s tzv. „malými stk“ mdčr vůbec neuvažuje | Aktuality | autoweek.cz

S tzv. „Malými STK“ MDČR vůbec neuvažuje

S tzv. „Malými STK“ MDČR vůbec neuvažuje

22.12.2016 | | Aktuality

Informace ASEM: Ministerstvem dopravy jmenovaní členové pracovní skupiny, která se bude v příštím roce zabývat zněním novely zákona 56/2001 Sb. a novely Vyhlášky 302/2001 Sb. v jejich platném znění, se seznámili s prvními návrhy implementací do zákona a vyhlášky.
Ministerstvo dopravy ČR svolalo vybrané zástupce zájmových skupin v oblasti STK a Měření emisí. Pozvanými byli kromě ASEM i zástupci krajských úřadů, sdružení STK Brno, DEKRA, Bělohradský, Asociace STK, Profesní sdružení STK, Centrum služeb pro silniční dopravu, TÜV SÜD a nakonec i zástupce společnosti AutoCont, protože se jedná o velmi brzké zavedení elektronického sběru dat i z emisních stanic.
 
Za zájmy cca 1700 aktivních provozovatelů SME, z nichž někteří uvažují rozšířit na tzv. „Malou STK“, byl do pracovní skupiny jmenován jen jediný - Asociace emisních techniků a opravářů (ASEM).
 
Ze schůzky, kde valná většina přítomných zastupovala provozovatele STK, bylo patrné, že tzv. Malé STK, které byly zmiňované ještě na prvním semináři Ministerstva dopravy, úředníci Ministerstva dopravy do budoucna vůbec neuvažují a znění novely vyhlášky 302/2001 Sb. zní na jedinou možnou formu pracoviště Technické kontroly jako na „velkokapacitní linku dlouhou nejméně 26 m pro nejméně tři stání osobních vozidel“. Z původních 2700 SME Ministerstvo odhaduje, že po zavedení elektronického sběru dat zůstane aktivních pouze ca 1000 SME.
 
Nejdůležitější informací pro provozovatele samostatných SME na tomto zakládajícím setkání byla povinnost vybavit SME dokumentační technologií obdobně jako je již dnes STK, a to velmi brzy, odhadem do května až srpna roku 2017! Jedná se o povinné focení vozidla, čtečku čárového kódu pro započetí měření emisí a jeho ukončení, připojení na internet za účelem zasílání emisních protokolů v elektronické podobě bezpečnostně šifrovaných protokolárních dat ve formátu xml na server Ministerstva dopravy, kde se tato data připojí k existujícím datovým souborům vozidel z STK.
 
SME se sice zbaví části papírové práce a minimálně poloviny tiskových úloh i ochranné známky, ale musí se vybavit focením, čtečkou čárového kódu a připojením na internetový server Ministerstva dopravy včetně softwaru.
 
Soutěž mezi jednotlivými „velkokapacitními linkami STK“ (se zákazem ekonomické spjatosti s opravami či prodejem náhradních dílů), aby právě k nim jezdili zákazníci, se bude vyostřovat, protože kdo bude umět protáhnout auto s protokolem „vyhověl“, ten vyhraje konkurenční bitvu o zákazníka v krájení koláče 1 500 000 000 Kč ročně!
 
Získá-li časem některá z STK pověst „přísná“, bude to znamenat její automatický zánik. Ale to nechce žádná z nich. Už dnes se některé v boji o zákazníka snaží inzerováním: „Jediná technická, kterou projedou všechny vozy…“. Takovou reklamu si třeba v Rakousku neumějí ani představit.
 
Podpořte úsilí ASEM
ASEM o nápravu systému emisního měření se neobejde bez podpory. Staňte se členy ASEM a získejte vliv na podobu vašeho oboru!
Naše adresa je:
Asociace emisních techniků a opravářů
Boleslavská 902
Kosmonosy 293 06
Česká republika