seat odhalil, co škoda tajila! | Aktuality | autoweek.cz

Seat odhalil, co Škoda tajila!

Seat odhalil, co Škoda tajila!

27.03.2014 | Rybecký Vladimír | Aktuality

Na dnešní výroční tiskové konferenci automobilky Seat její president Jürgen Stackmann prozradil to, co jsme se nedověděli od vedení společnosti Škoda Auto. Podle rozhodnutí z Wolfsburgu bude Seat své SUV vyrábět v České republice.

Šéf Seatu Jürgen Stackmann přesvědčil koncernové šéfy ve Wolfsburgu. Nabídkou SUV posílí obchodní činnost značky Seat ve snaze vrátit španělskou automobilku k ziskovosti.

 

Rozhodnuto: Seat dostane SUV z Kvasin!

Seat tedy dostal z Wolfsburgu zelenou pro výrobu kompaktního SUV. Jürgen Stackmann prohlásil, že nový vůz byl vyvinut ve španělském vývojovém centru v Martorellu. Jenže jak zjistil německý Automobilwoche u svých dobře informovaných zdrojů ve vedení společnosti Volkswagen, nové SUV se bude vyrábět v českém závodě Škoda Auto v Kvasinách, kde se už vyrábí menší SUV Škoda Yeti.

 Ač už byla oficiálně potvrzena výroba nového modelu značky Škoda v Kvasinách, při nedávné výroční konferenci společnosti Škoda Auto předseda představenstva Winfried Vahland odmítl blíže specifikovat, o jaký typ vozu půjde. Už delší dobu ale je zřejmé, že půjde právě o kompaktní SUV. To také už koncem loňského roku uvedl v rozhovoru pro německá média Jürgen Stackmann, když prohlásil, že chce získat vlastní verzi tohoto modelu i pro Seat.

U Seatu samozřejmě doufali, že se nový vůz bude vyrábět v jejich hlavním závodě v Martorellu, který dlouhodobě čelí nevyužité výrobní kapacitě. Jenže interní propočty Volkswagenu ukázaly, že výrobní náklady v Kvasinách jsou mnohem nižší. Navíc je logickou snahou Volkswagenu vyrábět pod jednou střechou vozy navržené na stejném technickém základě.

 

Kompaktní SUV získá novou klientelu

Vedení Seatu i jeho prodejci jsou každopádně velmi spokojeni alespoň s tím, že potenciálně velmi nadějné SUV po dlouhých jednáních přijde do modelové nabídky španělské značky. Poptávka po kompaktních SUV totiž, na rozdíl od jiných segmentů, dlouhodobě v Evropě roste - za posledních pět let o 40 % na přibližně milion dodaných vozů ročně!

Podle dostupných informací bude připravované kompaktní SUV vytvořeno na bázi modulární platformy s motorem uloženým napříč MQB. Nový model má přijít do prodeje již v roce 2016.

Značka Seat je od roku 2007 ve ztrátě a její hlavní závod Martorell je nedostatečně využitý. Jürgen Stackmann, který dříve působil ve Škoda Auto v Mladé Boleslavi, přišel vloni v květnu do Barcelony s úkolem vrátit Seat k ziskovosti. S kompaktním SUV může značka posílit své postavení, nabídnout vůz prodávaný za vyšší cenu, než je jeho nejoblíbenější model Ibiza, a přilákat nové cílové skupiny.

 

Zlepšení prodeje, ale stále ve ztrátě

Seat vloni po celém světě prodal 355 000 vozů (pro srovnání - Škoda Auto 920 800 vozů vč. Číny), což představovalo meziroční nárůst o 11 %. Tomu napomohl především velký růst prodeje v Německu a Velké Británii. Seat dosáhl obratu 6,9 miliardy eur při záporném provozním zisku ( EBIT ) ve výši 152 milionů eur (v roce 2012 to bylo 156 milionů). Seat tedy vloni byl jedinou ztrátovou značkou v rámci koncernu Volkswagen.

V letošním roce chce Seat posílit dalším zvyšování prodeje kompaktního modelu Leon. Tomu má pomoci nedávno na trh uvedené kombi Leon ST a na druhé čtvrtletí letošního roku plánovaná premiéra sportovní varianty Cupra.

Seat rovněž zvažuje výrobu v Číně. Tam před dvěma lety začal dovážet své vozy, ale vysoká dovozní cla a distribuční problémy neumožňují dosáhnout významnější prodejní výsledky. V loňském roce Seat v Číně prodal pouhých 1100 vozů (pro porovnání - Škoda Auto tam prodala 227 000 vozů).
Seat také plánuje rozšířit svou působnost v zemích s velkým potenciálem růstu, jako jsou Mexiko, Turecko a Alžírsko, aby se snížila závislost značky na Evropě, což je v současné době její hlavní a v podstatě jediná prodejní oblast.