem dohodu o dodávkách motorů pro svůj tým F1. Současně ohlásil, že s novým modelem, vyvinutým ve spolupráci s Renaultem, promění britského výrobce sportovních automobilů a jejich stavebnic v globálně působící prémiovou značku.

Tým Caterham však ve F1 v roce 2013 skončil až jako poslední a od doby, co vstoupil do F1, nikdy nebodoval. Fernandes proto v lednu varoval, že pokud se situace nezlepší, může z F1 (a tím i z Caterhamu) odejít.

 

Už na konci minulého roku také nejvyšší výkonný představitel Renaultu Carlos Ghosn při interním jednání vyjádřil pochybnosti o budoucím finančním příspěvku Caterhamu do společného podniku. Společný podnik nyní skončil kvůli rozdílným názorům na vývoj vozidel.

Renault chce i nadále vyrobit nástupce úspěšných sportovních automobilů Alpine. Vozy této značky chce stavět ve své továrně v Dieppe. Ukončení dohody s Caterhamem automobilka odmítla komentovat.