saab zachráněn? snad tomu nevěříte... | Aktuality | autoweek.cz

Saab zachráněn? Snad tomu nevěříte...

Saab zachráněn? Snad tomu nevěříte...

28.10.2011 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Čínské společnosti Pang Da a Youngman jsou připraveny zachránit automobilku Saab tím, že ji odkoupí od společnosti SWAN. Jenže majitel SWAN Victor Muller v posledních měsících poslal do světa už tolik podobných prohlášení, takže proč bychom mu nyní měli věřit?

Čtyři dne poté, co se společnost Swedish Automobile N. V. (SWAN) nedohodla na prodeji 100 % akcií čínským společnostem Pang Da Automobile Trade a Zheijang Youngman Lotus Automobile, protože nabízená cena (uvádělo se 30 milionů dolarů) byla příliš nízká, došlo k obratu. Pouhých několik hodin před vypršením termínu, po němž měl kontrolu nad automobilkou převzít nucený správce Guy Lofalk, byla uzavřena dohoda.

Oficiální tisková zpráva společnosti Swedish Automobile N. V. uvádí, že uzavřela s Pang Da a Youngman dohodu porozumění o prodeji a koupi 100 % podílu v Saab Automobile a Saab GB za 100 milionů eur. Dohoda je platná do 15. listopadu. Podle Mullera se tak podařilo zajistit budoucnost Saabu.

Vykládat tuto dohodu za záchranu Saabu je hodně naivní. Ve skutečnosti neznamená nic jiného, než že Saab Automobile zůstane v tzv. procesu reorganizace o dva týdny déle. Vše v sobě ukrývá zásadní háček - ostatně jako vše, s čím v posledních měsících přišel šéf SWAN Victor Muller. Dohoda mezi společnostmi SWAN, Pang Da a Youngman ještě podléhá schválení dalších zainteresovaných stran. Teprve poté má být okamžitě vyplaceno uvedených 100 milionů eur.

A právě to znamená, že se v podstatě vůbec nic nezměnilo proti současnému stavu. Platnost dohody totiž závisí na souhlasu Evropské investiční banky EIB, čínské Vývojové a reformní komise NDRC, věřitelů Saabu ale také koncernu General Motors, který je držitelem preferenčních akcií Saabu.

Čínská komise NDRC už několikrát dala najevo, že nehodlá podporovat další štěpení automobilového průmyslu v zemi. Naopak usiluje o jeho konsolidaci aby bylo možné jej nejpozději do roku 2015 proměnit v exportní odvětví. Proto byla před časem zamítnuta čínská investice společnosti Thengzhong do automobilky Hummer a nedávno bylo zamítnuto vytvoření společného podniku automobilek Chery a Subaru. A bez souhlasu NDRC nemůže žádná čínská firma investovat devizy v zahraničí. Je velmi nepravděpodobné, že by firmy jako Pang Da či Youngman dostaly k podobné investici souhlas. Ostatně už na jaře Pang Da a Youngman podaly žádost o schválení koupě 53,9 % akcií Saabu za 245 milionů eur a nedočkaly se odpovědi. Pak několik věřitelů Saabu požádalo o vyhlášení konkurzu a automobilka požádala o ochranu před věřiteli, což vedlo k ustanovení nuceného správce Guye Lofalka. Ten převzal dohled nad účetnictvím Saabu a společnosti SWAN stanovil termín 28. října k uskutečnění reorganizace, která by automobilce zabezpečila další financování.

Ve hře je navíc stále ještě GM. Muller tvrdí, že už vedení GM o prodeji Saabu informoval a věří v dohodu. Jenže GM nemá nejmenší důvod umožnit přenos svých technologií, používaných Saabem, do Číny. GM má Číně partnera ve společnosti SAIC, která je mnohem významnější, než Pang Da a Youngman. Prostřednictvím SAIC a jejího vlivu na čínskou vládu může celou transakci zablokovat nepřímo, ale prostřednictvím svých akcií tak může učinit i přímo.

Nejpravděpodobnější je, že NDRC prostě do 15. listopadu nijak nerozhodne. Pak jen uplyne termín, nikdo neztratí tvář a bude po všem.

I kdyby ale nastal zázrak a vše bylo včas všemi schváleno, nebude mít Saab vyhráno. Uvedených 100 milionů eur totiž postačí jen k prodloužení jeho agónie. Podle konkurzního správce Lofalka bude Saab v letech 2012 a 2013 vyžadovat jen pro udržení při životě nejméně 550 milionů eur. Pokud by se Saab měl proměnit v plně funkční automobilku schopnou se dopracovat k ziskovosti, bude do roku 2015 podle různých analýz vyžadovat další investice odhadované minimálně na 800 milionů eur. Muller tvrdí, že Číňané jsou připraveni do Saabu investovat 500 milionů eur. To je sice hodně peněz, ale pro Saab stále ještě málo.

Victor Muller tedy vytáhl další z mnoha es schovaných v rukávu. Není to ale nic jiného, než podobná bublina jako slibovaných 70 milionů dolarů od amerického investičního fondu North Street Capital. Za tímto honosným jménem se skrývá hedgeový fond bývalého neúspěšného závodníka Alexe Mascioliho. Co je zač se lze dozvědět jen ze stránky wikipedie kterou sám vytvořil. Ve finančních kruzích jej nikdo nezná. Zajímavé na něm je jen to, že v létě za 32 milionů eur koupil nizozemskou automobilku Spyker. Ano, to je ta, kterou založil Victor Muller a která původně kupovala Saab. Vzhledem k tomu, že se ve Spykeru angažoval kontroverzní ruský bankéř Vladimir Antonov, musel Muller pro převzetí kontroly nad Saabem vytvořit společnost SWAN. Evropská investiční banka i GM (a původně i švédská vláda) se totiž postavily proti působení Antonova v Saabu. Zdá se tedy, že Mascioli není pro Antonova ničím jiným, než tím, čemu se říká Bílý kůň. Proto nelze vyloučit, že se v případě předpokládaného krachu dohody s Číňany Mascioli a North Street Capital ještě vynoří jako poslední Mullerův trumf.