proč nejezdíme za polovičku? | Aktuality | autoweek.cz

Proč nejezdíme za polovičku?

Proč nejezdíme za polovičku?

05.12.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Kde kdo se zlobí, že ceny nafty a benzinu v poslední době dramaticky rostou. Přitom lze jezdit jen s polovičními provozními náklady! Přesto mezi českými motoristy stále panuje nedůvěra ve vozidla jezdící na CNG, tedy stlačený zemní plyn.

Za prvních deset měsíců letošního roku se v České republice prodalo jen 159 osobních aut s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG), což představuje pouhých 0,11 % z celkově registrovaných nových automobilů. Vloni to za stejné období bylo 125 vozů. Lehkých užitkových vozidel na CNG bylo za stejné období zaregistrováno dokonce jen 37, tedy 0,36 % z celkového prodeje. Pro porovnání - za prvních deset měsíců 2010 to bylo 23 užitkových vozidel. Nárůst o 27 resp. 61 % může vypadat skvěle, jenže absolutní čísla jsou stále velmi malá, takže se v podstatě jedná o stagnaci

Z uvedeného množství Volkswagen letos dodal 110 osobních a 3 užitkových aut, Mercedes-Benz 27 osobních a 12 užitkových vozů, Fiat po 13 osobních i užitkových autech, Iveco osm užitkových automobilů a Opel jedno užitkové vozidlo. V porovnání s optimistickými prognózami i se situací jinde ve světě je to překvapivě málo.

Přitom se síť čerpacích stanic v České republice systematicky rozrůstá - v říjnu 2011 už bylo v provozu 34 veřejně dostupných stanic, u nichž je možné samoobslužně doplnit CNG do osobních a lehkých užitkových vozidel 24 hodin denně. Vzhledem k tomu, že dojezd vozidel na CNG je srovnatelný s dojezdem aut na benzin či naftu, tak už to nepředstavuje větší problém.

Společnost Arval se pokusila tento vývoj pozměnit. Proto uspořádala setkání Využití ekologického paliva CNG se zaměřením především na fleetové manažery a obchodní ředitele. Právě oni by totiž měli nejlépe zhodnotit přednosti zemního plynu při provozu a posoudit výhodnost pořízení si vozidel na CNG.

 

Jan Tejnor ze společnosti Arval předložil detailní ekonomické srovnání provozu identického automobilu s pohonem na CNG a naftu na příkladu Volkswagenu Passat ve výkonově srovnatelných variantách 1,4 TSI EcoFuel a 2,0 TDI. Při porovnání celkových provozních nákladů (TCO - Tota Cost of Operation) po třech letech provozu s nájezdem 150 000 km i čtyřech letech a ujetí 120 000 km vychází ve prospěch CNG před naftou úspora ve výší 80 000 až 100 000 Kč (podle způsobu financování). K této podrobné analýze celkových provozních nákladů se na našich stránkách ještě brzy vrátíme.

Ing. Lubomír Kolman z RWE informoval o novinkách v legislativě, z nichž tou nejdůležitější je odvolání zákazu vjezdu vozidel na CNG do podzemních garáží jako je tomu jinde v Evropě (stále ale je nutný souhlas majitele garáže po finančně nenáročné úpravě větrání). Vysvětlil jak se vyvíjí a bude vyvíjet prodejní cena CNG, z čehož nejdůležitější je informace, že se cena stanovuje ve vazbě na cenu nafty a benzinu a její poměr k nim bude i nadále přibližně poloviční. Rovněž přiblížil stav ve výstavbě veřejně přístupných čerpacích stanic (jejich výstavba přijde asi na 10 milionů Kč), kterých je nyní v provozu 34. Do roku 2020 by jich v souladu s plněním závazku plynárenských společností má být nejméně 350. Navíc doložil, že CNG je z hlediska rizika požáru i výbuchu mnohem bezpečnější než benzin či nafta. Také auta na CNG jsou v tomto ohledu bezpečnější než auta používající klasické pohonné hmoty.

Michal Šesták ze společnosti IVG přiblížil technickou podstatu vozidel na CNG a jejich odlišnosti od klasických. Detailně popsal techniku osobních i užitkových vozů Volkswagen nabízených na našem trhu. Především zdůraznil, že moderní motory připravené pro provoz na CNG plně využívají přednosti jeho vysokého oktanového čísla (to je u CNG 130). Od srovnatelných verzí na benzin se liší nejen jiným nastavením řídicí jednotky, ale i konstrukčně - větším kompresním poměrem, a z toho plynoucím plochým dnem pístu, a především pancéřovanými ventily a sedly ventilů vzhledem k tomu, že CNG nemá mazací schopnosti. Tyto motory pak mají lepší výkonovou i momentovou charakteristiku a přitom jsou náklady na jejich údržbu dokonce nižší než u motorů na benzin. Současně z toho vyplývá varování před auty dodatečně přestavovanými na pohon CNG.

Velmi zajímavým doplněním byla nabídka plnicích stanic od společnosti CNG Company, kterou přednesl její jednatel Vladimír Stolz. Tato firma dodává výrobky italské společnosti Coltri a české Motor Jikov. Pořízení vlastního plnicího zařízení je možné už za 122 500 Kč (Coltri MCH5, cena je bez DPH). Při porovnání s výše uvedenými úsporami v celkových provozních nákladech je zřejmé, že se takováto investice už při provozu malého počtu vozidel na CNG velmi brzy vyplatí. Pak odpadá v podstatě jediná oprávněná výtka na CNG, kterou je relativně malý počet plnicích stanic na našem území. Tankovat lze vždy ve vlastním areálu. Přitom čerpání CNG z vlastní stanice vyjde ještě o trochu levněji.

Nezanedbatelnou předností, a zřejmě i důvodem, proč se leckdo použití vozidel na CNG brání, je nemožnost zcizování této pohonné hmoty pro soukromé účely.