rošero-p first: slováci představili autobus na vodík | Aktuality | autoweek.cz

Rošero-P First: Slováci představili autobus na vodík

Rošero-P First: Slováci představili autobus na vodík

08.08.2021 | Rybecký Vladimír | Nové modely

Společnost Rošero-P ze Spišské Nové Vsi ve spolupráci se Strojní fakultou Technické univerzity v Košicích představila prototyp autobusu s palivovými články. Měl by se dostat i do sériové výroby.
Plně funkční prototyp hybridního autobus s vodíkovými palivovými články a elektrickým pohonem vyvinul a vyrobil slovenský výrobce midibusů Rošero-P ze Spišské Nové Vsi ve spolupráci se Strojní fakultou Technické univerzity Košice (TUKE). Výrobní náklady představují půl milionu eur, ale v konečném důsledku by se měly vyplatit.
 
Midibus Rošero-P First se oficiálně představí na říjnové výstavě Expo v Dubaji, kde bude reprezentovat slovenský průmysl. Současně se připravuje i sériová výroba. Slováci si po výstavě v Dubaji slibují příval objednávek. Prototyp při prezentaci zaujal představitele Košického, kteří by výhledově měli zájem až o 90 takovýchto vozidel, ale i Ústeckého kraje, kteří projevili zájem o zavedení vodíkových autobusů do provozu. Rošero-P současnosti sériově vyrábí 150 midibusů s pohonem na naftu nebo CNG ročně.
 
Prototyp vodíkového autobusu jako první na světě používá unikátní nízkotlaké metal-hydridové zásobníky (MHZ) na vodík pro hlavní zdroje energie pro pohon autobusu. Vodík se vhání do zásobníku pod tlakem 1 až 3 MPa. Při styku s metalhydridovým povrchem dochází díky katalytické reakci k rozštěpení molekulárního vodíku na atomy, které se přímo vážou do struktury metalhydridové materiálu využívaje prázdná místa ve struktuře kovů. Jelikož vodík je vázán přímo ve struktuře materiálu, nepodílí se na zvyšování tlaku v zásobníku a pracovní tlak se pohybuje maximálně na hodnotě 3 MPa. Ve vozidlech s palivovými články se obvykle vodík skladuje při tlacích od 35 MPa do 70 MPa. Jelikož se pracuje s nízkým tlakem, nedochází ke ztrátě energie při stlačování. V případě MHZ se při proražení stěny nádoby vodík pouze pozvolna uvolní a nehrozí nebezpečí výbuchu.
 
Pohon autobusu přizpůsobeného pro městský provoz zajišťuje elektromotor, který získává energii z akumulátoru nabíjeného z nízkoteplotních palivových článků pracujících při teplotě asi 80° C. Dvanáctimístný prototyp s dojezdem 180 km by se podle Národní vodíkové asociace Slovenska měl v brzké době dostat do reálného provozu. Testovací jízdy by se plánují ve Spišské Nové Vsi.
 
V Evropě už jezdí téměř 200 autobusů s palivovými články na vodík. Do roku 2025 by mělo na cesty těchto a jiných míst přibýt dalších 1000 kusů. Provoz experimentálního autobusu s palivovými články TriHyBus, který vyvinul Ústav jaderného výzkumu v Řeži a pro nějž byla v roce 2009 v Neratovicích vybudována plnicí stanice na vodík už před lety skončil, stejně jako provoz plnicí stanice zatím bez pokračování. V Evropě je 177 plnících stanic na vodík, nejvíc v Německu (87), zatímco na Slovensku ještě není dokončena ani jedna. V říjnu ale má být uvedena do provozu v Bratislavě a pravděpodobně v Košicích.