kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků? | Aktuality | autoweek.cz

Kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků?

Kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků?

15.11.2010 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Budou kupující elektromobilů dávat přednost novým značkám jako jsou Fisker, Tesla nebo Think či zůstanou u osvědčených, tedy vozů jako Nissan Leaf či smart ForTwo? Douglas A. Bolduc se nad tím zamyslel na stránkách Automotive News.

Firma Fisker se chystá získat zákazníky zavedených exkluzivních značek BMW a Audi vozem Karma na elektrický pohon. Výsledek tohoto úsilí do značné rozhodne o tom, kdo získá srdce a peněženky zákazníků elektrických automobilů.

Drobní průkopníci elektromobility, jako jsou norská firma Th!nk nebo americký Fisker Automotive, se domnívají, že jsou ve výhodě, protože se zabývají pouze výrobou elektrických automobilů. Zavedené automobilky, jako Nissan a Daimler, zase věří, že vzhledem k jejich letitým zkušenostem budou zákazníci chtít jejich elektrické automobily.

„Myslím, že se budou zajímat o jméno značky," tvrdí viceprezident pro výrobu Nissanu Europe Trevor Mann. „Domnívám se, že Nissan představuje skvělý odkaz z hlediska technologie a konstrukce. Vyrábíme mimořádně kvalitní automobily. Všechny je v budoucnu budeme dodávat s elektrickým pohonem.“ Nissan v tomto roce uvádí na trhy v Evropě, USA a v Japonsku plnohodnotný automobil s elektrickým pohonem Leaf.

Šéf oddělení pro životní prostředí u Daimleru Herbert Kohler v rozhovoru uvedl: "Pro mě je logičtější pokud budou takovýto typ vozidla hledat u Mercedesu a ne u nových společností, o kterých nikdo nemůže vědět jak dlouho budou existovat." Daimler v současnosti v Evropě nabízí omezený počet plně elektrických miniautomobilů Smart ForTwo. Výroba ve velkém má být zahájena v továrně v Hambachu ve Francii v roce 2012.

Šéf automobilky Fisker Automotive Henrik Fisker si ale nemyslí, že by jeho společnost byla vůči automobilovým gigantům v nevýhodném postavení. "Odkud si myslíte, že jsou naši klienti? Přicházejí od BMW, Mercedesu, Lexusu a Jaguaru, Audi a Porsche. Přicházejí proto, že se chtějí ztotožnit se značkou, která je šetrná vůči životnímu prostředí a přináší něco nového do jejich životního stylu. Myslím, že právě nyní je ten pravý čas k založení nové automobilky."

Nejvyšší šéf firmy Th!nk Richard Canny s Fiskerem souhlasí: "Jedná se o úžasnou revoluci v tomto odvětví, která vše naprosto změní." Obě firmy spolupracují s finským smluvním výrobcem Valmet Automotive. Valmet od prosince 2009 vyrábí elektrický miniautomobil Th!nk City. Dodává jej do Norska, Rakouska, Španělska a Nizozemí. Výroba v USA by měla začít na začátku roku 2011. Elektrický luxusní sedan Fisker Karma začne Valmet ve Finsku vyrábět do konce tohoto roku.

Analytik z poradenské firmy Frost & Sullivan Vishnu Muralidharan říká, že je ještě příliš brzy na zhodnocení, zda budou ve výhodě nováčci nebo zavedené značky. Podle něj dosud elektromobily kupují nadšenci, kteří přimhouří oko nad případným omezením vozidla. Nejdůležitější je pro ně vlastnit elektromobil.

Průzkumy trhu ukazují, že v hlavách zákazníků, kteří uvažují o elektromobilu, již existuje určitá hiearchie značek. Ta skutečně vypovídá o konzervativním vnímání značek, ovšem úplně jinak, než si mnohé z nich představují. Elektromobily totiž zákazníci hodlají hledat tam, kde zatím vůbec nejsou.

Firma Deloitte Consulting totiž zjistila, že 17 % zákazníků by dalo přednost koupi elektromobilu od Toyoty, 15 % od Hondy a 12 % od Fordu. Přitom Toyota zatím jen oznámila, že v roce 2012 uvede na severoamerický trh dobíjecí verzi hybridního Priusu. Ve snaze dohnat ztrátu ve vývoji čistě elektrického pohonu Toyota navázala spolupráci s firmou Tesla Motors a spolu s ním připravuje elektrickou verzi SUV RAV4 EV, jejíž výroba se plánuje na rok 2012. Honda dosud ani neodhalila své plány na elektrické vozy, ale jako jediná nabízí vozidlo FCX Clarity na palivové články, což je vlastně také elektromobil.

Ředitelka pro globální elektrifikaci u Fordu, Nancy Gioia, uvedla, že plně elektrická verze komerčního vozu Transit Connect přijde na trh v USA koncem tohoto roku a v Evropě za rok. Akumulátory poháněný Focus Electric přijde na evropský trh v roce 2012, ale premiéru bude mít už v roce 2011 v USA. V roce 2013 chce Ford v Evropě představit dva hybridy a jeden dobíjecí hybrid.

Čtvrtou značkou v pořadí bylo s 8 % General Motors se značkou Chevrolet. Ta v USA právě uvádí na trh Volt s elektrickým pohonem s prodlouženým dojezdem. Až na devátém místě se umístil Nissan se 4 %, ač už svůj plně elektrický Leaf prodává. Pouhá 2 % získala firma Tesla Motors, která již několik let vyrábí výkonný elektromobil Roadster.

 

  • Kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků?
  • Kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků?
  • Kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků?
  • Kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků?
  • Kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků?
  • Kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků?
  • Kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků?
  • Kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků?
  • Kdo si s elektromobily získá srdce zákazníků?