renault prodává málo ale vydělává | Aktuality | autoweek.cz

Renault prodává málo ale vydělává

Renault prodává málo ale vydělává

02.08.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Pohled na pololetní prodejní výsledky v Evropě ukazují, že největší ztráty zaznamenal Renault. Jenže zatímco jiní jsou ve ztrátě, Renault vykázal zisk miliardu eur. Dokáže totiž těžit z globalizace. A to ještě připravuje uvedení dvou nových značek - Alpine a Initiale Paris.

Podle statistik ACEA zaznamenal během prvního pololetí v Evropě největší propad prodeje mezi velkoobjemovými producenty Renault - o 17,09 %. To je horší výsledek než vykázal Opel (-15 %), francouzský rival PSA (-13,9 %) a dokonce o něco horší i než skomírající Fiat (-17,08 %). Porovnáme-li uvedený údaj se situací těchto automobilek, pak by měl Renault bojovat o holé přežití. Jenže tak tomu vůbec není.

Renault za první pololetí 2012 vykázal zisk ve výši 1,02 miliardy eur resp. 786 milionů eur po zdanění. To se sice zdaleka nemůže rovnat Volkswagenu (zisk 10,1 miliardy eur před zdaněním resp. 8,8 miliardy po zdanění), ale vzhledem k situaci v Evropě to je velmi příznivá hodnota. Většina zisku Renaultu (630 milionů eur) je výnosem z akcií jiných společností - především aliančního partnera Nissanu, v menší míře švédského Volvo Truck. Dalším významným zdrojem peněz (395 milionů eur) jsou výnosy z financování prodeje aut.

Zbývá 87 milionů eur, které vynesla výroba a prodej aut. To se sice může zdát málo, jenže v současné době to vůbec není špatné. Renaultu se vyplácí rozdělení produkce do různých částí světa, takže příjmy v jednom regionu dokáží vyvážit ztráty v jiném. Při poklesu v Evropě Renault zvýšil prodej v Latinské Americe o 20 % a v Rusku dokonce o 29 %, přičemž především příjmy v Latinské Americe značně převyšovaly globální průměr.

Abychom si vše dokázali dát do souvislostí připomeňme, že PSA se během prvního pololetí propadlo do ztráty 819 milionů eur a Fiat bez Chrysleru vykázal ztrátu 519 milionů eur. Průběžné výsledky Renaultu dávají šanci, že celoroční hospodářský výsledek by mohl skončit ziskem. V tomto ohledu tedy manažeři Renaultu pod vedením Carlose Ghosna a Carlose Tavarese odvádějí vynikající práci a sklízejí za to i patřičné pochvaly.

"Management se zaměřuje jen na ty nejdůležitější věci. Udržují zisk alespoň v minimální výši a nehoní se za každou cenu po velkém objemu prodeje podporovanému přílišnými slevami," říká analytička londýnské banky Barclays Kristina Churchová.

"Obchod udržují při životě pomocí zisku z rozvíjejících se trhů a důraznou kontrolou nákladů v Evropě," dodává Max Bernstein ze skupiny Bernstein.

"Je to vynikající výsledek, zvláště v porovnání s PSA. Automobilová divize zůstává zisková, což je s ohledem na situaci na trhu třeba vnímat velmi pozitivně," chválí také Sascha Gommel z frankfurtské Commerzbank.

Velkou pomoc pro skupinu Renault představují vozy jeho levné značky Dacia, které se s nízkou cenou dobře prodávají i v době krize a přitom díky levné výrobě produkují zisk.

Renault v posledních letech investoval velké prostředky do rozvoje elektromobility. První výsledky této riskantní strategie přicházejí na trh - elektromobily Zoe a Twizy, stejně jako elektřinou poháněná varianta užitkového Kangoo. Renault proto připravuje těsné spojení s divizí elektroniky korejské skupiny LG.

Výkonný šéf skupiny Carlos Tavares navíc nepřímo potvrdil, že Renault připravuje pro autosalon v Paříži nejen premiéru nové generace klíčového modelu Clio, ale také uvedení hned dvou nových značek na trh. Pod vracejícím se jménem Alpine by se měl vytvořit prostor pro malé série sportovních vozů. Mnohem důležitější by mělo být uvedení zcela nové značky Initiale Paris. Pod tou chce Renault prodávat luxusní vozy podobně jako Nissan vytvořil značku Infiniti. Projekt by měl jít ještě dál, než úspěšná luxusní řada Citroen DS. Tyto luxusní Renaulty by totiž měly vycházet ze spolupráce s Daimlerem, ale v žádném případě nepůjde o přebrandované vozy Mercedes-Benz (na rozdíl od užitkových vozů, kde Mercedes Citan je ve skutečnosti Renaultem Kangoo).