renault twingo vrací motor dozadu | Aktuality | autoweek.cz

Renault Twingo vrací motor dozadu

Renault Twingo vrací motor dozadu

19.09.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Dvacet let po premiéře Renaultu Twingo přichází zcela třetí generace městské vozu v novém pojetí - poprvé s pětidveřovou karoserií a motorem vzadu, vynikajícími schopnosti manévrování v městském provozu a přátelským vzhledem s rozsáhlými možnostmi personalizace.

Segment minivozů si v Evropě udržuje poměrně stabilní podíl 10 % trhu. Když v roce 1993 do tohoto segmentu vstoupila první generace Twinga, měla pět konkurentů a okamžitě získala 17 % podílu v segmentu a už v prvním celém roce prodeje 1994 tento podíl vzrostl na 25 %. V témže roce bylo Twingo uvedeno i na český trh - tehdy jako první automobil z dovozu s cenou pod hranicí 300 000 Kč!

 

V roce 2007 už na druhou generaci Twinga čekalo 25 konkurentů, takže při podobném objemu prodeje jako dříve dosáhla podíl na trhu v segmentu jen 6 %. Modernizovaná podoba z roku 2011 se se 23 konkurenty vyšplhala opět na 10 %. Prvních dvou generací se prodalo téměř dva miliony kusů. V České republice je situace poněkud jiná, protože segment minivozů zaujímá podstatně menší podíl. Dlouho to bylo okolo 2 %, v posledních dvou letech vzrostl nad hranici 3 % po příchodu Škody Citigo.

 

Koncepce nového Twinga vznikla v Technocentru Renaultu ve spolupráci se společností Daimler. Proto bude Twingo sdílet až 70 % komponent s novou generací vozů Smart. Nové Twingo je kompaktnější než jeho předchůdce. Přináší zásadní technickou změnu - po několika desetiletích vrací do segmentu malých vozů motor dozadu. Motor je uložen nad zadními koly skloněn pod úhlem 49° na zadní nápravě typu de Dion.

 

Architektura s motorem umístěným vzadu má pro malé městské vozidlo mnoho výhod. Inovace u nového Twinga spočívá v umístění moderních motorů do minimálního prostoru. Umístěním motoru dozadu se uvolnil prostor kolem přední nápravy typu pseudo-MacPherson. To umožnilo zvětšit maximální úhel natočení kol při plném rejdu z běžných cca 30° až na 45°. Průměr otáčení 8,65 m je díky tomu téměř o 1 metr menší, než je běžné v tomto segmentu. Díky tomu lze Twingo zaparkovat na menším prostoru a snáz se s ním manévruje.

 

Díky architektuře s motorem vzadu má nové Twingo téměř ideální rozložení hmotnosti: 45 % na přední nápravě a 55 % na zadní nápravě oproti běžnému poměru vozidel s pohonem předních kol 70:30 %. Zajímavostí je rozdílný rozměr kol vpředu a vzadu.

 

Podoba nového Twinga spojuje ducha první generace se současnou designovou strategií Renaultu. Navazuje na koncepty Twin’Z a Twin’Run představené v polovině roku 2013. Poprvé má pětidveřovou karoserii, přičemž se třídveřovou se nepočítá. Na přání se nabízí také rozměrná elektricky ovládaná plátěná střecha. Díky krátké přídi a kolům posunutým do rohů karoserie je délka pouze 3,59 m, tedy o 10 cm méně než u předchozí generace. Velký prostor v interiéru ale zaručuje rekordní délka rozvoru 2,49 m.

 

Konstrukce byla speciálně navržena pro architekturu s motorem uloženým vzadu a s velmi krátkým předním a zadním převisem. Při čelním nárazu musí nosná struktura karoserie odolat nejen síle působící z přední části, ale také setrvačnosti ze zadní části se posouvající hmoty motoru. Bezpečnost cestujících vzadu zajišťují vyztužené příčníky, které vytvářejí ochrannou bariéru oddělující motor od kabiny.

 

Ač je nové Twingo o 10 cm kratší než jeho předchůdce, délka interiéru narostla o 130 mm. Nabízí velkorysý prostor jak vpředu, tak i vzadu, a to zejména v oblasti kolen, který patří k největším v segmentu. Nové Twingo je proto vhodné i pro pohodlnou dopravu čtyř větších osob, a to i na zadních sedadlech.

 

Nad motorem se nachází zavazadlový prostor o objemu 219 l pravoúhlého tvaru nenarušený podběhy kol. Opěradla zadních sedadel lze sklopit jedním pohybem, čímž vznikne rovná podlaha o délce 1,35 m a využitelný prostor o objemu 980 l. Sklopné je i sedadlo spolujezdce, takže Twingo nabízí úložnou délku až 2315 mm, což umožňuje přestěhovat i skříň.

 

Nové Twingo lze snadno individualizovat použitím vnějších polepů a vnitřních dekoračních prvků, které jsou barevně sladěny s odstíny karoserie. Nové Twingo je jediným městským vozidlem s dvojí multimediální nabídkou - praktickým připojením prostřednictvím chytrého telefonu s R&GO a navigačním systémem zdarma nebo prostřednictvím nejnovější verze integrovaného multimediálního systému R-Link Evolution v podobě tabletu s nabídkou aplikací určených pro použití ve vozidle.

Jednoduchý a praktický systém R&GO je zcela integrován do vozidla. S rádiem, univerzálním držákem na smartphone a aplikací R&GO má uživatel ergonomický a intuitivní přístup k nejužitečnějším aplikacím ve vozidle, které jsou uspořádány do čtyř oblastí: navigace, telefon, multimédia a vozidlo.  R-Link Evolution má nové software a 7" displej R-Link byl uznán institutem SBD jako nejergonomičtější a nejintuitivnější multimediální systém.

 

Aby vozidlo splňovalo požadavky na kvalitu, byly do výrobního závodu Novo Mesto ve Slovinsku, mj. i do vybudování nové lakovny, vloženo více než 450 milionů eur. Výroba začala koncem srpna. Základní cena, zahrnující pětiletou záruku (resp. na 150 000 km), začíná na 214 900 Kč.

  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu
  • Renault Twingo vrací motor dozadu