seat leon x-perience pro aktivní životní styl | Aktuality | autoweek.cz

Seat Leon X-Perience pro aktivní životní styl

Seat Leon X-Perience pro aktivní životní styl

15.07.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Robustní design a prémiový interiér v kombinaci se stálým pohonem všech kol a výbavou pro všechny druhy cest. Seat Leon X-Perience nabízí alternativu k vozu Škoda Octavia Scout.

Seat Leon X-Perience doplňuje modelovou Leon vedle dvoudveřového Leonu SC, čtyřdveřového Leonu, kombi Leon ST a vysokovýkonné verze Leon Cupra. Díky nejnovější generaci trvalého pohonu všech kol zvládne jízdu po silnici nebo šotolině, v prachu, dešti nebo na sněhu.

 

Základem nové verze Leon X-Perience je kombi Leon ST, s nímž sdílí emocionální design, dynamiku a všestrannou využitelnost v každodenním provozu. K tomu přidává elektronicky řízený pohon všech kol, podvozek s nastavením pro různé druhy povrchu a s vyšší světlou výškou doplněný o vzhled ve stylu terénních vozů a individuální úpravu interiéru.

 

Zavazadlový prostor má objem 587 l a lze jej zvětšit až na 1470 l sklopením opěradel zadních sedadel. Osobitý charakter mu dodávají ochranné lišty na prazích a kolem podběhů kol, společně s mohutnou přídí s velkými otvory pro přívod vzduchu a předním spoilerem s hliníkovou povrchovou úpravou. Také záď se odlišuje novým nárazníkem s hliníkovou ozdobnou lištou. Podélné střešní nosiče mají anodizovanou povrchovou úpravu v černém odstínu. Litá 17“ kola lze na přání nahradit 18“ koly ve speciálním designu s pěti dvojitými paprsky.

 

Nabídka motorů TDI a TSI zahrnuje vrcholný turbodiesel 2,0 TDI o výkonu 135 kW (184 k) a točivému momentu 380 N.m dodávaný s převodovkou DSG. Turbodiesel 2,0 TDI s nejvyšším výkonem 110 kW (150 k) a točivým momentem 320 N.m má šestirychlostní přímo řazenou převodovku. Základní turbodiesel 1,6 TDI dosahuje nejvyššího výkonu 81 kW (110 k) a točivý moment 250 N.m. Zážehový motor 1.8 TSI s výkonem 132 kW/180 k je přeplňovaný turbodmychadlem a poskytuje maximální točivý moment 280 N.m. Stejně jako nejvýkonnější vznětový motor TDI je sériově vybaven šestirychlostní převodovkou DSG  s možností řazení páčkami pod volantem. U všech variant je součástí výbavy Start/Stop systém a rekuperace kinetické energie.

 

Leon X-Perience používá nově vyvinutou pátou generaci mezinápravové spojky Haldex. Tato elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka reaguje extrémně rychle na všechny myslitelné jízdní situace, čímž významným způsobem přispívá ke zvýšení aktivní bezpečnosti a vylepšení provozních vlastností. Je umístěna na konci spojovacího hřídele před diferenciálem zadní nápravy. Lamely se uvnitř otáčejí v olejové lázni. Kovové třecí lamely jsou uspořádány po dvojicích střídavě za sebou – jedna lamela každého páru je trvale spojena se skříní spojky, která se otáčí se spojovacím hřídelem. Druhá lamela se otáčí s výstupním hřídelem do zadního diferenciálu.

 

Za normálních jízdních podmínek umožňuje mezinápravová spojka přenos většiny hnacího momentu na přední kola. Dojde-li ke ztrátě trakce, je během milisekund plynule přenášen točivý moment na zadní nápravu díky řízenému stlačování sady lamel pístem. Nová generace spojky Haldex se obejde bez dosud používaného zásobníku tlaku, takže je mnohem kompaktnější a o 1,4 kg lehčí než předchozí verze.

 

X-Perience je v porovnání s modelem Leon ST o 15 mm vyšší a má i o tolik vyšší světlou výšku. Přední náprava typu McPherson je uložena v pomocném rámu. Vzadu je čtyřprvková náprava, která odděleně zachycuje síly, působící v příčném a podélném směru. Tlumiče a vinuté pružiny jsou uloženy odděleně.

 

Charakter vozu Seat Leon X-Perience ve verzích s motory TDI/135 kW a TSI/132 kW lze individuálně přizpůsobit náladě řidiče a jízdní situaci sériově dodávaným voličem jízdních režimů Seat Drive Profile, umožňujícím řidiči měnit charakteristiku posilovače řízení, pedálu plynu a převodovky DSG ve třech režimech – Eco, Comfort a Sport. K dispozici je i individuální nastavení.

 

Nový Seat Leon X-Perience má v sériové výbavě asistenční systémy EDS (elektronické uzávěrky diferenciálu na obou nápravách) a XDS (rozšířená elektronická uzávěrka diferenciálu pro lepší trakci v zatáčkách), elektronicky řízený stabilizační systém ESC a multikolizní brzdu.

 

Nový Seat Leon X-Perience nabízí také nejmodernější informační a zábavní systémy. Základem pro nejlepší možnou zábavu na cestách je ovládací systém Seat Easy Connect, který umožňuje ovládat veškeré zábavní a komunikační funkce, společně s rozmanitými funkcemi dalších systémů vozidla, prostřednictvím dotykového displeje na přístrojové desce.