ruská trojka chce být jedničkou | Aktuality | autoweek.cz

Ruská trojka chce být jedničkou

Ruská trojka chce být jedničkou

04.05.2012 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Ruský výrobce automobilů Lada společnost AvtoVAZ přejde v rámci společného podniku ze státem vlastněné ruské společnosti Rostechnologii plně pod kontrolu Aliance Renault-Nissan.

Aliance Renault-Nissan, ruská státní zbrojařská společnost (oficiálně dodavatel špičkových technologií) GC Rostechnologii a investiční společnost Troika Dialog uzavřely v Paříži smlouvu o převodu akcií ruské automobilky AvtoVAZ. Podle dohody Aliance Renault-Nissan a GC Rostechnologii převedou své akcie v AvtoVAZ do společného podniku.

Automobilky Renault a Nissan společně vynaloží 750 milionů dolarů aby do poloviny roku 2014 získaly 67,13 % akcií společného podniku. Ten v té době získá všechny akcie AvtoVAZ náležící společnosti Troika Dialog, která je filiálkou ruské Sberbank. Společný podnik plně pod kontrolou Aliance Renault-Nissan poté bude vlastnit 74,5 % akcií AvtoVAZ.

Renault do společného podniku vloží 300 milionů dolarů a Nissan přidá 450 milionů, protože Renault už za 1 miliardu dolarů v roce 2008 získal 25 % akcií AvtoVAZ. Celá transakce bude završena do poloviny roku 2014. V nejbližších sedmi měsících Aliance Renault-Nissan začne s auditem veškerých finančních toků, právních závazků a ekologických náležitostí spojených s aktivitami AvtoVAZ.

Na základě výsledků auditu bude do konce roku podepsána definitivní smlouva, která bude poté předložena orgánům pro kontrolu trhu. Federální antimonopolní úřad Ruské federace FAS ale podle svého ředitele Igora Arťomijeva nevidí důvod, proč by k převodu akcií ruské automobilky na zahraniční investory nemohlo dojít především proto, že už od roku 2008 je Renault majitelem 25 % akcií plus tzv. zlaté akcie zabezpečující mu blokační právo.

Šéf Renaultu a Nissanu Carlos Ghosn věří, že se mu se značkou Lada podaří udržet a ještě posílit vedoucí postavení na ruském trhu. Předpokládá se, že Rusko se 4 miliony prodaných aut ročně do roku 2015 předstihne Německo, stane se největším evropským trhem a především se stane nejvýznamnějším zdrojem příjmů v Evropě.

V roce 2011 se v Rusku prodalo 2,65 milionu osobních a lehkých užitkových aut. Letos se očekává prodej 2,9 milionu vozidel. Vozů Lada se v roce 2011 prodalo 578 400 kusů, což představovalo 21,8 % podílu na trhu. Model Lada Kalina je s prodejem 142 930 kusů nejprodávanějším autem v Rusku. Velmi úspěšně byl zahájen prodej nového modelu Lada Granta. V letošním roce AvtoVAZ plánuje exportovat 70 000 vozů, převážně do postsovětských republik.

Společně AvtoVAZ, Renault a Nissan v Rusku v současné době drží podíl na trhu asi 33 %, takže se pro Alianci jedná o třetí největší trh na světě po Číně a USA. Ghosnovým cílem je do pěti let získat pro AvtoVAZ 25 % ruského trhu a celkem včetně Aliance dosáhnout 40 %. Podle šéfa AvtoVAZ Igora Komarova tomu dopomohou investice ve výši 2 miliard dolarů, které budou do roku 2015 vynaloženy na přípravu nových modelů Lada aby byly plně konkurenceschopné se zahraničními automobilkami.

Prvním novým modelem Lada, který vzešel ze spolupráce s Renaultem je Largus, což je Dacia Logan MCV. Novou výrobní linku pro tento vůz, vybudovanou v Togliatti za 525 milionů dolarů, otevřel v březnu ruský premiér Vladimir Putin. Nová linka zvýšila produkční kapacitu továrny o 350 000 vozů ročně na téměř milion aut.

AvtoVAZ sice první letošní pololetí skončí ve ztrátě, ale podle Komarova by do konce roku měl dosáhnout zisku. Výraznou pomocí pro něj přitom je program ruské vlády pro podporu prodeje nových aut z domácí produkce, který AvtoVAZ pomáhá lépe prodávat své staré modely.

Na fotografii jsou zleva: výkonný šéf AvtoVAZ Igor Komarov, president a generální ředitel Aliance Renault-Nissan Carlos Ghosn, vicepředseda představenstva Troika Dialog Sergej Skvorcov a ředitel Rostechnologii Sergej Čemezov