riziko štítkování pneumatik | Aktuality | autoweek.cz

Riziko štítkování pneumatik

Riziko štítkování pneumatik

30.11.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Který výrobce zimních pneumatik vychází z nově zavedeného štítkování nejlépe? Tato nesmyslná a především nebezpečná úvaha se šíří po internetu a podobná hodnocení se objevují i v dalších médiích jako doklad ochoty publikovat bez přemýšlení jakýkoliv nesmysl.

Tématem štítkování pneumatik jsme se začali zabývat už s velkým předstihem. Opakovaně přitom zdůrazňujeme, že tři kritéria, uváděná na štítcích, nemají z hlediska uživatele a posouzení skutečné kvality pneumatiky žádnou vypovídací schopnost. V případě zimních pneumatik je to ještě jednoznačnější, protože ani jedno z kritérií nemá se zimním provozem naprosto nic společného. Už předem bylo jasné, že ty nejkvalitnější zimní pneumatiky nebudou mít na štítcích nikterak dobré hodnocení, protože parametry hodnocené podle předpisu EU nemají se skutečnými kvalitativními požadavky nic společného.

Hospodárnost vyjadřuje valivý odpor pneumatik a bezpečnost je nahrazena pouze údajem přilnavosti pneumatiky na mokré vozovce při brzdění. Především z hlediska bezpečnosti je informace uváděná na štítcích zcela nedostačující. Neméně důležité jsou jízdní stabilita, ovladatelnost, boční vedení v zatáčkách, a to jak na suchu, tak i na mokru, chování ve velké rychlosti, odolnost proti aquaplaningu v přímém směru i při zatáčení. Připravit pneumatiku tak, aby měla vynikající schopnosti brzdění na mokru na úkor ostatních parametrů může z hlediska bezpečnosti znamenat velmi nebezpečný trend.

Pro výběr zimních pneumatik štítky nepodávají žádné relevantní informace. Nehodnotí chování na sněhu ani náledí. Paradoxně budou mít nejlepší vysocevýkonné zimní pneumatiky s asymetrickým dezénem na štítcích špatná hodnocení, protože za vynikající schopnosti v zimních podmínkách platí větším valivým odporem.

Z hlediska životního prostředí i celkových provozních nákladů je zásadním kriteriem životnost pneumatiky, ale štítek žádné informace o míře opotřebení nepřináší. Přitom hodnocené parametry, především přilnavost na mokru, lze vylepšovat na úkor životnosti.

Už předem jsme varovali, že údaje na štítcích proto mohou mít velmi nepříznivý vliv na volbu pneumatik v případě, že budou především zimní pneumatiky hodnoceny pouze na základě irelevantních kritérií uváděných na štítcích. Jediným přínosem štítků proto může být jen možnost poznat extrémně špatné pneumatiky. I zde je ale problém, spočívající v tom, že údaje uváděné na štítcích vycházejí jen z měření samotných výrobců.

Vzhledem k tomu, že se stále větší množství pneumatik ve snaze o úspory za každou cenu prodává přes internet, dalo se očekávat, že některé servery údaje na štítcích promění v hodnotící kriterium a budou sestavovat žebříčky ve snaze vyvolat u zákazníkům dojem, že se skutečně jedná o porovnání kvality pneumatik z hlediska bezpečnosti a hospodárnosti provozu. Tak tomu ale v žádném případě není. Navíc hodnocení téže pneumatiky může být pro různé rozměry odlišné.

Přesně jak se dalo očekávat, toto nesmyslné hodnocení už je zde a dokonce se jako tisková zpráva šíří v médiích.

Je proto jen na odbornících z autoservisů a pneuservisů, aby společně se seriózními médii zákazníky před těmito nesmyslnými hodnoceními varovali.